شناسهٔ خبر: 45031578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پروانه‌های اضطراری برای خانه‌های درحال ریزش منطقه ۱۲ تهران صادر می شود

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: پروانه اضطراری برای خانه های در حال ریزش منطقه ۱۲ شهر تهران صادر می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد سالاری، روز یکشنبه در دویست و شصت و سومین جلسه شورا، با اشاره به پیگیری وضعیت خانه‌های در حال تخریب و ناامن محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران، گفت:  بررسی پرونده های شهرسازی این منطقه در ملاقات با شهروندان انجام شد و در این میان با تعداد زیادی از شهروندان و گروه‌های جهادی مواجه شدیم که نگرانی جدی برای فروریزش خانه‌های محلات فرسوده منطقه ۱۲ به خصوص محله هرندی داشتند.

سالاری ادامه داد: موضوع را از شهردار منطقه پیگیری کردم اما متاسفانه بدلیل اینکه تنها شیوه صدور پروانه در شهر تهران و تمام شهرهای کشور، پروانه تخریب و نوسازی است، شهرداری منطقه توانایی صدور مجوز برای بهسازی و ایمن سازی این خانه ها را نداشت.


سالاری با بیان اینکه صدور پروانه تخریب و نوسازی دارای فرآیند بسیار بروکراتیک است، گفت: نیاز به استعلام‌های قابل توجهی از سازمان‌ها و نهادهای درون شهرداری و خارج از آن دارد و املاک ریزدانه و فرسوده در حال فروریزش، ‌عمدتا متعلق به اقشار فرودست و محروم جامعه است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از آنجایی که در فرآیند صدور پروانه باید نسبت به بازگشایی معابر اقدام شود،   خانه‌های ریزدانه اگر بخواهند عقب نشینی و اصلاحی را رعایت کنند، میزان بسیار کمی از مساحت آنان باقی خواهد ماند که دیگر امکان ساخت برای سکونت وجود ندارد.

سالاری افزود: به موجب گزارشاتی که از شهرداری منطقه ۱۲ دریافت کردم، شاهد فروریزش تعداد قابل توجهی از خانه‌های محله هرندی و برخی از محلات دیگر در منطقه ۱۲ بودیم که منجر به بی سرپناه شدن شهروندان شده بود وآن ها بلاتکلیف و سرگردان شده بودند.

سالاری با اشاره به جلسه با معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیران کل مربوطه، مدیرکل حراست شهرداری تهران و رییس سازمان بازرسی شهر تهران و شهردار منطقه ۱۲ وبازدید  از این خانه‌های تخریب شده و در حال فروریزش گفت: در جریان این بازدید جلسه ای را  برگزار کردیم و در خصوص صدور پروانه اضطراری برای خانه‌های در حال تخریب و در آستانه فروریزش محله هرندی و بخشی از محلات مشابه تصمیم گیری شد.

سالاری افزود: پیش بینی‌های حقوقی و اخذ تعهدات لازم از شهروندان گرفته می شود که حقوق مکتسبه برای آنان ایجاد شود تا در فرآیند احیا نوسازی و بازسازی و بهسازی و بازآفرینی شهری مشکلی برای شهر و شهروندان بوجود نیاید.

وی تاکید کرد: باید هر زمانی که لازم بود نسبت به رعایت اصلاحی و عقب نشینی و طرح‌های لازم اقدامات مربوطه انجام شود.

این عضو شورای شهر افزود: با پیگیری‌های انجام شده، شاهد آغاز مقاوم سازی برای خانه‌های در حال تخریب در محله هرندی و سایر محلات مشابه به موجب سازوکاری که در این پروانه‌های اضطراری پیش بینی شده، هستیم.  

باغ حکیم توسط شهرداری تهران تملک شد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود گفت: تاکنون ۱۸ باغ در مناطق غیربرخوردار و دارای بافت متراکم فرسوده شهر تهران تملک و ۸ باغ دیگر نیز برای تملک شناسایی شده است تا در اختیار شهر و شهروندان قرار گیرند.

وی گفت: اخیرا شهرداری تهران در راستای صیانت و حفاظت از باغات ارزشمند شهر تهران، باغ حکیم واقع در خیابان بریانک، به مساحت ۴ هزار و دویست متر مربع را تملک کرده است و همچنین تمهیدات لازم برای تملک زمین متعلق به وزارت نیرو به مساحت ۱.۳ هکتار نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: این اقدام بسیار ارزشمند است و لازم می دانم از همکارانم در کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، سازمان بوستان ها، معاونت خدمات و شهرداری منطقه ۱۰ تشکر کنم.

نظر شما