شناسهٔ خبر: 45179252 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست ویدئوکنفرانس تبیین دستورالعمل بازگشایی مدارس خبر داد:

جلسات آموزش حضوری در مقطع ابتدایی 35 دقیقه و در هنرستان ها حداکثر 60 دقیقه خواهد بود

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در مدارس دوره ابتدایی زمان آموزش کلیه جلسات آموزش حضوری سه جلسه 35 دقیقه ای خواهد بود و در هنرستان ها آموزش حضوری صرفا برای دروس شایستگی های فنی(شامل استانداردهای مهارتی شاخه کاردانش و دروس عمل و کارگاهی شاخه فنی و حرفه ای ) به صورت چهار جلسه 35 تا 60 دقیقه ای با نظر شورای مدرسه مجاز می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، رضا صابری تولایی در نشست ویدئوکنفرانس تبیین دستورالعمل بازگشایی مدارس با اشاره به اجرای طرح ضربتی به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان از تاریخ پنج لغایت 15 دی ماه در آموزش و پرورش استان گفت: با تلاش و پیگیری های همکاران سراسر استان موفق شدیم جریان آموزش بیش از 13 هزار دانش آموز را استمرار ببخشیم و از ترک تحصیل آنها جلوگیری نماییم.
وی با بیان اینکه در این دستورالعمل بر آموزش حضوری پایه های اول و دوم ابتدایی، دروس کارگاهی هنرستان ها و مدارس دارای جمعیت کمتر از 50 نفر تاکید شده است تصریح کرد:  آموزش های حضوری شامل دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی در مناطق دارای وضعیت زرد و آبی، دانش آموزان مدارس ابتدایی و متوسطه دارای جمعیت کمتر از 50 نفر( بر اساس آمار ثبت نامی در سناد) در وضعیت آبی و هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در خوشه دروس شایستگی های فنی و استاندارد آموزش مهارت و کارآموزی و کارورزی در وضعیت زرد و آبی می باشد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تعداد دانش آموزان در کلاس های حضوری، حداکثر 10 نفر  است اظهار داشت: مدیر مدرسه باید نسبت به تشکیل شورای مدرسه اقدام نماید و بر اساس مصوبات شورای مدرسه اقدامات لازم جهت حضور دانش آموزان در مدرسه را فراهم کند.
صابری تولایی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی به موقع (قبل از پایان دی ماه) به خانواده دانش آموزان درباره ترتیبات اجرایی بازگشایی مدارس و نحوه اجرای دستورالعمل های بهداشتی گفت: این اطلاع رسانی باید به گونه ای که کلیه دانش آموزان مشمول و خانواده های آنان از میزان، زمان، نحوه حضور و دستورالعمل های بهداشتی آگاهی کامل داشته باشند.
این مقام مسئول با بیان اینکه رعایت کامل دستورالمل های بهداشتی ابلاغی(ویرایش05)و دستورالعمل بهداشتی مدارس شبانه روزی در آموزش حضوری الزامی است گفت: مسئولیت مدیریت و نظارت بر اجرای دستورالعمل بهداشتی بر عهده مدیر و و کادر اداری و اجرایی مدرسه است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه افزود: مدیر و شورای مدرسه می باید زمینه حضور دانش آموزان و معلمان در مدارس و کاهش نگرانی و دغدغه های خانواده ها را با برگزاری جلسات هماهنگی و اطلاع رسانی به گروه های مرجع در استان و شهرستان و رسانه های اجتماعی و اصحاب رسانه فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه حضور کادر اداری و اجرایی مدارس در مناطق نارنجی، زرد و آبی بر اساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور مانند سایر کارکنان دولت انجام می گیرد افزود: برنامه ریزی در ارائه خدمات با کیفیت، نظارت بر کار معلمان و دانش آموزان و همچنین انجام تمهیدات برگزاری مناسب برای آزمون ها از جمله وظایف و مسئولیت های کادر اجرایی و اداری مدارس است.
صابری تولایی در ادامه افزود: مدیر مدرسه باید ضمن پاسخگویی به دغدغه خانواده ها، نظارت کافی را بر ارائه آموزش به کلیه دانش آموزان از بستر شاد، تلویزیون یا بسته آموزشی، به ویژه در پایه ها و دروسی که به صورت غیر حضوری انجام می شود داشته باشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در دستورالعمل بازگشایی مدارس، اصل بر تفویض اختیار به شورای مدرسه و محوریت مدیر مدرسه می باشد گفت: در مدارس دوره ابتدایی زمان آموزش کلیه جلسات آموزش حضوری سه جلسه 35 دقیقه ای خواهد بود و در هنرستان ها آموزش حضوری صرفا برای دروس شایستگی های فنی(شامل استانداردهای مهارتی شاخه کاردانش و دروس عمل و کارگاهی شاخه فنی  و حرفه ای ) به صورت چهار جلسه 35 تا 60 دقیقه ای با نظر شورای مدرسه مجاز می باشد.
وی با اشاره به اینکه تعیین ظرفیت دروس عملی و کارگاهی برعهده شورای مدرسه می باشد که می تواند حداکثر 50درصد هنرجویان را شامل شود افزود: در مناطق آبی علاوه بر پایه های اول و دوم ابتدایی، مدارس تا 50 نفر دانش آموز امکان برگزاری کلاس حضوری برای سایر پایه ها را خواهند داشت، همچنین در مناطق یاد شده(آبی) مدارس شبانه روزی با رعایت دقیق دستورالعمل بهداشتی خاص این مدارس می توانند با 50 درصد ظرفیت به صورت حضوری فعال باشند.
صابری تولایی با تاکید بر اجرای دقیق دستورالعمل"مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس (ویرایش05)" ابلاغی ستاد ملی کرونا تصریح کرد: در این خصوص رعایت و اجرای اصول فاصله گذاری اجتماعی، توسعه سواد خود مراقبتی و مهارت های بهداشتی، تمهیدات بهداشت و ایمنی محیط مدرسه، غربالگری، بیماریابی و بازتوانی، تکمیل فرم"فعالیت های مدرسه در پیشگیری و مراقبت از بیماری کرونا و تکمیل چک لیست بازگشایی مدارس در شرایط فاصله گذاری اجتماعی مورد انتظار است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با تاکید بر لزوم به روز رسانی الگوی جریان تربیت و یادگیری در سامانه  ltms با توجه به تغییر شرایط آموزشی، توسط مدیران محترم مدارس گفت: کلاسهای کنکور، کلاس های زبان می توانند طبق برنامه زمان بندی که به تصویب شورای مدرسه رسیده باشد با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، با ظرفیت حداکثر 10 نفر فعالیت داشته باشند. همچنین سالن های مطالعه با اولویت استفاده دانش آموزان پایه دوازدهم می توانند با حداکثر یک سوم ظرفیت خود فعالیت داشته باشند.
در ابتدای جلسه ابوالحسن حقیقی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر لزوم داشتن اهتمام ویژه نسبت به ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی در سطح استان اظهار داشت: چهارمین درسنامه قاصدک سلامتی در آموزش و پرورش استان تدوین و آماده توزیع شده است.
وی با اشاره به اینکه مراکز ویژه اختلالات یادگیری نیز می توانند بر اساس دستورالعمل بازگشایی مدارس فعالیت خود را داشته باشند گفت: در استان یک هزار و 768 مدرسه ابتدایی کمتر از 50 دانش آموز داریم که غالبا در مناطق روستایی و عشایری هستند.

نظر شما