شناسهٔ خبر: 45165906 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سابقه درخشان در برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری دلیل میزبانی خراسان شمالی

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، «مرتضی خدمتکار» با بیان این که هنر نمایش به عنوان یک قالب اثرگذار و جذاب می تواند تأثیر به سزایی در ترویج و انتقال مفاهیم و مضامین قرانی و دینی داشته باشد؛ تصریح کرد: هنر نمایش در تاریخ خود در کشور ما یک هنری ارزشی است که می تواند با برنامه ریزی و هدایت صحیح در خدمت ترویج  فرهنگ و معارف دینی در جامعه قرار گیرد.

وی افزود: امروزه هنرهای مختلف به ویژه هنر نمایش، مخاطبان قابل توجهی در بین آحاد جامعه به خصوص جوانان دارد و مجموعه این زمینه ها ضرورت به کارگیری درست از این هنر را در  راستای اهداف و رسالت دینی ما بیش از پیش روشن می کند.

وی ادامه داد: بر این اساس وظیفه مجموعه نهادهای فرهنگی و دینی کشور است که بستر لازم را برای تقویت پیوند این هنر با آموزه های دینی فراهم سازند.

وی کشف و پرورش استعدادهای ناب هنری به ویژه در میان نسل جوان و هدایت این استعدادها به سمت تولید آثار ممتاز و اثرگذار در عرصه های مختلف هنری از جمله هنرهای نمایشی را یکی از اهداف جشنواره آیات برشمرد و تصریح کرد: بالطبع تولید یک اثر فاخر هنری با محتوای دینی مستلزم داشتن زمینه های معنوی در هنرمند و صاحب اثر است و از سوی دیگر تولید آثار هنری با مضامین قرآنی و دینی، بی تردید اثرات مثبت و معنوی روی صاحب اثر خواهد گذاشت.

وی بر ضرورت برنامه ریزی برای دو طیف تاکید کرد و گفت: در حقیقت باید زمینه آشنایی اهالی قرآن و فعالیت های قرآنی و دینی با هنر نمایش و انس اهالی هنر به خصوص هنر نمایش با مفاهیم و معارف قرآنی فراهم شود.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دلایل واگذاری جشنواره ملی  تئاترآیات به خراسان شمالی از سوی شورای برنامه ریزی جشنواره فرهنگی، هنری و رسانه ای آیات را وجود زمینه ها و بسترهای لازم در این استان در حوزه هنرهای نمایشی عنوان و بیان کرد: تعداد هنرمندان و گروه های نمایشی فعال در خراسان شمالی و برگزاری جشنواره تئاتر رضوی نیز که باعث افزایش سطح فعالیت های مرتبط با هنر نمایش در این استان شده است، از دیگر دلایل این واگذاری برای اعتلا و حفظ این فرهنگ است.

وی با بیان این که جشنواره فرهنگی، هنری و رسانه ای آیات هنوز در ابتدا راه و بستری مناسب برای  تمامی هنرمندان به خصوص هنرمندان حوزه دینی و ارزشی  است، افزود: اگر چه  عمر این جشنواره هنوز به یک دهه نرسیده ولی با توجه به اتفاقات شایسته در این مدت کوتاه و همچنین ارتباطات هنرمندان، برای اهالی هنر شناخت شده است.

«خدمتکار» مهم ترین هدف جشنواره آیات را ترویج مفاهیم قرآن و عترت عنوان کرد و گفت: اغلب آثار  ارسال شده در همین راستاست البته شاید هنوز میزان شرکت آثار ممتاز هنری در این جشنواره به حد مطلوب نرسیده اما در هر دوره شاهد افزایش سطح کمی و کیفی جشنواره هستیم.

وی با توجه به تاریخ درخشان خراسان در ترویج دین مبین اسلام در قرون مختلف از این که ظرفیت های دینی در این منطقه ریشه  تاریخی و اجتماعی دارد، سخن گفت و افزود: از طرفی دیگر خراسان شمالی از جمله استان های فعال در برگزاری رویدادها و برنامه های فرهنگی و هنری دینی بوده و این امر ناشی از وجود اندیشه عمیق و فرهنگ اسلامی در این خطه است.

وی برگزاری چندین دوره جشنواره هنرهای تئاتر رضوی و جشنواره آیات و دیگر فعالیت های متعدد قرآنی خود دلیل برخورداری زمینه های رشد و پرورش استعداد و ظرفیت های این استان عنوان کرد.

گفتنی است؛ جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.

در این جشنواره قرار است 8 اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت

نظر شما