شناسهٔ خبر: 45566753 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مدیرعامل شرکت راه‌آهن عنوان کرد

تحولی نوین در صنعت ریلی کشور با آغاز به کار مرکز داده‌های جدید راه‌آهن/ ۳ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی سوخت با بهره‌برداری از ۳۴.۵ کیلومتر خط ریلی/ ۳۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در راستای حمایت از تولید داخل

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد که با ایجاد مرکز داده‌های جدید راه‌آهن جمهوری اسلامی به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان، تحولی نوین در استفاده از اطلاعات و داده‌ها در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور به وجود می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاح پروژه‌های راه‌آهن در دهه فجر که امروز (۱۹ بهمن) با حضور وزیر راه و شهرسازی در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر به‌تمامی همکاران و دست‌اندرکاران صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور، اظهار کرد: اکنون طی این مراسم، ۱۰۵ پروژه به ارزش یک هزار و ۴۴۵  میلیارد تومان در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی تقدیم مردم عزیز کشورمان می‌شود.

وی افزود: به مناسبت دهه فجر، در بخش‌های فنی، زیربنایی، هوشمندسازی، مسافر و ناوگان ۱۰۵ پروژه در ۱۸ منطقه و در ۱۹ استان که استان تهران و البرز نیز مشمول آن‌ها می‌شوند، توزیع شده است.

رسولی عنوان کرد: در حوزه فنی و زیربنایی ۶ طرح در قالب ۵۱ پروژه به ارزش ۸۷۴ میلیارد تومان، در حوزه ناوگان ۵ طرح در قالب ۱۱ پروژه به ارزش ۳۹۷ میلیارد تومان، در حوزه مسافری هم ۵ طرح در قالب ۳۶ پروژه که شامل خدمات ایستگاهی و خدماتی است به ارزش ۴۸ میلیارد تومان و در حوزه هوشمندسازی هم ۷ پروژه به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی از پروژه‌هایی که امروز به افتتاح می‌رسند، مقیاس بزرگ دارند و هر یک به‌تنهایی می‌توانستند به‌طور جداگانه افتتاح شوند که طی آن امکان تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران و سازندگان این پروژه‌ها نیز فراهم می‌آمد.

 وی با بیان اینکه امروز ۹ پروژه ریلی با ایجاد خطوط فرعی و اتصال به مراکز بار نیز که جزو سیاست‌های برنامه ششم به شمار می‌روند به افتتاح خواهند رسید، افزود: اکنون ۱۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط اصلی و یک هزار و ۵۲۰ کیلومتر خطوط آنتنی داریم که به مراکز عمده بار وصل خواهند شد.

ببینید |برگزاری مراسم افتتاح پروژه‌های راه‌آهن در دهه فجر 

رسولی گفت: امروزه خطوط اصلی شبکه ریلی کشور با اتصال به چشم‌های بار در دستور کار بهره‌برداری قرار گرفته و در سیاست کلی برنامه ششم هم در دستور کار راه‌آهن قرار دارد تا چشمه‌های بار به خطوط اصلی متصل شوند.

وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته، بسته سیاستی با یک مدل مالی را طراحی کردیم تا این پروژه‌ها با سرعت جهادی و با شتاب بیشتری انجام شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تاکنون ۴۸ میلیون تن بار جابه‌جا شده که برای ۱۱ هزار ۶۴ کیلومتر بوده است و با بهره‌برداری از ۳۴.۵ کیلومتر، به ۹ مرکز بار متصل خواهیم شد که قابلیت جابه‌جایی و دسترسی به ۵.۵ میلیون تن بار را دارد که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی سوخت و ۹۷ میلیارد تومان هم درآمد مستقیم به همراه خواهد داشت.

رسولی گفت: اکنون ۵۳۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در راستای حمایت از تولید داخل و استفاده حداکثری از توان داخلی را انجام دادیم. همچنین احیای ماشین‌آلات را هم در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: امروز ۴ خطه شدن مسیر تهران - لشکری را افتتاح کردیم و در آینده نزدیک مسیر تهران -پیشوا و تهران -کرج هم تبدیل به چهار خطه می‌شوند.

وی افزود: همچنین خرید جک بالابر برای تعمیرات واگن انجام شده که ارزش ریالی آن ۳۶ میلیارد تومان است که ۱۸ مرکز تعمیرات، به این جک‌ها مجهز شده‌اند.

رسولی عنوان کرد: ساخت و بهره‌برداری ۲۵۰ دستگاه ناوگان جدید هم امروز به بهره‌برداری می‌رسد و در مرحله نهم و دهم نیز ۲۰۵ دستگاه‌ها ناوگان مسافری به ارزش ۳۶۱ میلیارد تومان ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایجاد مرکز داده‌های جدید راه‌آهن جمهوری اسلامی به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌هایی است که امروز به بهره‌برداری می‌رسد و طی آن تحولی نوین در استفاده از اطلاعات و داده‌ها در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور به وجود می‌آید.

نظر شما