شناسهٔ خبر: 45574063 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرد؛

افتتاح روزانه 28 کلاس در کشور/ افزایش دوبرابر سرانه ورزشی در دولت تدبیر و امید/ فعالیت بیش از 3 هزار مدرسه شبانه روزی در مناطق محروم/ 3 میلیون دانش آموز در فضای مجازی آنلاین نیستند

زهرا سلیمانی

محسن حاجی میرزایی گفت: نرخ سواد در کشور دو برابر شده است در دولت تدبیر و امید هر روزانه 28 کلاس درس احداث و میزان فضای آموزشی دو برابر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ محسن  حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه "در انتهای الوند" با تبریک فرارسیدن دهه فجر گفت: جهت گیری های آموزش و پرورش به چند وجه است. تعلیم و تربیت پویاست. شرایط جامعه هم در تغییر است. الزاما نظام آموزشی باید با تغییرات همراه باشد. در بعد از انقلاب هر 10 سال یکبار با تغییرات در نظام آموزشی مواجه بودیم.

 او افزود: جهت گیری نظام آموزشی و  دسترسی همه افراد نیازمند تعلیم و تربیت است. باید فرصت یادگیری برای همگان وجود داشته باشد. نظام آموزش و پرورش ایران یکی از درخشان‌ترین کارنامه ها را دارد هم اکنون 8/2 دهم درصد نیازمند آموزش هستند و در برخی از مدارس فقط 5 دانش آموز  تحصیل می کنند. برخی از مدارس در روستاها خالی هستند.

 وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:  در کشور بعد از انقلاب نرخ سواد دو برابر شده است. جمعیت هدف 6 تا 49 سال است که در این جمعیت میزان باسوادی 96 درصد هستند. در زمینه فضاهایی آموزشی دسترسی به امکانات رفاهی توسعه یافته است. در دولت تدبیر و امید روزانه 28 کلاس درس احداث و میزان فضای آموزشی دو برابر شده است.

او ادامه داد: بیش از سه هزار مدارس شبانه روزی در مناطق محروم فعال هستند. دانش آموزان در ابتدا تا انتهای هفته در این مراکز تحت تعلیم  و نگهداری قرار می گیرند. در مقطع پیش دبستانی از سال 92 ،  38 درصد  دانش آموزان را تحت پوشش قرار گرفته‌اند، اما هم اکنون به 98 درصد رسیده است. تمامی دانش آموزان در اول ابتدایی از لحاظ بینایی، شنوایی و قدرت پردازش ذهنی تحت کنترل هستند و آسیب‌های دانش آموزان در اسرع وقت شناسایی می شوند.

 به گفته او برای صیانت از دانش آموزان محیط پویا ایجاد شده و در این زمینه دانش آموزان از حیث روانی مورد غربالگری قرار می‌گیرند طرح نماد در بین سه میلیون دانش آموز انجام می شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نمی‌توان در بین دو مدرسه کیفیت آموزش را یکی دانست، بلکه آموزش‌های مجازی به عدالت آموزشی منجر می‌شود.

به گفته او هم اکنون دو  و نیم تا سه میلیون دانش آموز از 15 میلیون در فضای مجازی آنلاین نیستند. برخی از آنها از آموزش فاصله گرفته‌اند. برخی از آنها به ابزار هوشمند دسترسی ندارند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از استان‌ها خواستار شناسایی دانش آموز شدیم  و کم و کیف آموزش را از  مسئولان امر جویا هستیم. 600 هزار دانش آموز تحت بررسی قرار گرفته‌اند. بخش قابل توجهی از دانش آموزان از بسته های مکتوب استفاده می‌کنند. هم اکنون در مراکز استان‌ها دانشجویان دانشگاه تربیت معلم برای آموزش از طریق خود آموز برنامه ریزی می‌کنند.  البته راهبران آموزشی در این زمینه کمک می‌کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: در بین 600 هزار نفر سه دهم درصد آموزش را پیگیری نمی کنند. به واحدهای استانی و شهرستانی ماموریت داده شده تا به هر نحوی دانش آموز و والدین را نسبت به علم آموزی ترغیب کنند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: هم اکنون پیگیری ها کادر آموزشی افزایش یافته است. از این فرصت می‌توان برای قدردانی از کادر آموزش استفاده کرد. در شرایط کرونا فعالیت‌های تیم پزشکی و پرستاری محسوس است، اما فعالیت معلمان برای 15 میلیون جمعیت چندان محسوس نیست. در شرایط کرونا فعالیت معلمانان بیش از پیش شده است. معلمان باید به تولید مطالب الکترونیک بپردازند.

