شناسهٔ خبر: 45690524 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ستاری:

تامین مالی اکوسیستم نوآوری باید به سمت سرمایه‌گذاری خطرپذیر برود

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ۴۱ شرکت دانش بنیان در بورس حضور دارند، گفت: تامین مالی کشور باید به سمت تامین از طریق سرمایه گذاری خطرپذیر برود، تامین مالی اکوسیستم نوآوری از طریق سیستم مالی قدیمی قابل اجرا نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز یکشنبه در آیین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران که در فرابورس ایران به صورت مجازی با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، با اشاره به تلاش برای شکل گیری اکوسیستم نوآوری در هفت سال گذشته افزود: در این اکوسیستم دانشگاه ها به عنوان تامین کننده منابع نیروی انسانی شناخته شده اند.

وی ادامه داد:  همواره این سوال مطرح بوده که اگر دولت هزینه ای در آموزش می کند، چرا این آموزش در اقتصاد دیده نمی شود. در بخش آموزش هزینه های بسیار شده و می شود، در حال حاضر  حدود ۵ میلیون دانشجو  در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند و در مقایسه با ابتدای انقلاب عدد بالایی است، امروزه با ایجاد این اکوسیستم می توان آموزش را از اقتصاد دانش بنیان بیرون کشید.

ستاری اظهار داشت: در اکوسیستم نوآوری کشور، ۵۰ پارک عل و فناوری و ۱۵۰ شتاب دهنده بخش خصوصی فعال هستند. همچنین استارتاپ ها عملا منبع تامین نیروی انسانی برای این اقتصاد هستند و در حال حاضر ۶ هزار استارتاپ فعال است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان و نیروی انسانی فوق العاده ای که در خارج از کشور داریم، از اجزای این اکوسیستم هستند. تامین مالی چنین اکوسیستمی با سیستم مالی قدیمی قابل اجرا نیست.

ستاری گفت: ابزار مالی ما در قدیم وام بوده و نمی توان این اکوسیستم را با وام توسعه داد. تامین مالی کشور باید به سمت تامین مالی خطر پذیر برود؛ همان طور که در برخی از کشورها بیش از ۵۰ درصد تامین مالی آنها از طریق سرمایه گذاری جسورانه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که می تواند ریسک تامین مالی جسورانه را کاهش دهد، بورس است، گفت: مکانیسم های متعددی برای توسعه اکوسیستم نوآوری در کشور در سازمان بورس انجام شده که  به کندی پیش رفته است. اما روال کار در حوزه نوآوری به این شکل است، هر تغییری به سختی صورت می گیرد، اما در حال حاضر نوآوری در بورس توسعه پیدا می کند  و ابزارهای جدیدی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در این اکوسیستم استارتاپ های بزرگی در حوزه های سلول های بنیادی، آی سی  تی، هوا فضا در کشور حضور دارند. 

ایران یکی از قدرت های بزرگ آسیا در حوزه بیوتکنولوژی

ستاری ادامه داد: ایران در حوزه بیوتکنولوژی یکی از قدرت های بزرگ آسیا است. شرکت های داروسازی فعال در کشور سالانه ۴۰۰ میلیون تومان هزینه صرف تحقیق و توسعه خود می کنند، فرق بین کارخانه و صنعت این است، هزینه کردن برای به روز بودن یک فرهنگ جدید است که در اکوسیستم نوآوری ایران به وجود آمده است.

وی یادآور شد: قیمت گذاری بر روی شرکت های دانش بنیان مسئله ای است که با آن مواجه بودیم. نمی توان روی این شرکت ها قیمت گذاشت، در دنیا نیز می بینیم شرکت های بزرگی وجود دارند که به لحاظ دارایی فیزیکی چیزی ندارند، اما ایده، فکر و فناوری آنها با مبالغ بالا خرید و فروش شده است.

معاون علمی رییس جمهوری بیان کرد: یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان معضل قیمت گذاری در بورس است. چند شرکت وارد حوزه قیمت گذاری و ارزش گذاری دارایی نامشهود شده اند؛ چرا که این موضوع در حیطه کار شرکت است.

آغاز پذیره نویسی ۲۴۰ میلیارد تومانی صندوق جسورانه در بورس

ستاری گفت: در حال حاضر ۴۱ شرکت دانش بنیان در بورس فعال هستند، ۴ شرکت نیز به تعداد این شرکت ها اضافه خواهد شد. این شرکت ها ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه در تابلوی بورس دارند، ۱۳ صندوق جسورانه خصوصی نیز در بورس هستند که امروز بزرگترین آن پذیره نویسی ۲۴۰ میلیارد تومانی انجام داد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره فعالیت شرکت های دانش بنیان در زمینه هوش مصنوعی گفت: در این حوزه شرکت های بزرگ منطقه را داریم، هوش مصنوعی احتیاج به مسئله دارد و باید هدفی در پس  آن باشد، در خصوص احراز هویت الکترونیکی که از سوی سازمان بورس این ایده پذیرش شد، سایر سازمان ها نیز اکنون احراز هویت الکترونیکی انجام می دهند.

وی گفت: در حال حاضر ۲۹ مرکز در زمینه احراز هویت الکترونیکی فعالیت می کنند و تا کنون ۶ میلیون نفر احراز هویت غیرحضوری شده اند.

۱۱ میلیارد تومان معامله در بازار دارایی فکری

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: بحث خرید و فروش اختراع نیز یکی از کارهایی بود که در بازار دارایی فکری انجام شد، اما آن زمان وقت مناسبی نبود. الان فرهنگ آن آماده تر است، حدود ۱۱ میلیارد تومان در این حوزه معامله صورت گرفته است.

ستاری با تاکید براینکه استقبال سازمان بورس از نوآوری بزرگتری هدیه ای است که به جوانان فعال در اکوسیستم دانش بنیان داده می شود، افزود: دیگر نمی شود کشور را با پول نفت اداره کرد. نیاز داریم با ایده های جدید کشور را اداره کرد، حوزه سرمایه گذاری جسورانه حوزه ای است که قطعا آینده فوق العاده ای دارد.

ارایه اوراق صرفه جویی انرژی به زودی در بورس

ستاری افزود: به زودی اوراق صرفه جویی انرژی در بورس ارایه خواهد شد، ورود بحث انرژی به بورس می تواند جوانان بسیاری را در زمینه مکانیک و برق سر کار آورد و اشتغال ایجاد کند.

نظر شما