شناسهٔ خبر: 45030932 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حقوقدان عراقی:

تحریم «فالح الفیاض» توسط آمریکا با منشور سازمان ملل در تعارض است

رامین حسین آبادیان

یک حقوقدان عراقی در سخنانی تأکید کرد که تحریم رئیس سازمان «حشد شعبی» توسط آمریکا با منشور سازمان ملل در تعارض است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «علی التمیمی» حقوقدان عراقی سلسله راهکارها برای توقف مداخلات ایالات متحده آمریکا در امور این کشور را برشمرد. وی در این خصوص گفت: عراق از ابزار قانونی برای شکایت از واشنگتن در سازمان ملل متحد برخوردار است.

بر اساس این گزارش، این حقوقدان آمریکایی در ادامه یادآور شد: اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم شخصیت‌های ملی و رسمی عراق یک جرم محسوب می‌شود و بغداد می‌تواند به همین دلیل از واشنگتن در سازمان ملل شکایت کند.

التمیمی همچنین اظهار داشت: تحریم ایالات متحده آمریکا علیه «فالح الفیاض» با توافق میان بغداد و واشنگتن از یک سوی و منشور سازمان ملل متحد از سوی دیگر، در تعارض است. بنابراین، حق شکایت از واشنگتن در سازمان ملل برای سران عراقی محفوظ است.

این حقوقدان عراقی پیشتر نیز گفته بود که دولتمردان عراقی پس از صدور حکم جلب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا می‌توانند از طریق اینترپل نسبت به بازداشت وی اقدام کنند.

روز جمعه بود که وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه مسئولان گروه‌های مقاومت عراق وضع کرد. این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد شعبی را جز فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. وزارت خزانه داری آمریکا این اقدام خصمانه را به بهانه‌های مرتبط با مسائل حقوق بشری انجام داده است.

اقدام آمریکا در تحریم رئیس سازمان حشد شعبی واکنش‌های مختلفی را در داخل و خارج از عراق به دنبال داشت. بسیاری از احزاب، جریان‌ها و شخصیت‌ها در داخل عراق و خارج از آن، این اقدام واشنگتن را محکوم کردند. در همین ارتباط، سازمان حشد شعبی با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام آمریکایی‌ها، اعلام کرد: «ما به فالح الفیاض که دولت ایالات متحده آمریکا را او را برای خود دشمن می‌پندارد، تبریک می گوییم».

نظر شما