شناسهٔ خبر: 45225268 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طبیعت چشم‌نواز و چهارفصل جاده خلخال به اسالم + عکس

طبیعت جاده خلخال به اسالم، بهشتی چهارفصل در جنوب استان اردبیل است که لحظه لحظه آن در ذهن گردشگران می‌ماند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس- اردبیل| سیدمصطفی مرادخانی: جاده زیبای خلخال به اسالم، این روزها با طبیعتی چشم‌نواز و چهار فصل در زمستان با زیبایی دل‌انگیز برف و جنگل میزبان مسافران این جاده است.

جاده‌ای نام آشنا که رهگذران برای دیدن این زیبایی خلقت فرصت را از همدیگر می‌ربایند و زیبایی چهارفصل این جاده در کشور شهرت دارد.

در آن واحد می‌توان با گذر از طبیعت بکر در ارتفاعات الماس و جاده پیچ‌درپیچ خلخال به اسالم در گردنه سخت‌گذر الماس، به زیبایی جنگل دست یافت و شاخه‌های تکیده برهم و خمیده از سنگینی برف را مشاهده کرد.

قامت درختان استواری که صدها سال بدرقه‌گر مسافران بودند از مه و شبنم گرفته تا باران تگرگ و برف و کولاکش همه برای رهگذران این جاده آشنا است.

در یک مسیر ۷۰ کیلومتری می‌توان در ابتدای جنگل، مه خزری زیبا را در مسیر جنگلی خلخال به اسالم دید و در فاصله کوتاهی، زوزه باد از میان درختان انبوه و به هم تنیده ییلاقات مسیر را شنید.

با گذر از ییلاق متش و اسبوونی و لرزره که از مهم‌ترین ییلاق‌های مسیر جاده خلخال به اسالم است و از قدیم‌الایام اهالی تالش با ساخت کومه‌های جنگلی برای زندگی خود و ساخت محل نگهداری حیوانات اهلی و دام‌ها، زیبایی این مسیر را دو چندان کرده‌اند.

در ادامه مسیر با تماشای درختان بلند قامت بلوط و توسکا، دل و جان غرق تماشای این نعمت خدادادی می‌شود و ناخودآگاه، نگاه از جاده برداشته نمی‌شود؛ چرا که هر نقطه از این جاده زیبا و هر قطعه از این طبیعت، قاب عکسی به یاد ماندنی است.

در ارتفاعات خلخال و تالش از اوایل آبان ماه، ییلاق‌نشینان به قشلاق و محل زندگی ثابت خود در حوالی تالش کوچ کرده و کومه‌های زیبای ییلاقی در کنار دست جاده و در زیر تن پوش برف، تنهایی زمستانی را به جان می‌خرند.

سفر از این جاده شاید ساعاتی طول نکشد ولی نقش آن بر جان و دل با تمام زیبایی‌ها و سردی زمستانی‌اش سال‌ها ماندگار بوده و با تمام سختی‌ها و مشکلات تردد، محبوب گردشگران و مسافران است.

این جاده که راه اصلی مردم خلخال به استان گیلان است، به خاطر ارتباطات خاص میان مردم خلخال و تالش، همیشه در روزهای تعطیل و اواخر هفته‌ها پرتردد است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، زیبایی جاده خلخال به اسالم به شقایق‌های بهاری ، به رنگ رنگ پاییزی، به شلاق‌های باد خزری در جنگل آن و مه دلنشین کوه‌های تالش در ییلاقات، به تابستان‌های پرگل و سنبل و زندگی ییلاقی آن نیست؛ بلکه زیبایی خاص این جاده، دیدن رحمت خداوند به ما انسان‌ها است،  طبیعتی که دامانش را گهواره زندگی ما کرده و باید این خلقت را ارج نهاد و شکرگزار خالق آن بود.

-انتهای پیام/3463/631/

نظر شما