شناسهٔ خبر: 45297754 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دانشجو گزارش می‌دهد؛

پسربچه‌هایی که عاشق مربی مهد می‌شوند / کودکان، قربانی نبود نظارت‌های کافی مراکز آموزشی

نگاه مسئولان به مهدکودک‌ها باید از نگاه خدماتی به نگاه آموزشی و پرورشی تغییر پیدا کند و این موضوعی است که در حال حاضر متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ زندگی مدرن شهری و تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی انسانها، نگرش افراد به بسیاری از موارد مثل نحوه تربیت فرزندان را هم تغییر داده است.

طی سالهای اخیر بسیاری از والدین برای تامین مایحتاج زندگی خود مجبور هستند که دوشادوش یکدیگر با هم در بیرون از خانه کار کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند.

 

مهدهای کودک نخستین مراکزی هستند که بلافاصله بعد از خانه پدربزرگ و مادربزرگ برای سپردن کودک به آنجا به ذهن والدین خطور می‌کنند و در دسترس آن‌ها قرار دارند و البته به طور معمول هم مورد استقبال کودکان هم قرار می‌گیرند.

 

برخی از پدر و مادرهای شاغل فرزندشان را تا پیش از رفتن به مدرسه به پدر و مادر خود می‌سپارند و اگرچه امنیت فرزند آن‌ها تا حدود زیادی تامین می‌شود اما این رویه هم ایرادات فراوانی به همراه دارد.

 

مدل تربیتی پدر و مادرهای امروزی با شیوه‌های والدین نسل‌های قبلی متفاوت است و حمایت‌های بی حساب و کتابی که پدربزرگ و مادربزرگ از سر محبت و علاقه از نوه خود به آن‌ها ابراز می‌کنند، علاوه بر آنکه کودک را دچار سردرگمی می‌کند، خیلی هم مورد پسند پدر و مادر او واقع نمی‌شود و ترجیح می‌دهند فرزند خردسالشان را با این خیال که بهتر تربیت شود، به مهد کودک بسپارند.

 

مهد‌های کودک در گذشته‌ای نه چندان دور کارایی بهتری را در زمینه تربیت کودکان داشتند و بچه‌هایی که چند ساعت از هفته را در آنجا سپری می‌کردند در ظاهر نسبت به دیگر کودکان موفق‌تر بودند.

پسر بچه‌هایی که عاشق مربی مهدکودک خود می‌شوند/کودکان، قربانی نبود نظارت‌های کافی مراکز آموزشی

علاوه بر کارایی تربیتی مهد‌های کودک، مقوله آموزش موارد ضروری به کودکان متناسب با سن و سال آن‌ها هم از طریق مربیان مهدکودک دنبال می‌شد و نقش مربیان، نقشی در تکمیل شدن نقش پدر و مادری بود که ساعاتی فرزندشان را به آنجا می‌سپردند.

 

به عبارت ساده‌تر مربیان مهدکودک رفتاری کاملا منطبق و هماهنگ با والدین کودکان داشتند و در تربیت بچه‌هایی که در مهدکودک حاضر می‌شدند، با آن‌ها مثل فرزند خود رفتار می‌کردند و خبری از رفتارهای عجیب و غریب مربیان امروز این مراکز به اصطلاح آموزشی نبود.

 

در حال حاضر اغلب مربیان مهد را دختران جوانان مطابق با مد روز شامل می‌شوند و از نحوه پوشش خود این مربیان گرفته تا نحوه حرف زدن و رفتارشان با کودکانی که در مهدکودک حضور دارند، ایرادات متعددی به ویژه در مقوله تربیتی کودکان به چشم می‌خورد.

 

پخش موزیک‌های غیرمجاز با شعر بی‌محتوا و نامناسب خوانندگان دست چندم ماهواره‌ای برای فراهم کردن فرصتی برای شادی کودکان و رقص و هم‌آوایی مربیان و کودکان با آن‌ها تنها بخش کوچکی از اقدامات ضد فرهنگی است که در حال حاضر در بسیاری از مهدهای کودک کشور و به ویژه شهر تهران صورت می‌گیرد.

 

مهدهای کودک، همچنان به حال خود رها شده‌اند!

رهبر معظم انقلاب در ۱۱ شهریور ماه سال جاری در جلسه مجازی با مسئولان وزارت آموزش و پرورش هشدار دادند که مهدکودک‌های در ایران، «رها» شده‌اند و بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت آنها به هیچ وجه خوب نیست و تکاپوی مسئولان مربوطه تنها در همان روزهای نخست ایراد فرمایشات رهبری خلاصه شد.

 

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری نگاه مسئولان به مهدکودک‌ها باید از نگاه خدماتی به نگاه آموزشی و پرورشی تغییر پیدا کند و این موضوعی است که در حال حاضر متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

 

رفتارهای عجیب و نامتعارفی مثل رقص و آواز خوانی بی محتوای کودکان در حضور فردی به عنوان مربی رقص با ظاهری نامتعارف، که مسئولان برخی از مهدهای کودک از آن‌ها به عنوان شادی آفرینی برای کودکان یاد می‌کنند، تنها رفتارهای زننده‌ای هستند که به هیچ عنوان نه تنها در شادی عمیق کودکان تاثیری ندارند بلکه تربیت صحیح آن‌ها را هم دچار انحراف می‌کنند.

 

برگزاری مراسمات مختلف به بهانه جشن تولد بچه‌های حاضر در مهدکودک و یا برگزاری مراسم جشن‌های ملی و میهنی در شکل و شمایلی نامتعارف مدتهاست در این مراکز به کاری عادی تبدیل شده است و مسئولان آنگونه که باید و در مسئولیتشان تعریف شده است، نظارت نمی‌کنند.

