شناسهٔ خبر: 45485291 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مبارزه با "ملخ صحرایی" در سطح یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور پیش‌بینی شد

گروه استان‌‌ها ــ رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به پایش رصد حمله ملخ‌های صحرایی گفت: مبارزه با آفت ملخ صحرایی امسال در سطح یک میلیون هکتار ۱۱استان پیش‌بینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بوشهر، کیخسرو چنگلوایی صبح امروز در حاشیه افتتاح آمادگاه مدیریت  و مبارزه با ملخ صحرایی بوشهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آفت ملخ صحرایی به هر چیزی که منشاء گیاهی دارد حمله می‌کند اظهار داشت: جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها ومحصولات سبزی وصیفی به‌عنوان سرمایه به شمار می‌روند و تمام تلاش دست اندرکاران جلوگیری از وارد شدن آسیب به محصولات است.

وی، آفت ملخ صحرایی را مخرب‌ترین آفت محصولات کشاورزی  و سبب قحطی در برخی کشورها دانست و افزود: هجوم ملخ صحرایی بعد از  نیم قرن در 2 سال قبل 9 استان جنوبی که 34 درصد از تولیدات بر عهده دارند حمله کردند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در سال 1397، مبارزه در سطح 750 هزار هکتار علیه ملخ صحرایی انجام شد گفت: سال گذشته  415  هزار هکتار علیه ملخ صحرایی مبارزه شد و امسال اقدامات مهمی در این راستا انجام شد.

چنگلوایی با اشاره به پایش رصد حمله ملخ‌های صحرایی در سال جاری در استان‌ها افزود: پیش بینی مبارزه با آفت ملخ صحرایی امسال در سطح یک میلیون هکتار در سطح 11 استان شده است.

وی با بیان اینکه به وسیله یک‌هزار و 500 گروه  هجوم ملخ‌ها مورد رصد و پایش قرار  می‌گیرد خاطر نشان کرد: امسال تاکنون  عملیات مبارزه در سطح 240 هکتار انجام شده اما پیش بینی می‌شود از اواخر بهمن امسال با هجوم چندین برابری این آفت مواجه شویم.

وی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی رصد و پایش آفت را انجام  می‌دهند تصریح کرد: برای مبارزه با ملخ صحرایی یک‌هزار و 300 تن سم  نیاز است که با تمهیدات انجام شده این میزان سم تامین شده است.

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر هم با اشاره به افتتاح آمادگاه مدیریت ملخ صحرایی در بوشهر  وبژگی این مرکز را برشمرد و تصریح کرد: ارزش موجودی امکانات و تجهیزات آمادگاه مدیریت ملخ صحرایی استان بوشهر 200 میلیارد ریال است که از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده است.

خسرو عمرانی با بیان اینکه در این آمادگاه 100 دستگاه سمپاش و انواع سم‌های مورد نیاز تامین شده است به مبارزه با ملخ‌های صحرایی در 2 سال گذشته پرداخت و بیان کرد: در سال 1397 حدود 104 هزار هکتار و در سال گذشته 43 هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ در استان بوشهر انجام شد.

وی با اشاره به اینکه  امسال نخستین هجوم ملخ در استان بوشهر از آذر ماه ثبت شد خاطر نشان کرد:  اکنون 60 تیم ردیاب و مبارزه کننده با ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر آماده و فعال هستند که همکاری کشاورزان و روستائیان در این عرصه ستودنی است.

انتهای پیام/190/س

نظر شما