شناسهٔ خبر: 45665634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شمارش معکوس برای اعلام نتیجه محاکمه ترامپ، تبرئه یا محکومیت؟

تهران – ایرنا- امروز (شنبه) و تا ساعاتی دیگر روند محاکمه ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا که یکی از بحرانی ترین دوران سیاسی و  اجتماعی را در تاریخ این کشور رقم زده، ادامه می یابد تا مشخص شود آیا او برای دومین بار در این محکمه تبرئه خواهد شد یا این بار محکوم می شود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، ایالات متحده آمریکا در تاریخ کمتر از ۲۵۰ ساله خود شاهد استیضاح و محاکمه سه رئیس‌جمهوری بوده اما این برای نخستین بار بود که یک رئیس جمهوری دوبار محاکمه  شد. کارشناسان معتقدند اگر ترامپ در این محاکمه تبرئه شود، هزینه ها و تبعاتی برای آمریکا خواهد داشت؛ آنچه که رای دهندگان آمریکایی و جامعه بین الملل در ۱۷ دی ماه در واشنگتن دی.سی و در کنگره ،«کپیتال هیل» شاهد آن بودند، در حقیقت بروز نوعی از خودکامگی در آمریکا بود که شاکله نظام آن کشور را به لرزه در آورد.

یورش ششم ژانویه برابر با ۱۷ دی ماه  هواداران  چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره، از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یک «شبه کودتا» و واقعه ای همانند «پرل هاربر»؛ حمله هوایی ارتش ژاپن به ناوگان آمریکا در اقیانوس آرام در دسامبر ۱۹۴۱ و  حادثه «یازده سپتامبر» ۲۰۰۱ تلقی می شود. این رویداد ضربه ای تکان دهنده و شوک آور به شاکله و نظامی سیاسی آمریکا بود، موضوعی که  ۹ مدیر استیضاح منتخب مجلس نمایندگان که نقش دادستان را داشتند، کوشیدند تا با ارائه مدارک، تصاویر شورش و اظهارات و توئیت‌های ترامپ، نقش او را در بروز این حادثه به عنوان یک مجرم دراین دادگاه به اثبات رسانند.

بنابر اعلام رسانه های آمریکایی و دیگر خبرنگاران غربی حاضر در صحنه از جمله رویترز ، هواداران ترامپ قصد داشتند  مایک پنس معاون رییس جمهوری وقت را دستگیر و حتی به گفته سی ان ان نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان  و دیگر مقامات ارشد کنگره را با گلوله هدف قرار دهند. این حمله به عالی ترین ارکان و بالاترین نهاد در نظام سیاسی آمریکا به شمار رفت.

ترامپ بار نخست به اتهام  «سو استفاده از قدرت» و «کارشکنی در تحقیقات کنگره» از  ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹  تا پنجم فوریه ۲۰۲۰ محاکمه و درنهایت تبرئه شد. وی برای دومین بار در دادگاهی که از ۲۱بهمن ماه آغاز و تا روز جمعه ۲۴ بهمن به درازا کشید برای دومین بار و به اتهام "تحریک به شورش" محاکمه شد. اکنون همگان بیم آن دارند که وی بار دیگر از اتهامات تبرئه شود. زیرا  برای محکومیت وی  ۶۷ رای نمایندگان سنا لازم است. در حالی که ۵۰ سناتور دمکرات قطعا به محکومیت وی رای خواهند داد، معلوم نیست آیا ۱۷ سناتور جمهوریخواه نیز به محکومیت وی رای می دهند تا حد نصاب لازم بدست آید.

فرافکنی جمهوریخواهان تا پیش از برگزاری دادگاه ترامپ

سناتورهای جمهوریخواه تا پیش از برگزاری  دومین دادگاه ترامپ و حتی تا قبل از رای گیری برای قانونی بودن چنین دادگاهی دست به فرافکنی افکار عمومی در آمریکا زده بودند.

کوین مک کارتی»  (Kevin McCarty) رهبر جمهوریخواهان سنا در جلسه رای گیری  اسیتضاح  ترامپ؛  با این ادعا که استیضاح از رئیس جمهوری که دیگر در این سمت قرار ندارد غیر قانونی است، حزب دموکرات را به آتش افروزی و نفاق افکنی در آمریکا متهم کرد.

وی در صحن سنا گفت: اکنون زمان اتحاد و کنار گذاردن اختلافات حزبی است، دموکرات ها با این کار در حال دامن زدن بر شعله های آتش هستند.

«مارکو روبیو» (Marco Rubio) سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا نیز روز ۹ بهمن در اظهار نظری درباره استیضاح مجدد ترامپ به خبرنگاران گفت: این یک اقدام جهان سومی است که  رهبر جدید رهبر قبلی را بازداشت و زندانی می کند، بدان معنی است که در آمریکا اینگونه خواهد شد که هر رئیس جمهوری که دوره وی به پایان می رسد از سوی جانشین خود محاکمه خواهد شد.

«مایکل ون دروین» وکیل دونالد ترامپ در آخرین جلسه دادگاه در صحن  سنا دموکراتها را به سیاسی کاری و تلاش برای حذف یک رقیب سیاسی در انتخابات آتی آمریکا متهم کرد.

