شناسهٔ خبر: 45252565 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

آخرین وضعیت داوری آثار جشنواره فیلم فجر بررسی شد

بازبینی تا انصراف در ایستگاه 39

کار هیات داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی خود رسیده و آن دسته از فیلم‌هایی که پروانه نمایش برای آنها صادر شده بود، مورد داوری قرار گرفته‏اند. اما همزمان با اعلام خبرهای نمایش فیلم‏های شرکت‎کننده برای داوران، اخباری از انصراف برخی کارگردانان و یا اصلاحات برخی فیلم‏ها به گوش می‎رسد.

صاحب‌خبر - اصلاحات و بازبینی مجدد دو فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با اصلاحاتی روبه‌رو شده‌اند که در صورت انجام موارد مورد نظر شورای پروانه نمایش به زودی در اختیار هیات داوران قرار می‌گیرند. در روزهای گذشته پس از آن‌که شنیده شد فیلم جدید نعمت‌الله که سال گذشته به دلیل مشکلاتی در مالکیت فیلم امکان حضور در جشنواره را پیدا نکرده بود مانعی برای گرفتن مجوز در شورای پروانه نمایش پیدا کرده، جمعی از هنرمندان مطرح سینما خواستار آن شدند که فیلم در جشنواره به قضاوت مردم و تماشاگران گذاشته شود. در این‌باره محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی به ایسنا گفت: سازندگان این دو فیلم مواردی را که برای اصلاح مدنظر شورا بود پذیرفته‌اند و فقط مشکل زمان را داشتند که قول داده‌اند تا یکی دو روز آینده فیلم را به ما برسانند.برخی پیگیری‌ها حاکی از آن است که اصلاحات واردشده به فیلم «شیشلیک» در بخشی از دیالوگ‌هاست اما در فیلم نعمت‌الله موضوع متفاوت است. ادامه انصراف‎ها در حالی که کمتر از دو هفته به برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر زمان باقی مانده است و در حالی که مهلت ارسال نسخه نهایی فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره پایان یافته، اما همچنان برخی فیلم‌ها از حضور در بزرگترین رویداد سینمایی ایران انصراف می‌دهند. «ترانه‌های پدری»، «روشنایی»، «لاک‌پشت و حلزون»، «بانک‌زده‌ها»، «بابا سیبیلو»، «کوسه» و «موافقت اصولی»، فیلم‌هایی هستند که تا این لحظه انصراف خود را از حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام کرده‌اند. کمدی «موافقت اصولی» به کارگردانی امیر پورکیان سال گذشته مقابل دوربین رفت و امسال آماده نمایش شده و پروانه هم گرفته است، اما سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده آن اعلام کرده: قصد ندارم که هیچ‌کدام از این آثار را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنم، چرا که هدف ما مردم هستند تا بتوانیم لحظات خوبی را برای آن‌ها به خصوص در سینما فراهم کنیم. فیلم سینمایی «کوسه» به کارگردانی علی عطشانی و تهیه‌کنندگی سیدمحمد احمدی، نیز مردادماه به پایان رسید، اما این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد؛ فیلمی که برای گیشه ساخته شده است و احتمالاً در صورت حضور هم شانسی برای جلب نظر داوران نداشت. چون جشنواره فیلم فجر طی سال‌های اخیر نشان داده که نسبت به کمدی‌ها، بی‌تفاوت است. «بابا سیبیلو» که نخستین فیلم سینمایی ادوین خاچیکیان (فرزند ساموئل خاچیکیان) محسوب می‌شود، در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است. احمد احمدی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی اعلام کرده که به علت حجم بالای ویژوال‌ها و جلوه‌های ویژه فیلم که با حساسیت زیادی اجرا می‌شود، نمی‌توانند نسخه نهایی آن را به جشنواره ملی فیلم فجر برسانند و از حضور در آن انصراف داده‌است. فیلم «بانک‌زده‌ها» به نویسندگی و کارگردانی جواد اردکانی، ابتدا برای حضور در جشنواره فجر سال ۹۹ ثبت‌نام کرد، اما پس از حضور در این جشنواره انصراف داد و اعلام کرد: بانک‌زده‌ها یک فیلم مردمی است و برای عوامل اجرایی جشنواره و زحماتی که در خصوص برگزاری آن کشیده‌اند، احترام قائل هستیم؛ اما با وجود تلاش عوامل، فیلم به جشنواره امسال نخواهد رسید و در این جشنواره نمایش داده نخواهد شد. فیلم سینمایی «لاک‌پشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی و تهیه‌کنندگی مشترک شهرام گیل‌آبادی و هوشنگ نورالهی، نیز تصویربرداری را دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده آغاز کرد و به دلیل آماده‌نشدن نسخه نهایی، از حضور در سی و نهمین جشنواره فجر انصراف دهند.