شناسهٔ خبر: 45103908 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دو ساعت تا تصویب استیضاح ترامپ

نیویورک- ایرنا- مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب روند استیضاح دونالد ترامپ و پیشبرد آن برای بحث نهایی، مرحله پایانی برای دومین استیضاح را کلید زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در نشست روز چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا که طرح استیضاح دونالد ترامپ در دستور کار قرار داشت، ابتدا بحث درباره «قوانین و مقررات» حاکم بر این استیضاح بحث شد.

این بحث به مدت ۲ ساعت به طول انجامید و در یک رای‌گیری کاملا حزبی ۲۲۱ نماینده دموکرات با آن موافقت و ۲۰۵ نماینده جمهوری‌خواه با آن مخالفت کردند.

پس از آن، قطعنامه پیشنهادی دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ به اتهام «تحریک برای شورش» در صحن مجلس قرائت شد و نوبت به موافقان و مخالفان رسید.

ناسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، نخستین موافق برکناری ترامپ بود که البته تلاش‌های وی برای برکناری رئیس جمهوری با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی به دلیل مخالفت مایک پنس معاون ترامپ به نتیجه نرسید.

برای این مرحله هم، موافقان و مخالفان برای مدت ۲ ساعت به اظهار نظر درباره این استیضاح خواهند پرداخت اما با توجه به اینکه اکثریت این مجلس در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد و حتی برخی از جمهوری‌خواهان هم از آن حمایت کرده‌اند، تصویب استیضاح و ارسال پرونده آن برای محکمه سنا، دور از انتظار نیست.

اما زمان این محکمه در سنا هنوز اعلام نشده است هرچند رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان اعلام کرده است که به احتمال زیاد، پرونده استیضاح همین امروز برای سنا ارسال خواهد شد.

پلوسی، ترامپ را "خطری واضح و آشکار" برای آمریکا دانست و افزود: ما می‌دانیم که رئیس جمهوری ایالات متحده این شورش، این شورش مسلحانه علیه کشور مشترک ما را تحریک کرده است.

وی تاکید کرد: او باید برود، او خطری آشکار و موجود برای کشوری است که همه ما دوستش داریم.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری ترامپ "بارها و بارها" در مورد نتیجه انتخابات در ماه نوامبر دروغ گفته و دموکراسی را مورد تردید قرار داده است.

پلوسی اظهار کرد: سپس آن روز سوزان آمد و همه ما تجربه کردیم. رئیس جمهور باید استیضاح شود. معتقدم رئیس جمهوری باید توسط سنا محکوم شود، این یک روش درمانی اساسی است که جمهوری را از این مرد که با عزم راسخ مصمم است که چیزهایی را که برای ما عزیز است، بدرد و ما را به هم بریزد.

جیم جوردن عضو جمهوری‌خواه که در جناح مخالف استیضاح بود هم از روند استیضاح ترامپ انتقاد کرد و گفت دموکرات‌ها در تلاشند رئیس جمهوری را خلع کنند.

وی دموکرات‌ها را به وسواسی برای خلع ید رئیس جمهوری ترامپ متهم کرد که اکنون گسترش یافته است. این عضو ارشد کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا افزود: صبر کنید و در موردش فکر کنید. آیا فقط هنگامی که فرهنگ خلع به یک طرف اجازه صحبت می‌دهد، متمم نخست قانون اساسی را دارید؟

جوردن با انتقاد از اینکه این اقدام حتی اجازه صحبت کردن را در کشور می‌گیرد، هشدار داد که این فرهنگ در نهایت دامن همه را خواهد گرفت.

وی تاکید کرد به جای استیضاح، تمرکز باید روی جمع کردن ملت باشد. طی هفت روز انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز انجام می‌شود، دقیقاً مانند هر بار دیگر در کشور ما، اما دموکرات‌ها می‌خواهند رئیس جمهوری ترامپ را دوباره استیضاح کنند.

این مخالف استیضاح ترامپ تصریح کرد این کار، کشور را متحد نمی‌کند. این کار به هیچ طریقی به ملت کمک نمی‌کند تا با حوادث دلخراش و وحشتناک هفته گذشته که همه ما آن را محکوم می‌کنیم، مقابله کند.

دان نیوهاوس نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نخستین نماینده این حزب بود که به طور علنی در سخنانی از استیضاح حمایت کرد.

او ششمین عضو جمهوری‌خواه است که از این استیضاح دفاع کرده است.

لیز چنی نفر شماره سوم حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و دختر معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا، هم شامگاه گذشته اعلام کرد از استیضاح ترامپ حمایت خواهد کرد.

کوین مک کارتی رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان در مخالفت با این استیضاح صحبت کرد و گفت: رئیس جمهوری ترامپ مسئول حمله مهلک در هفته گذشته است اما استیضاح او یک "اشتباه" است.

وی افزود: رئیس جمهوری مسئولیت حمله روز چهارشنبه شورشیان اوباش به کنگره را بر عهده دارد. او باید فوری اوباش را محکوم می‌کرد وقتی می‌دید چه چیزی در حال گسترش است.

عضو ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان ادامه داد: این حقایق مستلزم اقدام فوری رئیس جمهوری ترامپ است .

 مک‌کارتی این حمله را "غیر دموکراتیک ، غیرآمریکایی و جنایتکارانه" خواند اما در عین حال اظهار کرد استیضاح ترامپ باعث شکاف بیشتر کشور خواهد شد و خواستار تمرکز کنگره بر اتحاد آمریکایی‌ها شد.

وی ادامه داد: من معتقدم استیضاح رئیس جمهوری در چنین بازه زمانی کوتاهی اشتباه است. هیچ تحقیق و نشست استماعی برگزار نشده است.

استنی هویر رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان در نطق آخر خود پیش از رای‌گیری، به سخنان لیز چنی نفر سوم جمهوری‌خواه در این مجلس اشاره کرد که گفته بود: رئیس جمهوری اوباش را فراخواند، جمعیت را جمع کرد و شعله آن حمله را روشن کرد.

چنی افزوده بود: هیچ وقت خیانت رئیس جمهوری به پست و سوگندش به قانون اساسی بیشتر از این نبوده است.

رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان با اشاره به شورش ۱۷ دی‌ماه و مقایسه آن با حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اظهار کرد: این حمله از خارج نبوده است.

هویر تاکید کرد همانطور که لیز چنی گفت، این حمله توسط رئیس جمهوری احضار، مونتاژ و ملتهب شد.

پس از این سخنان، مجلس نمایندگان وارد رای‌گیری برای قطعنامه استیضاح شد.

نظر شما