حاجی میرزایی گفت: 105 هزار مدرسه و یک میلیون معلم در بین مدارس کشور توزیع شده است. هم اکنون در حوزه ستادی از زمان شیوع کرونا تعطیلی نداشتیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره رفع نیازهای معلمان افزود: معلم ها باید رضایت شغلی داشته باشند و این اقدام از طرق مختلف امکان پذیر است. باید آرامش شغلی این افراد وجود داشته باشد. همچنین از لحاظ آموزشی دانش آنها را ارتقا داد.

او در خصوص افزایش حقوق فرهنگیان بیان کرد: برای افزایش حقوق فرهنگیان اقدامات متعدد انجام شده است. برای استخدام آنها هم در سالجاری بیش از صد هزار نفر مسیر استخدامشان هموار شد برخی از معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان ، 28 هزار نفر از طریق آزمون استخدامی هستند که بعد از معرفی آنها به دانش فرهنگیان   جذب می شوند و 30 هزار نفر هم برای تبدیل وضعیت اجازه جذب گرفته شده است.

 به گفته او این 30 هزار نفر تبدیل وضعیت می‌شوند و بر اساس سوابق تحصیلی امتیاز دهی می‌شوند که 25 هزار  و 700 در مرحله اول و 30 هزار نفر هم در مرحله دوم شناسایی و کمتر از 30 هزار نفر هم تا قبل از سال تحصیلی آینده تعیین تکلیف می شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت معلمان حق التدریس گفت: باید این افراد برای جذب یک سال در دانشگاه فرهنگیان به کسب مهارت بپردازند. هر آموزشی با آزمون همراه است.

حاجی میرزایی ادامه داد: 336 مرکز رفاهی ایجاد شده است. در تمامی شهرها امکانات رفاهی در اختیار فرهنگیان است. مراکز درمانی این افراد و سرعت دریافت خدمات آنان افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش درباره سند تحول بنیادین گفت: باید جلوه های سند برای دانش آموز ملموس باشد. اهداف تحصیل زیر نظام‌ها و الگوی بسته‌های یادگیری و ... باید  شکل گیرد. در کنار آن باید بتوان تاثیرگذاری سند را برای جامعه مخاطب قابل هضم کرد در این راستا توانستیم طرح هر دانش آموز یک مهارت را اجرایی کنیم.

حاجی میرزایی افزود: این مهارت آموزی بر پایه آموزش مجازی و آی تی است  و 60 مهارت در این زمینه می‌توان به دانش آموزان آموزش داد. در هر استان یک منطقه و در هر منطقه تمامی دانش آموزان متوسطه باید تحت تعلیم این مهار قرار گیرند. هنرستان‌ها را به امکانات علمی مجهز کردیم.

او از طرح هر دانش آموزش یک نقش اجتماعی را مطرح کرد و گفت: هم اکنون سازمان دانش آموزی و اتحادیه دانش آموزی در پی این هستند تا دانش آموزان را تحت تعلیم مهارت ها قرار دهند. 28 هزار نفر در مجلس دانش آموزی عضو هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش در خدمت پرورش است، افزود: دانش آموزان باید مدیریت خلاق داشته و بتوانند مفاهیم خود را به دیگران منتقل کنند. طرح دیگری در بسته‌های آموزشی اجرا می‌شود که مدرسه یک محیط نیست و باید ارتباط با دیگر افراد را به دنبال داشته باشد. باید مشاغل دانش آموزان را شناسایی و ظرفیت آن از سوی انجمن اولیا و مربیان پیگیری کرد.

 به گفته او طرح آجر به آجر اجرایی می‌شود. این مقوله حساسیت های را نسبت به آموزش به دنبال دارد.

او درباره شبکه شاد گفت: این نرم افزار رشد سریعی داشته و قابلیت هایش توسعه یافته  و ظرفیت مناسبی دارد. بنده هر هفته با مدیران مدرسه یک استان صحبت می کنم. تاکنون از طریق شبکه شاد  5 هزار و 200 مدیر آموزش و پرورش حرف زده ام. امکان دیگری هم که این نرم افزار دارد این است که برخی از افراد از سیستم عامل دیگری به غیر از اندروید استفاده می کردند نمی توانستند از امکانات شاد بهره ببرند. اما هم اکنون تمامی افراد می توانند از این نرم افزار استفاده کنند. معلمان تدریس شان در این شبکه درجه بندی می شوند.

//انتهای پیام:5

بیشتر بخوانید:

نظر شما