البته دست‌اندرکاران این فیلم، تغییر در روند انتخاب و داوری این دوره از جشنواره فیلم فجر را دیگر دلیل انصراف از جشنواره اعلام کرده و برای همه سینماگرانی که در این رقابت ملی شرکت می‌کنند، آرزوی موفقیت کرده‌اند. انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» جدیدترین فیلمی است که تا زمان انتشار این گزارش از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف داده است.این پویانمایی به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی که تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج محسوب می‌شود واعلام کرده: با توجه به اینکه «پسر دلفینی» تنها انیمیشن حاضر در جشنواره سی و نهم فیلم فجر است و طبق آیین نامه جشنواره طبیعتاً در رقابت و مسابقه قرار نمی‌گیرد، با احترام به هیأت داوران و اعضای جشنواره از شرکت در این جشنواره انصراف می‌دهد. فیلم سینمایی «ترانه‌های پدری» به کارگردانی محمد بصیری که یک سال پیش تولید شده است، گویا همچنان برای نمایش آماده نیست. علی ژکان تهیه‌کننده فیلم درباره علت انصراف خود گفته است:کارهای فنی این فیلم هنوز شروع نشده است. در زمان فراخوان جشنواره تصور ما بر این بود که شاید شرایط فراهم شد و فیلم به جشنواره رسید اما این اتفاق رخ نداد. فیلم سینمایی «روشنایی» کامشاد کوشان هم دیگر فیلمی است که به دلیل آماده‌نشدن از حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر انصراف داده است. پرهیز «اوج» از همکاری با سلبریتی‌ها سی ‌و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، میزبان 3 فیلم از آثار تولیدشده در سازمان هنری-رسانه‌ای «اوج» خواهد بود؛ 3 فیلمی که بدون استفاده از سینماگران نجومی و با اعتماد به جوانان ساخته شده است. البته باید اذعان کرد که محصولات سازمان هنری-رسانه‌ای اوج در جشنواره پیش رو، واجد تنوع قابل توجهی است. «کارو» در ژانر ملودرام ساخته شده و «مصلحت نظام» در همکاری مشترک با حوزه هنری، یک تریلر است. همچنین به نظر می‌رسد «منصور» (با نام قبلی «اوج ۱۱۰») بیش از هر چیز از قواعد ژانر زندگی‌نامه پیروی کرده باشد.اگرچه از مضمون آثار یادشده اطلاعات قطعی چندانی در دست نیست، اما به نظر می‌رسد مضامین این فیلم‌ها نیز دارای تنوع نسبی باشد، چرا که سوژه «منصور» دستاوردهای علمی و نظامی شهید منصور ستاری است و « کارو» در حوزه دفاع مقدس ساخته شده و به رابطه یک مادر و پسر می‌پردازد و در مقابل «مصلحت نظام» فیلمی مردانه با درون‌مایه جاسوسی و امنیتی است. در این دوره از جشنواره که حضور کارگردانان فیلم‌اولی چشمگیر است، کارگردانی 2 عنوان از 3 فیلم محصول سازمان هنری-رسانه‌ای اوج نیز به عهده کارگردانان فیلم‌اولی بوده و به نوعی این سازمان در فراهم‌سازی عرصه کارگردانی برای چهره‌های تازه، پیشرو است.سیاوش سرمدی پیش‌تر سابقه کارگردانی فیلم مستند و دستیاری کارگردان را دارد که برای نخستین بار کارگردان فیلم بلند را در «منصور» تجربه کرده است. حسین دارابی که در گذشته با تیزرهای فرهنگی و فیلم‌های کوتاه شناخته شده است، در «مصلحت نظام» برای اولین بار روی صندلی کارگردانی فیلم بلند سینمایی، نشسته است. با نگاهی به فهرست بازیگران فیلم‌های سازمان هنری-رسانه‌ای اوج در جشنواره ۳۹ فجر، مشخص می‌شود که آثار یادشده به هیچ وجه پرستاره نیستند و از حضور ستاره‌های گران‌قیمت سینمای تجاری بهره نبرده‌اند.این در حالی است که روند افزایش دستمزدهای بازیگران در سال‌های اخیر سرعت گرفته و گاه ۶۰ یا ۷۰ درصد هزینه‌های فیلم، به پرداخت دستمزد ۲ یا ۳ ستاره پرطرفدار اختصاص می‌یابد. منتقدان از این اقدام، به عنوان شیوه‌ای برای پوشاندن نقاط ضعف فیلمنامه و خلأ جذابیت‌های روایی قصه یاد می‌کنند.

نظر شما