شناسهٔ خبر: 45484052 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمادگی مبارزه با آفت ملخ در یک سطح میلیون هکتار وجود دارد

بوشهر- ایرنا- رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: تمهیدهای لازم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی امسال در سطح یک میلیون هکتار در ۱۱ استان کشور پیش بینی شده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح آمادگاه مدیریت ملخ صحرایی در بوشهر در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای امسال با توجه به پیش‌ بینی حمله ملخ‌ها ۱۶میلیون هکتار از عرصه‌ها توسط یکهزار و ۵۰۰ گروه مورد رصد و پایش قرار گرفت و به محض بروز نخستین نشانه‌های این آفت، کار مبارزه انجام شد.

وی بیان کرد: امسال تاکنون کار مبارزه در سطح ۲۴۰ هکتار انجام شده اما پیش بینی می‌شود از اواخر بهمن امسال با هجوم چندین برابری این آفت نسبت به ۲ سال گذشته روبرو شویم.

چنگلوایی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی رصد و پایش آفت را انجام داده‌اند گفت: یکهزارو ۳۰۰ تن سم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی نیاز است که با تمهیدات انجام شده کل این میزان سم تامین و در انبارها نگهداری و به لحاظ تنوع و میزان آن مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آفت ملخ صحرایی به هر چیزی که منشا گیاهی دارد، حمله می‌کند تاکید کرد: جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها و محصولات سبزی و صیفی به عنوان سرمایه به شمار می‌روند و همه تلاش دست اندرکاران این است که اجازه ندهیم آفت به آنها آسیب وارد کند.

رئیس حفظ نباتات کشور گفت: ملخ صحرایی مخرب ترین آفت محصولات کشاورزی در طول تاریخ است و در بعضی از کشورها توانسته باعث ایجاد قحطی شود.

چنگلوایی اضافه کرد: این آفت پس از ۵۰ سال در سال ۹۷، ۹ استان جنوبی که ۳۴ درصد از تولید محصولات کشاورزی کشور را برعهده دارند مورد حمله قرار داد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷، کار مبارزه در سطح ۷۵۰ هزار هکتار و در سال ۹۸ در سطح ۴۱۵ هزار هکتار انجام شد و اجازه داده نشد که این آفت به محصولات زراعی و باغی آسیب برساند.

چنگلوایی بیان کرد: اگر این مدیریت به موقع انجام نمی‌شد تنها در محصول گندم این آفت می‌توانست روزانه ۱۲میلیارد تومان خسارت وارد کند.

 وی در باره وضعیت سموم در کشور گفت: در زمان حاضر ۷۵ درصد سموم تکنیکال از داخل و ۲۷ درصد نیز از خارج تامین می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به اینکه ملخ صحرایی جزو آفت‌های عمومی است، وظیفه مبارزه با آن برعهده دولت است.

نظر شما