شناسهٔ خبر: 45686455 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برای درمان کبد چرب چه باید کرد؟

شیوع بیماری کبد چرب در بسیاری از نقاط جهان در حال افزایش است؛ به طوری که در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از افراد جهان با این بیماری درگیر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،بنابراعلام کولایف، کبد چرب هنگامی رخ می‌دهد که مقدار زیادی چربی در سلول‌های کبدی انباشته شود. اگرچه نوشیدن الکل یکی از علل ابتلا به این عارضه کبدی است، اما در اکثر موارد چاقی بخصوص چاقی شکمی، مقاومت به انسولین، مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل آرد سفید و شکر، مصرف نوشیدنی‌های شیرین، اختلال در سلامت روده و کم تحرکی از عمده عوامل ایجاد کننده این بیماری هستند. 

اگر تشخیص و درمان کبد چرب به‌موقع انجام نشود، ممکن است نتایجی مانند نارسایی کبد و دیگر مشکلات جدی سلامتی را به همراه داشته باشد.

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای درمان کبد چرب وجود دارد که اصلی‌ترین و البته موثرترین آن‌ها، رسیدن به وزن ایده‌آل و حفظ آن از طریق رژیم غذایی و ورزش است. در ادامه متن به طور دقیق به شما خواهیم گفت که برای درمان کبد چرب چه باید کرد؛ پس با ما همراه باشید.

در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، وزن کم کنید

اکثر افراد مبتلا به کبد چرب دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند. اولین و مهم‌ترین توصیه برای درمان کبد چرب در این افراد این است که اضافه وزن خود را کاهش دهند. حتی برخی با رسیدن به وزن نرمال، می‌توانند به طور کامل این بیماری را درمان کنند. یک مطالعه سه ماهه روی بزرگسالان دارای اضافه وزن و مبتلا به کبد چرب نشان داد که کاهش حدود ۵۰۰ کالری در روز، علاوه بر اینکه باعث کاهش حدود ۸ درصدی وزن بدن می‌شود، شدت یا گرید کبد چرب را نیز تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

قسمت جالب اینکه در گروه دیگری از مطالعات، مشخص شد که وقتی با کاهش وزن، میزان چربی کبد و حساسیت بدن به انسولین را بهبود می‌دهید، حتی اگر مجدداً مقداری وزن اضافه کنید، این تاثیرات مثبت باقی خواهد ماند.

کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها از چربی مهمتر است

محققان گزارش کرده‌اند که فقط حدود ۱۶ درصد از چربی کبد ناشی از مصرف چربی در رژیم غذایی است. بخش زیادی از چربی‌های کبد از تبدیل کربوهیدرات‌های اضافی موجود در رژیم غذایی به چربی، ایجاد می‌شوند.

اگرچه هم رژیم  های غذایی کم‌چربی و هم رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات می‌توانند باعث کاهش وزن شما شوند، اما تاثیری که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای در درمان کبد چرب دارد، به‌مراتب بیشتر است.

بنابراین سعی کنید مصرف کربوهیدرات‌ها، به‌ویژه کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده نظیر شکر، آرد سفید، برنج سفید و ماکارونی را تا جای ممکن در رژیم غذایی خود کاهش دهید. 

غذاهایی بخورید که چربی کبد را از بین می‌برند

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها برای درمان کبد چرب مفید هستند:

تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده تک زنجیره‌ای مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل خصوصاً گردو می‌تواند به از بین رفتن چربی کبد کمک کند. 

در گروهی از مطالعات نشان داده شده است که مصرف پروتئین وی (Whey protein) در زنان چاق تا ۲۰ درصد از چربی کبد را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است به کاهش سطح آنزیم‌های غیر طبیعی کبد کمک کند و مزایای دیگری را نیز در افرادی که بیماری‌های کبدی پیشرفته‌تری دارند، به همراه داشته باشد.  

یک مطالعه نیز نشان داده که آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز که کاتچین نام دارند، در کاهش چربی و التهاب کبد در افراد مبتلا به کبد چرب موثر هستند.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه ۱۰-۱۴ گرم فیبر محلول می‌تواند به کاهش چربی کبد، کاهش سطح آنزیم‌های غیر طبیعی کبد و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند. از بهترین منابع غذایی حاوی فیبر محلول می‌توان به حبوبات، جو دوسر، مرکبات، انواع توت‌ها، سیب، کلم بروکلی و سیب‌زمینی شیرین اشاره کرد. 

از ورزش برای درمان کبد چرب کمک بگیرید

مطالعات نشان داده‌اند که اگر حداقل سه بار در هفته، ورزش‌های استقامتی یا تمرینات مقاومتی انجام دهید، میزان چربی ذخیره‌شده در سلول‌های کبدی شما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. در یک مطالعه از ۱۸ بزرگسال چاق و مبتلا به کبد چرب خواسته شد به مدت ۳۰-۶۰ دقیقه و پنج روز در هفته، ورزش کنند.

نتیجه مطالعه نشان داد که بعد از ۴ هفته، چربی کبد این افراد تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده بود، حتی در افرادی که کاهش وزن نداشتند. همچنین نشان داده شده که تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) نیز برای کاهش چربی کبد مفید هستند. 

مصرف امگا ۳ را فراموش نکنید

اسیدهای چرب امگا ۳ مزایای زیادی برای سلامتی دارند. از بهترین منابع غذایی امگا ۳ می‌توان به روغن ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی و ماهی خال‌خالی اشاره کرد.

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف امگا ۳ می‌تواند سلامت کبد را در بزرگسالان و کودکان مبتلا به کبد چرب بهبود دهد. در این مطالعات مشخص شد که مصرف روغن ماهی علاوه بر اینکه چربی کبد را کاهش می‌دهد، باعث کاهش چربی شکم و چربی اطراف قلب نیز می‌شود. 

یادتان باشد که هرگز نباید به دنبال راهی معجزه‌آسا برای درمان کبد چرب یا هر بیماری دیگری باشید. راهکارهایی که در این متن خواندید، اگرچه مؤثر هستند اما به  تنهایی نمی‌توانند تغییرات زیادی ایجاد کنند. شما باید همه آنها را در کنار هم پیش ببرید و دید بلند مدت داشته باشید؛ چراکه بیماری کبد چرب شما نیز یک‌روزه به وجود نیامده است!

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما