شناسهٔ خبر: 45028330 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

صدور پروانه‌هاي اضطراري براي خانه‌هاي در حال فروريزش

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-محمد سالاری از صدور پروانه اضطراری برای خانه‌های در حال فروریزش منطقه 12 خبر داد.
به گزارش آریا، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در شصت و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به پیگیری وضع خانه‌های در حال تخریب و ناامن محدوده منطقه 12 شهرداری تهران، گفت: حدود 3 ماه پیش در ادامه بازدید‌های میدانی از مناطق 22 گانه در راستای ایفای نقش نظارتی کمیسیون شهرسازی و معماری با حضور در ساختمان شهرداری منطقه 12 به بررسی پرونده‌های شهرسازی این منطقه در ملاقات با شهروندان منطقه پرداختم، در این میان با تعداد زیادی از شهروندان و گروه‌های جهادی مواجه شدم که نگرانی جدی بابت فروریزش خانه‌های محلات فرسوده منطقه 12 به خصوص محله هرندی داشتند.
سالاری ادامه داد: موضوع را از شهردار منطقه پیگیری کردم، اما متاسفانه بدلیل اینکه تنها شیوه صدور پروانه در شهر تهران و تمام شهر‌های کشور، پروانه تخریب و نوسازی است، شهرداری منطقه توانایی صدور مجوز برای بهسازی و ایمن سازی این خانه‌ها را نداشت.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه صدور پروانه تخریب و نوسازی دارای فرآیند بسیار بروکراتیک است و نیاز به استعلام‌های قابل توجهی از سازمان‌ها و نهاد‌های درون شهرداری و خارج از آن دارد، اظهار داشت: املاک ریزدانه و فرسوده در حال فروریزش، عمدتا متعلق به اقشار فرودست و محروم جامعه است و از آنجایی که در فرآیند صدور پروانه باید نسبت به بازگشایی معابر اقدام شود، این خانه‌های ریزدانه اگر بخواهند عقب نشینی و اصلاحی را رعایت کنند، میزان بسیار کمی از مساحت آنان باقی خواهد ماند که دیگر امکان ساخت برای سکونت وجود ندارد.
وی تصریح کرد: متاسفانه به موجب گزارشی که از شهرداری منطقه 12 دریافت کردم، شاهد فروریزش تعداد قابل توجهی از خانه‌های محله هرندی و برخی از محلات دیگر در منطقه 12 بودیم که منجر به بی سرپناه شدن شهروندان شده بود وآن‌ها بلاتکلیف و سرگردان شده بودند.
سالاری با اشاره به بازدید از خانه‌های تخریب شده و در حال فروریزش گفت: در این بازدید جلسه‌ای را برگزار کردیم و در خصوص صدور پروانه اضطراری برای خانه‌های در حال تخریب و در آستانه فروریزش محله هرندی و بخشی از محلات مشابه تصمیم گیری کردیم تا دیگر نیازی به گذراندن مراحل بروکراتیک و استعلام‌های مربوطه نباشد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، ادامه داد: در این مرحله پیش بینی‌های حقوقی و اخذ تعهدات لازم از شهروندان گرفته می‌شود که حقوق مکتسبه برای آنان ایجاد شود تا در فرآیند احیاء، نوسازی و بازسازی و بهسازی و بازآفرینی شهری مشکلی برای شهر و شهروندان بوجود نیاید و هر زمانی که لازم بود نسبت به رعایت اصلاحی و عقب نشینی و طرح‌های لازم اقدامات مربوطه انجام شود.
عضو شورای شهر افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، شاهد آغاز مقاوم سازی برای خانه‌های در حال تخریب در محله هرندی و سایر محلات مشابه به موجب سازوکاری که در این پروانه‌های اضطراری پیش بینی شده، هستیم.
سالاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه پیگیری‌های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نتیجه داد و ما دیگر شاهد نگرانی شهروندان نیستیم و بستری برای گروه‌های متخصص جهادی فراهم شد تا بتوانند با ظرفیت بسیار خوبی که هم به لحاظ تامین مالی و هم به لحاظ پیش بینی ارائه خدمات فنی و مهندسی دارند، نسبت به مقاوم سازی خانه‌های در حال تخریب محلات فرسوده شهر تهران، اقدامات لازم را بکنند.

نظر شما