شناسهٔ خبر: 45433669 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

آغاز فعالیت سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره با دم مخاطب گرم شد

صاحب‌خبر -
فرهنگی/ جشنواره فیلم فجر سی‌ونه ساله شد. روز 12 بهمن‌ماه با نمایش تمام فیلم‌ها برای تمام مردم ایران به‌صورت رسمی سال تازه‌ای از فعالیت مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان شروع شد. پس‌از چند ماه سوت و کوری بالاخره سالن‌های سینما گرمای حضور مخاطب را احساس کردند. شور و هیجان مردمی در استقبال از فیلم‌های جشنواره هنوز هم در بالاترین سطح است و این شاید مهم‌ترین سرمایه سینمای ایران باشد.
مردم دلتنگ سینما بودند
حتی اگر مشکلات سر جای خودش باشد و جای خالی فیلم‌های قربانی پروژه بی‌خطر برگزار کردن جشنواره در نگاه نقادانه توی چشم بزند اما جشنواره هنوز برای مردم جذاب است. «مردم دلشان برای سینما تنگ شده بود. استقبال از فیلم‌های جشنواره نشان می‌دهد که دلتنگ سینما بودند.» گوینده این عبارات علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کوروش و ایران‌مال است. او تغییر فضای پردیس‌های سینمایی با آغاز جشنواره را مشهود عنوان می‌کند. می‌گوید سینما حال مردم را خوب کرده است: «مردم با اشتیاق خاصی به سینما می‌آیند. برخی بعد از یک سال دوری دوباره نشستن روی صندلی‌های سینما را تجربه کردند. حال مردم خوب بود.» حال خوب مردم تضمین سلامتی آنها را هم می‌طلبد. برگزارکنندگان جشنواره اطمینان داده‌اند که مسائل بهداشتی در تمام ایام جشنواره به شکل کامل رعایت شود. امسال از فروش بلیت در گیشه خبری نیست و برای نمایش فیلم‌ها از 30درصد ظرفیت سالن‌های سینما استفاده شده است. سرتیپی بر اعمال تمام نکات بهداشتی در سالن‌های سینما تأکید دارد. او به «ایران» می‌گوید: «مسائل بهداشتی به‌شکل صد درصدی اعمال می‌شود. با سر زدن به سامانه‌های فروش اینترنتی متوجه می‌شوید که تمام صندلی‌ها حساب شده و براساس موازین بهداشتی چیده شده است. بیشتر سالن‌ها سقف‌های بلند و تهویه مناسب دارند. همه مخاطبان با ماسک و ضدعفونی مجوز حضور در سالن نمایش را می‌گیرند. ضدعفونی سالن‌ها به‌صورت مداوم انجام می‌شود. کدام مکان عمومی را سراغ دارید که این گونه تمام مسائل در آن رعایت شود.»
ظرفیت سالن‌ها جوابگوی اشتیاق مخاطب نیست
 روز یکشنبه با گشایش سایت خرید بلیت‌های جشنواره خیلی از دوستداران سینما به هر دری زدند که حداقل چند بلیت برای تماشای فیلم‌های جشنواره نصیب‌شان شود. با وجود این که اعلام شده فروش اینترنتی بلیت‌ها تا آخرین روز جشنواره ادامه دارد اما مراجعه به سامانه‌های بلیت فروشی نشان می‌دهد که ظرفیت سالن‌های سینما برای اغلب فیلم‌های این دوره از جشنواره تکمیل شده است. سرتیپی به «ایران» می‌گوید: «در بیشتر پردیس‌های سینمایی ظرفیت نمایش فیلم‌ها تا پایان جشنواره تکمیل شده است و تمام بلیت‌های فیلم‌هایی چون «شیشلیک»، «ستاره بازی»، «بی همه چیز» و.. به فروش رفته است.» امسال سالن‌های سینما تنها با 30 درصد ظرفیت پذیرای مخاطبان هستند و با توجه به محدودیت زمانی منع تردد امکان اضافه شدن سانس فوق‌العاده برای نمایش فیلم‌های پرمخاطب وجود ندارد. این تهیه‌کننده و سینمادار می‌گوید: «درخواست برای اضافه شدن سالن‌های سینمایی فعلاً با مخالفت مواجه شده است.با توجه به شور و هیجان مردم برای دیدن فیلم‌های جشنواره در خواست کردیم تا سالن‌های نمایش تازه به ناوگان جشنواره اضافه کنیم اما متأسفانه دفتر جشنواره موافقت نکرده است. با وجود این که اطمینان داده‌ایم تمام موارد بهداشتی در این سالن‌ها لحاظ شود اما هنوز موافقت جشنواره جلب نشده است.»
روی مدار آشتی با برنامه‌ای مدون
سالن‌های سینما و جشنواره به پشتوانه همین مردم علاقه‌مند سر پا ایستاده و در ادامه مسیر هم باید برنامه‌ای حساب شده برای حفظ آشتی مخاطب با سالن‌های سینما داشته باشد. سرتیپی می‌گوید:«اگر چه همه چیز بستگی به پاندمی کرونا دارد اما به شرط بازگشایی سالن‌های سینما و ادامه فعالیت آنها می‌توان با برنامه مدون از همین موج مثبت استقبال مخاطب در ایام جشنواره بهره‌گیری کرد.»

برش
«شیشلیک» مهدویان و «ابلق» آبیار در صدر پرفروش‌ها

در اولین روز جشنواره فهرست پرمخاطب‌ترین فیلم‌های جشنواره در پیش‌فروش بلیت‌های آثار منتشر شد. تا این لحظه فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمد حسین مهدویان با مبلغ فروش ۲۳۲۲۸۹۰۰۰۰ ریال و ۸۰۳۵ بلیت، درصدر آثار پرفروش جشنواره قرار گرفته است.
فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار با مبلغ فروش ۲۰۷۲۰۶۰۰۰۰ ریال و ۷۱۳۲ بلیت دومین فیلم پرفروش و پرمخاطب در پیش‌فروش بلیت‌های این دوره از جشنواره به حساب می‌آید.  فیلم «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی با مبلغ فروش ۱۷۵۸۹۰۰۰۰۰ و ۵۹۸۷ بلیت، «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده با مبلغ فروش ۱۴۰۶۷۰۰۰۰۰ ریال و ۴۷۸۲ بلیت و «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی با مبلغ فروش ۱۱۸۱۷۰۰۰۰۰ ریال و ۴۰۳۱ بلیت، به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین آثار پرفروش این دوره شناخته شدند.  آثار «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ دیگر آثار پرفروش جشنواره هستند.



نظر شما