شناسهٔ خبر: 45432747 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

با برگزاری «جشنواره فیلم فجر» در شرایط کرونایی

آیا امید به سینما بازمی‌گردد؟

اشاره: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر روز گذشته زیر سایه شرایط کرونایی و در فضایی خلوت با نمایش فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» که یکی از بازیگرانش یعنی علی انصاریان براثر ابتلا به کرونا روزهای سختی را می‌گذراند، به‌طور رسمی افتتاح شد. در نخستین روز این رویداد سینمایی، دو فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» و «بی‌همه‌چیز» روی پرده رفتند. جشنواره امسال که هر ۱۶ فیلم آن در همه استان‌های کشور نمایش داده می‌شود، بلیت‌فروشی مردمی هم دارد، ولی با ظرفیت کمتر از ۲۰ درصد سال قبل و تا به اینجا هم برخی فیلم‌ها فروش خوبی داشتند. خریداران این بلیت‌ها از طریق کد ملی بررسی می‌شوند تا در صورت ثبت آزمایش مثبت کووید ۱۹ امکان ورود به سینما نداشته باشند. در این دوره سیمرغ بلورین مردمی همچنان اهدا می‌شود، ولی خانه سینما نقشی در این کار ندارد و همه پروسه از طریق سامانه سمفا که مدیریت فروش و اکران را برعهده دارد انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

اولین نمایش جشنواره در سینمای رسانه‌ها با نمایش فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» بود که علی انصاریان بازیگر این فیلم در نقش پدر طوبی است، ولی جای خودش در روز شروع جشنواره خالی بود. فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» یک کمدی فانتزی در سبک و سیاق فیلم اول کاوه صباغ‌زاده یعنی «ایتالیا ایتالیا» است و همین ایفای نقش در آن را برای بازیگران به چالشی جدی‌تر بدل کرده است.

فیلم‌نامه «رمانتیسم عماد و طوبا» 
بسیار لب مرز است
کاوه صباغ‌زاده، نویسنده و کارگردان، امسال با فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبروی هم قرار داد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق، بیشتر شبیه یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب...» حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان و مرتضی علی عباس میرزایی بازیگران این فیلم هستند.
صباغ‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نام فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» گفت: «رمانتیسم»، یک مکتب هنری-ادبی است و هر اثری که در این سبک تولید می‌شود، نگاهی ملایم، رمانتیک، عاشقانه و خوش‌بینانه‌ دارد؛ یعنی درواقع می‌توانیم به‌نوعی بگوییم که «رمانتیسم عماد و طوبی» همان «عاشقانه عماد و طوبی» است. وی درباره اقتباسی بودن این اثر نیز بیان کرد: من سینمای غیر اقتباسی را بلد نیستم. علاقه من به سینما از ادبیات سرچشمه می‌گیرد و دوست دارم کتاب‌های موردعلاقه‌ام را به سینما تبدیل کنم. این اثر هم اقتباسی آزاد از کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن است. این کتاب یک نگاه فلسفی و روان‌شناسانه به روابط زناشویی دارد. من این الگو را برداشتم و با نگاه فانتزی خودم ترکیب کردم و درنهایت به «رمانتیسم عماد و طوبی» رسیدم. قصه این فیلم می‌تواند بیننده را ترغیب کند که اگر در یک رابطه زناشویی هستند آن را بازنگری کنند.
این کارگردان درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط کرونایی گفت: ازآنجایی‌که کرونا در حال حاضر با ما خواهد بود، موظف هستیم که سبک زندگی‌مان را با این بیماری تطبیق دهیم. با رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن و نمایش فیلم‌ها برای تعداد محدودتری از مردم، باید یاد بگیریم که با این شیوه جدید زندگی کنار بیاییم.

