شناسهٔ خبر: 44972950 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خودکامگی قدرت و نقش اصلی ترامپ در شورش

تهران- ایرنا- یورش شورشیان به ساختمان کنگره که شماری کشته و زخمی برجای گذاشت، پرسش های اساسی را در محافل سیاسی و کارشناسان در زمینه ضعف های اساسی قانون و خودکامگی قدرت را به نمایش گذاشته و مقامات امریکایی ترامپ را مسوول اصلی آن می دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد ایرنا، پیش از آغاز نشست مشترک کنگره برای تایید آرای الکترال کالج و اعلام پیروزی جو بایدن به عنوان رییس جمهوری جدید آمریکا، ترامپ در میان حامیان خود در واشنگتن حضور یافت و با تکرار ادعای نپذیرفتن نتایج انتخابات هواداران خود را به برهم زدن نشست مشترک کنگره تشویق کرد.

حمله به دموکراسی، حکومت اوباش، شورش، حکومت عوام فریب، تروریست داخلی، ضعف قانون، اشاعه خشونت، خودکامگی قدرت، غرات دموکراسی عنواین مهمی است که مقامات ارشد دنیا و تحلیل گران به یورش هواداران ترامپ داده اند و رئیس جمهوری را عامل اصلی وقایع شب گذشته و  تحریک کننده اصلی بی قانونی دانستند.   

وقایع شب گذشته حتی دربین هم حزبی های ترامپ واکنش شدیدی داشته و این اقدام را محکوم کرده و خواستار کناره گیری رئیس جمهوری و  انتقال آرام قدرت به جو بایدن پیروز انتخابات ۲۰۲۰ شدند.    

سناتور جمهوریخواه از ایالت یوتا حمله چهارشنبه شب به ساختمان کنگره را به عنوان "شورش" محکوم کرد و از همکاران جمهوری خواه خود خواست اعتراض به آرای الکترال کالج را کنار گذاشته و جو بایدن را به عنوان پیروز انتخابات ۲۰۲۰ اعلام کنند.

سناتور رامنی در صحن جلسه سنا گفت: آنچه امروز در اینجا اتفاق افتاد شورشی بود که توسط رئیس جمهوری ایالات متحده تحریک شده بود.

 اولین وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ در واکنش به اقدامات حمله و هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره گفت: این اقدامات توسط ترامپ ایجاد شده است.

 جیمز متیس گفت که این اقدام تلاشی برای تسلیم دموکراسی آمریکایی توسط حکومت اوباش بود

هیلاری کلینتون روز چهارشنبه در یادداشت توئیتری خود نوشت: امروز تروریست‌های داخلی به بنیاد دموکراسی ما حمله کردند؛  انتقال مسالمت آمیز قدرت پس از انتخابات آزاد.

وی افزود: ما باید قانون را دوباره برقرار کنیم و آنها را پاسخگو سازیم.

توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت. نخست وزیر انگلیس این شورش را شرم آور خواند.

  «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس وقایع روز چهارشنبه  و حمله به کنگره آمریکا را شرم‌آور خواند و با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که انتقال قدرت در آمریکا با آرامش و منظم صورت گیرد.

«ینس استولتنبرگ»، رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در توئیتی نوشت: ‌صحنه‌هایی تکان‌دهنده در واشنگتن دی‌سی. باید به نتیجه این انتخابات دموکراتیک احترام گذاشته شود.

همچنین «تام توگندهات» رئیس کمیته پارلمانی روابط خارجی انگلیس با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: امروز بسیاری با وحشت نظاره گر این واقعیت هستند که قدرت حاکمان عوام فریب که ادعا می‌کنند مدافع جریان ناتوان هستند قانون را نقض که طرف قوی را مهار و ضعیف را حفاظت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اقدامات دونالد ترامپ همه ما را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه آلمان هم از ترامپ و طرفدارانش خواست به تصمیم رای‌دهندگان آمریکایی تن دهند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

«هایکو ماس» در توئیتی افزود: دشمنان دموکراسی با این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی سی خوشحال خواهند شد. کلمات دیوانه وار به اقدامات خشونت آمیز تبدیل می شوند. بیزاری از نهادهای دموکراتیک ویرانگر است.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: ترامپ و طرفدارانش باید سرانجام تصمیم رای دهندگان آمریکایی را بپذیرند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه موضع تندتری را گرفت و در توئیتی نوشت: خشونت علیه نهادهای آمریکایی حمله جدی به دموکراسی است.  من آنها را محکوم می کنم باید به اراده و رای مردم آمریکا احترام گذاشته شود.

«جاستین ترودو»  نخست وزیر کانادا هم با ابراز نگرانی از وقایع آمریکا خواستار پایان خشونت ها در این کشور شد.

همچنین «کارل بلیدت»  نخست‌وزیر پیشین سوئد و عضو شورای اروپا با انتشار تصویر معترضان در داخل ساختمان کنگره آمریکا نوشت: غارت دموکراسی!

«دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا در توئیتی تحولات آمریکا را «عمیقا نگران» کننده خواند و نوشت: باید به آراه دمکراتیک احترام گذاشته شود. ما اطمینان داریم که آمریکا از حاکمیت قانون حفاظت خواهد کرد.

همچنین «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا یورش هواداران ترامپ به کنگره را اقدامی کاملا غیر قابل قبول و حمله علیه دمکراسی خواند و از رئیس جمهوری آمریکا خواست تا به این نا آرامی‌ها پایان دهد.  

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای تحولات کنگره را حمله بی‌سابقه به دموکراسی آمریکا، نهادهای آن و حاکمیت قانون خواند و تصریح کرد: نتایج انتخابات سوم نوامبر باید کاملاً محترم شمرده شود.

