شناسهٔ خبر: 45486047 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس انستیتو پاستور ایران:

ظرفیت تامین 70 هزار تست تشخیصی را داریم/ مشکل تولید انبوه واکسن تولید داخل نداریم/ واکسن کوبایی سه هفته آینده وارد فاز بالینی می شود/ واکسن می‌تواند در برابر ویروس جهش یافته کرونا ایمنی ایجاد کند

علیرضا بیگلری با اشاره به آخرین وضعیت تولید واکسن داخلی و کوبایی گفت: واکسن کوبایی در دو الی سه هفته آتی وارد فاز انسانی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری که ظهر امروز به صورت مجازی برگزار شد گفت:  انستیتو پاستور چندین واکسن کرونا را پیش می برد و یکی از بهترین راهکارها این است که در کنار اقدام تولید داخل چند پروژه با همکاری دیگر کشورها پیش می برد.

او افزود: انستیتو پاستور طی دو دهه اخیر همکاری خوبی با کوبا داشته و اکنون دو واکسن کوبا مورد توجه ما قرار گرفت چرا که طراحی خوبی دارد و عوارض بسیار کمی دارد. از سوی دیگر آزمون های حیوانی هم در مرحله خوبی است و فاز های خود را زیر نظر ما بنا است انجام دهد.

بیگلری ادامه داد:  فاز 1 آن در کوبا انجام شده و فاز 2 در حال انجام است و 16 فوریه فاز سه تست این واکسن آغاز می شود و امیدواریم این واکسن را در ایران داشته باشیم. در فاز 3 یعنی فاز نهایی برای واکسن کووید19 است که امیدواریم آزمون هایش موفق باشد و بعد از آن وارد واکسیناسیون عمومی می شویم.

به گفته رئیس انستیتو پاستور ایران واکسن کوبایی در دو الی سه هفته آتی وارد فاز انسانی می شود.

بیگلری با اشاره به فعالیت انستیتو پاستور گفت: در ابتدا این انستیتو نمونه ها را از سراسر کشور دریافت می کرد اما در حال حاضر اکثر آزمایشگاههای کشور  در حال انجام تست ها هستند. در زمینه تامین کیت های تشخیصی هم وظایفی در ابتدا به عهده این شرکت داروسازی بود.

او با اشاره به ظرفیت تست تشخیصی افزود: در حال حاضر 40 تا 50 هزار ظرفیت تست داریم که می توانیم به 70 هزار تست برسیم.

بیگلری در پاسخ به این سوال مبنی بر واکسن ایرانی بیان کرد: واکسن برکت یکی از این واکسن ها ایرانی است. توجه می کنیم که واکسن ایمن و بی خطر باشد و کارایی را در فازهای بعدی به دقت بررسی می کنیم. افراد داوطلبی که تا کنون واکسن برکت تزریق کردند، هیچ عارضه خاص و نگران کننده ای نداشته اند.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن رازی در مراحل اولیه است و واکسن پاستور فاز حیوانی و فاز 1 و 2 با نظارت و حضور کارشناسان ایرانی انجام داده و در حال ورود به فاز 3 شود و اولین واکسنی خواهد بود که ایران به فاز 3 می رساند.

او با اشاره به همکاری هایی که با کشورهای دیگر وجود دارد، اظهار کرد: روس ها از دو وکتور استفاده کردند. اگر یک تزریق را با یک ویروس داشته باشیم برای دوز دوم بهتر است از همان استفاده نشود و این طراحی اسپوتنینگ را دیدم متوجه شدم اقدام خوبی انجام داده اند.

رئیس انستیتوپاستور در پاسخ به پرسشی درباره همکاری ایران و روسیه برای ساخت واکسن گفت: با توجه به اینکه آدونو ویروس به دلیل نوع تکنولوژی می‌تواند کارا باشد شرکت‌های مختلفی از این روش استفاده کردند، تخصص من آدنو ویروس است و دو دهه قبل کار با آدونو ویروس را آغاز کردم، در کشور انگلیس و آمریکا در تحصیل اولین گروه‌هایی بودیم که روی سیستم آدونو ویروس کار کردیم و این روش سخت و دشوار است اما یکی از پلتفرم‌های موفق خواهد بود. روس‌ها از وکتور استفاده کردند که اقدام هوشمندانه‌ای بود.

