شناسهٔ خبر: 45431503 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست هرمزگان:

طرح زیست بوم برای استفاده خردمندانه ازتالاب‌ها در هرمزگان اجرا می‌شود

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: برای حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌های استان طرح‌ها و برنامه‌هایی در قالب طرح جامع زیست بوم شکل گرفته و در حال اجرا می‌باشد

صاحب‌خبر -

حیب الله مسیحی تازیانی عصر یکشنبه در آیین رویداد روز جهانی تالاب‌ها در بندرخمیر با اشاره به اینکه محیط زیست به تنهایی متولی این طرح نیست، افزود: این طرح ‌در چارچوب نشست‌های پی در پی و با مدیریت فرمانداران شکل گرفته و از مشارکت و هم اندیشی همه ذی نفعان، ان جی و یوها و مردم به نوعی استفاده می‌شود.
وی بیان داشت: هم اکنون در قالب این طرح تالاب «شور و شیرین میناب» ثبت جهانی شده و تالاب «خورخوران» خمیر و «حرا و دهانه رودخانه گَز» سیریک نیز مراحل پیگیری ثبت آن درحال انجام است.
این مسوول اظهارداشت: طبق تعریفی که از تالاب‌ها صورت گرفته در واقع تمام سواحل خلیج فارس و دریای عمان تالاب گونه است اما خورخوران بندرخمیر یکی از مناطق حساس و حائز اهمیت بوده که از آن به عنوان تالابی برگزیده در سطح ملی و جهانی ثبت می‌شود که هر ساله برای رسیدن به این هدف رویداد روز جهانی تالاب‌ها در این شهر برگزار می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهارداشت: در این استان حدود ۲۰۸ هزار هکتار تالاب ساحلی داریم که ۵۰ درصد آن را خورخوران ( که بین قشم، بندرلنگه و که بیشتر آن در سواحل خمیر بوده)، شامل می‌شود.
مسیحی تازیانی یادآورشد: این تالاب‌ها میراثی جهانی و طبیعی و یادگاری از گذشتگان بوده که باید آن را حفظ کرده و استفاده خردمندانه هم داشته باشیم.
وی ابرازداشت: مردم از دیرباز حافظان و پاسداران خوبی برای تالاب‌ها بوده‌اند، چرا که هیچ ارگان و دستگاهی  به بدون پشتوانه مردم نمی‌تواند از این سرمایه ملی حفاظت و حراست کند.
این مسوول گفت: خورخوران در واقع یکی از بهترین تالاب‌های هرمزگان و کشور بوده که طبق مطالعه دانشگاهیان و سایر مراکز علمی ضمن استفاده خردمندانه، تاکنون کمترین تخریب و تعارض به آن شده است.
۶ تالاب بین المللی و تحت حفاظت محیط زیست شامل جزیره شیدور، خور خوران، دهانه رودخانه گز و حرا و دهانه رودخانه های شور و شیرین میناب و آذینی در استان هرمزگان واقع شده  است.
در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برابر با سال ۱۳۴۹ شمسی نخستین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در شهر رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان کنارآبزی، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب‌ها به امضا رسید و یکی از قدیمی‌ترین معاهدات زیست محیطی جهان شد.
براین اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت و اکنون ۱۷۱ کشور عضو رسمی آن هستند و یکهزار و ۹۹۴ تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت ۱۹۱ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۵۶ هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.
روز جهانی تالاب‌ها برای نخستین بار درسال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد و اکنون نیز بعد از گذشت سال‌ها همچنان در دنیا از جمله ایران دراین روز برنامه‌های متنوعی در راستای حفاظت از تالاب‌ها برگزارمی‌‍شود.
بندرخمیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تالابی جنوب ایران در کنار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود ۱۰۲ هزارهکتار قراردارد که در این شهرستان هرساله در ۱۲ بهمن روزجهانی تالاب ها برنامه‌ها و همایش بزرگ به مناسبت این روز بزرگ را با حضور مسوولان کشوری، استانی و محلی برگزار می کند.
شهرستان بندرخمیر در ۷۵ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
 

نظر شما