در همین حال هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا شورشیان هوادار ترامپ را که به ساختمان کنگره حمله کردند تروریست داخلی توصیف کرد. وی در توئیتی نوشت: امروز تروریست‌های داخلی به یک بخش بنیادین از دمکراسی ما حمله کردند: انتقال مسالمت آمیز قدرت در پی برگزاری انتخابات آزاد.  

کلینتون افزود: ما باید حاکمیت قانون را اجرا کنیم و از آن‌ها حساب بکشیم. دمکراسی شکستنی است و رهبران ما باید بر اساس وظیفه‌ای که دارند از آن محافظت کنند.

جورج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز پس از سخنان تحریک آمیز ترامپ و شورش هواداران او گفت: از بی پروایی برخی رهبران آمریکا شگفت زده شده ام.

همچنین مایک پمپئو وزیر امور خارجه ترامپ ادعا کرد که حمله شورشیان غیر قابل قبول و غیر قانونی است. این در حالیست که ترامپ از صدور دستور اعزام گارد ملی برای محافظت از کنگره امتناع کرد.


شورش قابل پیش بینی 

 
پیش از آغاز تجمع بسیاری از تحلیلگران سیاسی و امنیتی پیش بینی کرده بودند که این تجمکع بهدرگیری و خشونت می انجامد اما هیچ یک از مقامات پیش بینی نمی کردند که تجمع کنندگان که از آنان به اوباش یاد کردند، وارد ساختمان کنگره شوند و ساختمان را تصرف و اشغال کنند.
 
این اتفاق از آنجا آغاز شد که ترامپ با حضور در پشت شیشه ضد گلوله برای هواداران خود سخنرانی و  به نقش معاون خود در تایید آرای الکترال همچنین اشاره کرد و گفت که پنس باید هم اکنون به کمک ما بیاید و اگر از ما حمایت نکند باید گفت که روز غم انگیزی خواهیم داشت.

ترامپ با ادعای این که ۷۵ میلیون رای داشته اما می گویند که وی بازنده این انتخابات است؛ گفت که  این انتخابات به حدی فاسد بوده که در تاریخ نمونه مشابه آن وجود ندارد.

رییس جمهوری شکست خورده آمریکا بعد از حمله به نتایج انتخابات مجددا بر رسانه ها نیز حمله ور شد و گفت که در ایالت متحده علاوه بر انتخابات مطبوعات و رسانه آزاد و منصفانه نداریم.

به گفته ترامپ، رسانه های آمریکا اندیشه و بیان را سرکوب می کنند و به دشمن مردم تبدیل شده اند، هم اکنون این بزرگترین مشکل آمریکا است.

تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه خبری نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند را به ترس و لرز انداخت و آن هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره بود.

با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف کشیدند.

به رغم ایستادگی نیروهای امنیتی، شورشگران با شعارهایی برای لغو انتخابات ۲۰۲۰ به یکباره از پله ها بالارفته و با شکستن در کنگره وارد ساختمان شدند.

در تیراندازی پلیس و نیروهای ضد شورش بسوی شورشیان، سینه زنی مورد اصابت گلوله قرار گرفته و ساعتی بعد به علت وخیم بودن جراحت جان خود را از دست داد.

با ورود حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست مشترک کنگره، جو بایدن طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است نه اعتراض گفت که مردم دنیا و حتی فرزندان ما که این صحنه های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت امریکا می بینند، چه می گویند؟ وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.

بایدن در نخستن نطق تلویزیونی خود پس از شورش طرفداران ترامپ و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا که مشغول شمارش آرای گزینشگران و اعلام پیروزی او بودند، این شورش را یک افتضاح خواند.

وی با بیان اینکه، این شورش لحظات تاریکی برای آمریکا است گفت که دموکراسی را باید در آمریکا احیا و مشکلات را حل کنیم.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا تاکید کرد که ترامپ باید به عنوان رییس جمهوری به وظایف خود عمل کند و با حضور در تلویزیون ملی از هوادارانش بخواهد به شورش، تسخیر و محاصره کنگره پایان دهند.

بایدن افزود: امروز یک یادآوری دردناک از این است که دموکراسی شکننده است و برای پیگیری آن نیاز به افرادی با حسن نیت و رهبرانی شجاع برای ایستادن است. "

بایدن اضافه کرد:برای حفظ دموکراسی نیازمند رهبرانی هستیم که حسن نیت داشته باشند و شهامت آن را داشته باشند که به پا خیزند و به دنبال قدرت و منابع خودخواهانه شخصی خود نباشند.

با اعزام نیروهای پلیس فدرال آمریکا به واشنگتن و ورود اف بی آی سرانجام نیروهای امنیتی توانستند حامیان ترامپ را از ساختمان کنگره خارج کنند و پلیس واشنگتن اعلام کرد که تاکنون ۱۵ نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات هواداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را بازداشت کرده است. این در حالی است که پلیس پنج قبضه سلاح نیز از تظاهرکنندگان کشف و توقیف کرده است.

سرانجام با خروج حامیان ترامپ، نشست کنگره برای شمارش آرای الکترال کالج و تایید پیروزی جوبایدن که در پی یورش طرفداران شورشی ترامپ به ساختمان کنگره تعلیق شده بود، پس از حدود ۶ ساعت و بعداز اخراج شورشیان توسط نیروهای ضدشورش از سرگرفته شد.

مایک پنس معاون ترامپ که ریاست جلسه کنگره را برعهده دارد در سخنان ابتدایی خود و در شروع دوباره جلسه کنگره با محکوم کردن حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره گفت که خشونت هرگز برنده نخواهد شد.

نظر شما