شناسهٔ خبر: 45150253 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

بيانيه سازمان انرژي اتمي ايران در پاسخ به بيانيه سه كشور اروپايي

سازمان انرژی اتمی ایران به بیانیه سه کشور اروپایی واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، متن این بيانيه به شرح زيراست:

موضوع كارخانه توليد اورانيوم فلزي مندرج در ماده 4 "قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از حقوق ملت ايران" كه مجلس محترم شوراي اسلامي سازمان انرژي اتمي را نسبت به آن موظف نموده است و موضوع توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) براي استفاده در راكتور تحقيقاتي تهران دو موضوع كاملاً متفاوت است. اين سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحي كارخانه اورانيوم فلزي موضوع ماده 4 قانون بين‌المللي انرژي اتمي را به آژانس ارائه ننموده است كه البته پس از انجام تمهيدات لازم و در زمان مقتضي و مهلت تعيين شده در قانون اين اقدام انجام خواهد شد. 

برنامه توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) همانطوريكه در گزارش اخير آژانس نيز آمده است نخستين بار بيش از دو سال پيش به آژانس ارائه شده است و در طول اين مدت نيز در چند مرحله اطلاعات تكميلي و نهايتاً اطلاعات پرسشنامه طراحي (DIQ) به آژانس ارسال شده است. ضمناً يادآوري مي‌نمايد كه در اوايل دهة 80 طي گزارشي كه در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقيق و توسعه در رابطه با توليد اورانيوم فلزي براي مصارف صلح‌آميز و متعارف در حد مقدماتي و به ميزان اندك با موفقيّت انجام شده بود.

توضيح اينكه در فرآيند توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) اورانيوم فلزي يك محصول مياني است كه در فرآيند توليد بدون توقف در اين مرحله، بلافاصله سوخت پيشرفته (سيليسايد) توليد مي‌گردد.

اميد است آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با پرهيز از ذكر جزئيات غير ضرور در گزارشات خود از بروز زمينه‌هاي سوء تفاهم جلوگيري نمايد .

 

نظر شما