جشنواره بدون افتتاحیه
افتتاحیه و اختتامیه بر اساس یک عادت همیشگی، بخشی جدایی‌ناپذیر از جشنواره‌ها و رویدادها محسوب می‌شود. جشنواره فیلم فجر هم هرساله بخشی از برنامه‌های اجرایی خود را در آئین افتتاحیه پیگیری می‌کرد؛ از اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی گرفته تا برگزاری آئین نکوداشت‌ها. با احتساب امسال اما حالا دو سالی می‌شود که جشنواره فیلم فجر از سنت سابق برگزاری افتتاحیه پیروی نمی‌کند. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سال گذشته علت برگزار نشدن این مراسم را حوادث تلخ روزهای منتهی به آبان و دی‌ماه اعلام و عنوان کرد هزینه برگزاری مراسم افتتاحیه به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا می‌شود. تبعات فراگیری ویروس کرونا و تغییرات تحمیلی‌اش به جشنواره فجر، حالا این دوره از جشنواره را هم از آئین افتتاحیه بی‌نصیب کرده است. به گزارش مهر، برگزاری جشنواره بدون افتتاحیه حالا در دو سال پیاپی تجربه‌شده و باید دید برای سال‌های آتی این تجربه می‌تواند به بازنگری در هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌های این رویداد منجر شود؛ سؤال کلیدی این است که مبتنی بر تجربه دو سال اخیر آیا الزامی به برگزاری هرساله آئین افتتاحیه وجود دارد؟

پرمخاطب‌ترین فیلم‌ها
فهرست پرمخاطب‌ترین فیلم‌های جشنواره تا روز گذشته در پیش‌فروش بلیت‌های آثار سی‌ونهمین دوره «جشنواره فیلم فجر» منتشر شد. بر این اساس فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با مبلغ فروش ۲۳۲۲۸۹۰۰۰ تومان و ۸۰۳۵ بلیت، در صدر آثار پرفروش جشنواره تا به این لحظه قرارگرفته است. فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار با مبلغ فروش ۲۰۷۲۰۶۰۰۰ تومان و ۷۱۳۲ بلیت دومین فیلم پرفروش و پرمخاطب در پیش‌فروش بلیت‌های این دوره از جشنواره به‌حساب می‌آید.
فیلم «بی‌همه‌چیز» به کارگردانی محسن قرایی با مبلغ فروش ۱۷۵۸۹۰۰۰۰ تومان و ۵۹۸۷ بلیت، «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده با مبلغ فروش ۱۴۰۶۷۰۰۰۰ تومان و ۴۷۸۲ بلیت و «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی با مبلغ فروش ۱۱۸۱۷۰۰۰۰ تومان و ۴۰۳۱ بلیت، به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین آثار پرفروش سی و نهمین دوره از «جشنواره فیلم فجر» تا روز گذشته شناخته شدند. آثار «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ دیگر آثار پرفروش جشنواره هستند.

بودجه جشنواره فیلم فجر امسال چقدر است؟
جشنواره فیلم فجر امسال در حالی در عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین شکل خود برگزار می‌شود که برگزاری استانی جشنواره نیز از دید مسئولان پنهان نمانده و قرار است در تمامی استان‌ها نمایش فیلم ادامه داشته باشد. یکی از حواشی به وجود آمده پیرامون جشنواره امسال بحث بودجه برگزاری آن بود که روز شنبه، دبیر جشنواره در یک حساب سرانگشتی هزینه این دوره را نزدیک به ۵ میلیارد تومان اعلام کرد. رقمی که از بودجه پیش‌بینی شده یعنی ۸/۵ میلیارد تومان پایین‌تر است و به نظر می‌رسد به خاطر شرایط کرونا بسیاری از هزینه‌ها حذف‌شده است. در حالی روز گذشته سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رسماً کار خود را آغاز کرد که سینمای ایران روزهای سخت و تلخی را پشت سر می‌گذارد. شاید بتوان در یک سالگی کرونا امید داشت که با برگزاری این دوره از جشنواره رونق به سینمای ایران باز‌گردد.

برچسب‌ها:

نظر شما