 

زخم آسیبی که کودکان را در فضای دور از تربیت صحیح در مهدهای کودک مورد تهدید قرار داده است، در سالهای نه چندان دور زندگی آن‌ها سر باز می‌کند و آن روز دیگر کار از کار گذشته است.

 

خبرگزاری دانشجو پیشاپیش از شما مخاطبان همیشه همراه فهیم بابت انتشار فیلم‌هایی که در ادامه این گزارش درج می‌شود عذرخواهی می‌کند و فیلم‌ها صرفا جهت مستند شدن مطلب مورد استفاده قرار گرفته است.

 

جالب است بدانید بخش انتخابی فیلم از فیلم کاملی که به صورت خام نزد خبرگزاری دانشجو به امانت محفوظ است، جدا شده است.

<div id="video-display-embed-code_1274468" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/907252/1274468?width=400&height=300"></script></div>

نقش تربیتی مربیان مهدکودک پس از والدین غیرقابل انکار است

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، گفت: به فرموده پیامبر اسلام صلی الله، آموزش به کودکان در کودکی همانند حک کردن نقش روی سنگ است و از این فرمایش حضرت محمد (ص) واضح است که کودکان هر آنچه را که با چشم ببینند یاد می‌گیرند و فراموش نمی‌کنند.

 

وی اضافه کرد: نقش تربیتی والدین در دوران کودکی فرزندان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و پس از پدر و مادر نقش مربیان مهدکودک که کودکان بیشترین زمان خود را با آن‌ها سپری می‌کنند، نقشی ویژه و بسیار تاثیر گذار است.

پسر بچه‌هایی که عاشق مربی مهدکودک خود می‌شوند/کودکان، قربانی نبود نظارت‌های کافی مراکز آموزشی

این جامعه شناس تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از والدین در انتخاب مهد کودک فرزند خود و مربیانی که با وی در ارتباط هستند اهمیت چندانی قائل نیستند و تاثیر چشمگیری که بر نحوه تربیت و پرورش فرزند آن‌ها می‌گذارد را دست کم گرفته و از چگونگی رشد تربیتی کودکی که به مهدکودک می‌سپارند غافل هستند.

 

قرائی مقدم به اهمیت پوشش مناسب مربیان مهدکودک اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییراتی که در حال حاضر در سبک زندگی و نحوه پوشش و گفتار افراد نسبت به گذشته ایجاد شده است و از طرفی تماشای برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای در حضور کودکان و نوجوانان که در اغلب خانواده‌ها امری عادی محسوب می‌شود، در تربیت فرزندان دقت چندانی وجود ندارد و این مسئله چنین فرزندانی را با مشکلات متعددی روبرو می‌کند.

 

وی تاکید کرد: اینکه برخی از والدین از فراموشی کودکان نسبت به آنچه که در محیط‌هایی چون مهدهای کودک مشاهده می‌کنند، سخن می‌گویند، موضوع مضحک و عجیبی است که به هیچ عنوان صحت ندارد، بلکه کودکان به دلیل سطح تاثیر پذیری بالایی که دارند تمام رفتارهای افرادی که در محیطی چون مهدهای کودک با آن‌ها در ارتباط هستند را به ذهن می‌سپارند و سعی در شبیه سازی خود به آن‌ها دارند.

<div id="video-display-embed-code_1274469" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/907252/1274469?width=400&height=300"></script></div>

انحراف تربیتی کودکان، از تاثیرات مخرب بکارگیری مربیان ناآگاه!

این جامعه شناس تاکید کرد: حضور کودکان در مهدکودک در وهله نخست به منظور فراگیری آموزش‌های مرتبط و متناسب با سن آن‌ها انجام می‌شود و البته طی سالهای اخیر نوع آموزش‌ها و نحوه رفتار مربیان با تغییرات اساسی روبرو بوده است.

 

قرائی مقدم تصریح کرد: رفتارهای ناهنجار و پوشش نامتعارف مربیان مهدکودک که این روزها در بسیاری از مهدهای کودک به چشم می‌خورد، ضمن آنکه کودکان را از مسیر تربیتی صحیح منحرف می‌کند، ذهن آن‌ها را هم با همه کودکی و کم سن و سالی، با مسائلی این چنینی درگیر می‌سازد.

 

وی یادآور شد: نقش تربیتی مربیان مهدکودک حتی از معلم‌هایی که فرزندان طی دوره تحصیلی خود با آن‌ها روبرو می‌شوند بیشتر اهمیت دارد و غفلت در عدم به کارگیری مربیان دانا و دلسوز تاثیرات مخرب و غیر قابل جبرانی را به جا خواهد گذاشت.

 

در فیلمی که طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است، پای چندین کودک ۴ تا ۶ ساله‌ای که به مهدکودک می‌روند در میان است که با وجود سن کم از عشق و عاشقی و علاقه مند شدن خود به مربیان مهدکودکشان حرف می‌زنند.

 

کودکانی که والدین و مربیان مهدکودک حساسیت این دوره از زندگی را در مورد آن‌ها دست کم گرفته‌اند و خبر ندارند رفتارهای بی حساب و کتابشان، موجب انحراف فکری این طفل معصوم‌ها شده است.

 

توجه به نقش تربیتی و پرورشی مربیان مهدکودک امری ضروری و حیاتی است و در صورت غفلت والدین، در نهایت کودکانی افسرده که کودکی خود را در رفتارهای نامتعارف آدم بزرگهای اطرافشان گم کرده‌اند، باقی می‌مانند و حسرتی که میتوان با کمی دقت جلوی آن را گرفت. 

 

نظر شما