شناسهٔ خبر: 45303666 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آغاز طرح نوسازی ناوگان سواری کرایه بین شهری

فاز نخست طرح نوسازی ناوگان سواری کرایه بین شهری کشور در سال جاری با حضور وزیر راه در شرکت ساپکو آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: نوسازی ناوگان کرایه تاکسی بین شهری با تسهیلات ۷۰ درصدی شبکه بانکی تا نوسازی کامل این ناوگان ادامه خواهد داشت.

آقای محمد اسلامی در مراسم تحویل خودرو‌های طرح نوسازی ناوگان سواری کرایه بین شهری که در سالن همایش‌های شرکت ساپکو برگزار شد، افزود: بهسازی و نوسازی ناوگان در همه شیوه‌های حمل و نقل همواره از برنامه‌های اصلی دولت است و با کمک همه خودروسازان این بخش نوسازی خواهد شد.

وی در خصوص توسعه شبکه‌های ریلی و جاده‌ای کشور در طول دولت یازدهم و دوازدهم گفت: تا پایان دولت طول خطوط ریلی ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت که رکورد ساخت خطوط ریلی در یک دولت است.

اسلامی با بیان اینکه در این دولت طول آزادراه‌ها نیز به افزایش ۵۰ درصدی رسید، ادامه داد: طول بزرگراه‌ها تا پایان دولت از ۱۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر به ۲۲ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت که تحولی بزرگ در حمل و نقل کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح تحویل سوییچ خودرو‌های سواری کرایه بین شهری به مالکان آن‌ها در هر استان گفت: ۲۸ هزار خودروی کرایه تاکسی فعال بین شهری در کشور وجود دارد که عمر متوسط آن‌ها ۱۱ سال است درحالیکه استاندارد عمر ناوگان کرایه بین شهری ۱۰ سال است و ما فقط یک سال عقب بودیم، اما شروع به نوسازی کردیم.

وی افزود: ۳ هزار خودرو کرایه تاکسی تا پایان سال آینده جزو تعهدات ایران خودرو است که ۷۰۰ دستگاه تا پایان امسال و باقی آن تا پایان سال آینده تحویل داده خواهد شد و با تحویل این سه هزار خودرو و اسقاط خودرو‌های فرسوده، عمر ناوگان کرایه تاکسی بین شهری تا حد استاندارد کاهش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی افزایش اطمینان مردم نسبت به مسافرت با خودرو‌های سواری بین شهری را نشان دهنده اهمیت این بخش در میان سایر مد‌های حمل و نقلی کشور دانست و گفت: ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر در سال با کرایه سواری بین شهری انجام شده است که این به معنای آن است که هر خودرو بطور متوسط هزار مسافر را در سال جابجا کرده است.

اسلامی با اشاره به اینکه مهمترین بخش نیازمند نوسازی ناوگان در حمل و نقل، بخش مینی بوس و ون است افزود: ون و مینی‌بوس‌های موجود در شبکه حمل و نقل بین شهری دچار فرسودگی شدید هستند و راه حل این است که با حمایت از تولید و صنعت داخلی، عقب ماندگی در بخش مینی بوس و ون را که به مراتب شرایط بدتری دارند جبران کنیم.

وی اضافه کرد: به سن فرسودگی ناوگان حمل مسافر در بخش اتوبوس نیز نزدیک شده ایم و باید نسل جدید اتوبوس‌های با کیفیت وارد چرخه حمل و نقل کشور شود.

اسلامی همچنین به فرسودگی شدید بخش حمل بار برون شهری اشاره کرد و گفت: در بخش باری نیز ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال داریم که نتیجه بی توجهی به نوسازی این بخش در سال‌های گذشته است و باید شرایط را تغییر دهیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: جابجایی هفتگی ۱۰ میلیون تن بار در کشور، نشان از پویایی حمل و نقل و پویایی اقتصاد و تولید کشور دارد و امیدواریم صنعت خودروی ما با عبور از مونتاژ و قطعه سازی، به سازنده خودرو‌های با کیفیت در بخش بار و مسافر تبدیل شود.

وی افزایش کیفیت، عمر مفید محصولات، دوام و قوام خودرو‌های تولید داخل را نیاز اصلی بخش صنعت خودرو در کشور دانست و گفت: خودروساز نباید در وهله نخست به دنبال موضوع هزینه - فایده باشد بلکه باید به فکر ارتقای بهره وری و کیفیت محصولات خود و ایفای تعهدات به توسعه اقتصادی کشور باشد.
 
در این مرحله قرار است ۳ هزار خودرو، تا پایان مرداد سال آینده به رانندگان تاکسی کرایه بین شهری با تسهیلات بانکی ۸۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت پنج ساله واگذار شود.

هم اکنون ۲۸ هزار سواری کرایه بین شهری در جاده‌های کشور فعالیت می‌کنند که عمر متوسط آن‌ها ۱۱ سال است و ۱۷ هزار تاکسی این ناوگان فرسوده محسوب می‌شوند.

در مراسم امروز، ۲۵۰ تاکسی کرایه بصورت نمادین به رانندگان استان‌های مختلف واگذار شد که این تعداد تا پایان بهمن به ۴۵۰ دستگاه می‌رسد و تا مرداد سال آینده، سه هزار تاکسی کرایه بین شهری نوسازی خواهد شد.

ارتقای سطح خدمات ارائه شده به مسافران، ارتقای سطح ایمنی سفر، کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری خودرو از جمله مزایای اجرای این طرح است.

سالانه بیش از ۲۸ میلیون و ۸۴۶ هزار مسافر توسط سواری کرایه‌های بین شهری جابجا می‌شوند و ۵۱ درصد کل سفر‌های عمومی برون شهری توسط ۷ میلیون و ۶۰۳ هزار سفر این ناوگان شکل می‌گیرد.

فاز دوم تحویل خودرو‌های طرح نوسازی ناوگان کرایه بین شهری از مرداد سال آینده طی قرارداد جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ایران خودرو انجام خواهد شد.

نظر شما