هراس جمهوریخواهان از ترامپ و هوادارانش

«ران براون اشتاین» (Ron BrownStein) تحلیلگر سیاسی و سردبیر ارشد رسانه خبری آمریکایی «آتلانتیک» هشتم بهمن  در مصاحبه با سی ان ان،  جمهوریخواهان را به نقض اصول دموکراسی در آمریکا متهم کرد و با اشاره به اینکه ترامپ درحقیقت بیش از ۷۴میلیون رای دهنده داشته و این عده هواداران وی تلقی می شوند گفت:  جمهوریخواهان از ترامپ واهمه دارند و خود را در لوای وی قرار داده اند.

اشتاین درانتقاد از حزب جمهوریخواه به سی ان ان گفته بود: ترامپ طی ۴ سال گذشته نشان داد که هیچ حد و مرزی برای پیشبرد کارهای خود نمی شناسد و جمهوریخواهان نیز طی این مدت اجازه دادند وی هرآنچه می خواهد انجام دهد.

وی درباره اقدام ترامپ در برانگیختن هودارانش در ششم ژانویه  و تلاشی که جمهوریخواهان برای مجرم شناخته  نشدن ترامپ دراین دادگاه انجام می دهند به این شبکه خبری گفت: اینها جمعی تروریست داخلی بودند که به کنگره حمله ور شده  و مقامات ارشد آمریکایی را تهدید به مرگ کردند.

جمهوریخواهان تنها ادعای اتحاد در آمریکا را دارند

نگاه تحلیلگران این است که جمهوریخواهان فقط  ادعای دموکراسی و اتحاد در آمریکا را دارند.

اشتاین هشتم بهمن ماه در بخش دیگری از تحلیل های خود به سی ان ان گفته بود: آنچه که جمیع سناتورهای  جمهوریخواه در جلسه هفتم بهمن ماه در صحن سنا در مخالفت با محاکمه مجدد ترامپ عنوان کردند و گفتند که اقدام دموکرات ها نفاق افکنی در جامعه آمریکا است، باید به یاد داشته باشند که جمهوریخواهان و برخی دیگر از آنها حتی تا روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ، هرگز حاضر به پذیرش پیروزی جو بایدن درانتخابات آمریکا نشدند، این خود عاملی قوی در ایجاد اختلاف و نفاق در درون آمریکا بود.

اکثر سیاستمداران و تحلیلگران خواستار محکومیت ترامپ هستند

«دان اسکاوینو» (Dan Scavino) مدیر سابق رسانه های اجتماعی و معاون رئیس کارکنان کاخ سفید با انتشار  یک کلیپ ویدیویی در حساب توئیتر خود نشان داد که حداقل ۱۴ سیاستمدار آمریکایی  و تحلیلگر مسائل داخلی این کشور همگی خواستار محکومیت ترامپ در دومین دادگاه وی هستند تا وی بار دیگر قادر به راه یابی به کاخ سفید نباشد.

دیکتاتوری بر آمریکا سایه افکنده است

«ران براون اشتاین» تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه خبری سی ان ان به صراحت دراین باره گفت: در واقع دیکتاتوری بر آمریکا سایه افکنده است.

پیش بینی رئیس اسبق سیا از تبدیل شدن آمریکا به یک آلمان نازی دیگر

«مایکل هیدن» رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تحلیلی از سیاست های داخلی آمریکا، در ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ به سی ان ان گفته بود: نمی گویم که ترامپ هیتلر است و یا دولت او به نوعی یک دولت (حزب) نازی است، اما آنچه که می گویم این است که اتفاقات زیادی دراین کشور درحال رخ دادن است و مرا به یاد «برلین» ۱۹۳۳ می اندازد.

کاپیتال هیل همانند منطقه سبز بغداد

با چنین تفاصیلی ، چنانچه ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا که کار خود را  به عنوان یک رهبر گروه تروریستی در آمریکا به پایان برد، بتواند از دومین مهلکه دادگاه استیضاح  خود بگریزد،  این موضوع می تواند به یک فاجعه سیاسی و اجتماعی برای آمریکا تمام شود، کشوری که ساختار آن طی چهارسال اخیر شکاف و دو دستگی در سطوح سیاسی و در درون جامعه آن  رخ داده است.

در صورت تبرئه شدن مجدد ترامپ در نشست امروز سناتورهای سنا، آنگاه آمریکا و آمریکایی ها باید چهار سال رعب آور را با کابوس ورود دوباره ترامپ به کاخ سفید این بار در سال ۲۰۲۴ سپری کنند، آنگاه دولت بایدن و دیگر اعضای کنگره که علیه وی اقدام کردند باید چهار سال آینده را در شدیدترین تدابیر امنیتی همچون منطقه سبز بغداد به سر برند.

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی عنوان کرد: درصورت تبرئه ، ترامپ مجال دادن فرمان های مخرب را خواهد یافت.

همانطور که تحلیلگر نشریه آتلانتیک گفت؛ دموکراسی در آمریکا  در سایه خشونت و دیکتاتوری خفته، فرو خواهد رفت.

نظر شما