بیگلری اظهار کرد: اولین باری که دانش اسپوتنیک را دیدم برای من روشن شد کسی که این واکسن را طراحی کرده اقدام جالبی کرده و افرادی که این واکسن را تولید کردند افراد ماهری بودند و با تکنولوژی آشنایی داشتند. در مجله لنست نیز شاهد موفقیت 92 درصدی این واکسن بودیم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر تکنولوژی تولید انبوه واکسن کرونا داخلی گفت: ایران در غیر کشورهای اسلامی همراه با اندونزی اسم خود را به عنوان تولید واکسن تثبیت کرده و کشوری هستیم که هجمه های زیادی همراه بوده ایم. بیماری آبله را با واکسن پاستور و فلج اطفال را با واکسن رازی کنترل کردیم.

رئیس انستیتوپاستور تاکید کرد: سال ها است کودکانمان با واکسن ایرانی واکسینه می شوند. سابقه تجهیزات و دانش فنی را در این زمینه داریم. در تشخیص تجهیزات نجاتمان نداد چرا که هیچ چیز به کشور وارد نشد و دانش فنی نجاتمان داد. مطمئن باشید در کشور دانش فنی تولید انبوه واکسن وجود دارد. کار را شروع می کنیم و از 17 شرکت 4 شرکت به تولید انبوه می رسند و دانش بقیه شرکت ها به فنا نرفته است.

بیگلری افزود: مسلما تعداد محدودی از شرکت ها به خط پایان می رسند. استرتژی خوبی در پیش گرفتیم. شرکت های مختلفی در همه پلتفرم ها راه انداختیم و تاریخ قضاوت می کند. اگر فردا جهشی دیگر اتفاق افتاد، نمی دانیم کدام شرکت موفق تر خواهند بود بنابر این تلاش شرکت ها برای آینده کاربرد خواهد داشت.

بیگلری تصریح کرد: خبری خوبی در هفته های آینده در زمینه تولید واکسن خواهیم داشت.

او افزود: برخی واکسن ها معایب و مزایایی دارد. برخی برای سنین بالا یا پایین تست نشده اند با این وجود امروز نمی توان قضاوت کرد و سیاست ما این بود که در همه پلت فرم ها بررسی انجام دهیم.

بیگلری با بیان اینکه شدید ترین نظارت ها برای واکسن تولیدی و وارداتی داریم گفت: سازمان بهداشت جهانی دفترچه استانداردی دارد و همه واکسن ها طبق آن مورد نظارت قرار می گیرد و برخی شرکت های داخلی از این همه دقت خسته می شوند اما کار درستی همین است.

رئیس انستیتو پاستور افزود: محتاطانه و واقع بینانه به تولید انبوه نگاه می کنیم تا کشور را دچار مشکل نکنیم. حداقل 2 میلیون دوز تولید خواهد شد ولی ممکن است به جایی برسیم که نیاز دو کشور را تامین کنیم و امکان دارد کشور کوبا به زودی جمعیت کشور خود را تامین کرده وسپس به ما کمک کنند ولی انستیتو پاستور تلاش می کند ظرف واکسن خود را در چند ماه به 5 میلیون دوز برساند.

او با اشاره به جهش ویروس اظهار کرد: واکسن می تواند در برابر این ویروس ایمنی ایجاد کند اما ممکن است که این واکسن روی همه اثرگذاری نداشته باشد و نمی دانیم ایمنی چقدر پا برجا است و باید مجدد تزریق کنیم و از بابت جهش ویروس نگرانی هستیم ولی مطالعه فعلی نشان می دهد اغلب واکسن ها در برابر جهش ها کارایی دارد ولی ممکن است جهش سبب شود تا بیماری زایی ویروس از بین برود و در برابر جهش ها باید هوشیار بود.

بیگلری در پایان گفت: تا کنون 7 مورد ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور داشتیم و همه جهش ها رصد می شود. نکته مهم وجود دارد این است که ما در کرونا درتحریم با این بیماری مبارزه می کنیم و برای من عجیب بود که اگر اتفاقی رخ دهد می گفتیم به ما کمک می کنند ولی این اتفاق رخ نداد.

//انتهای پیام:5

بیشتر بخوانید:

نظر شما