شناسهٔ خبر: 44939732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوء استفاده نتانیاهو از کرونا برای آغاز تبلیغات زودهنگام انتخاباتی

تهران-ایرنا- شهرک‌نشینان در حالی برای چهارمین بار در کمتر از دو سال اخیر به پای صندوق رأی خواهند رفت که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سایه بحران همه گیری کرونا ، پویش تبلیغاتی گسترده‌ای را درباره واکسیناسیون راه‌اندازی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از دویچه‌وله، در حالی که نتانیاهو شش ماه پیاپی شاهد اعراضات هفتگی شهرک نشینان به دلیل بی کفایتی است، انتخابات زودهنگام برای بسیاری حکم همه پرسی جدید برای آینده سیاسی نخست وزیری دارد که سالهاست در راس هرم قدرت رژیم صهیونیستی قرار دارد.

خبرگزاری دویچه‌وله با انتشار مقاله‌ای درباره انتخابات پیش روی اسرائیل که قرار است در تاریخ 23 مارس 2021 ( 3 فروردین 1400) برگزار شود، نوشت که نتانیاهو در کارزار انتخاباتی خود در عرصه سیاست خارجی روی عادسازی روابط برخی کشورهای عربی با تل آویو حساب باز کرده است و در عرصه سیاست داخلی نیز روی تبلیغات واکسیناسیون کرونا.

اختلاف نظر در مورد بودجه و پایان یک ائتلاف متزلزل

در تاریخ 22 دسامبر گذشته، کنست به دلیل عدم توافق رهبران دو حزب اصلی «لیکود» به ریاست نتانیاهو و «آبی-سفید» به ریاست بنی گانتس بر سر بودجه سال 2020 منحل شد و دولتی که از هشت ماه پیش برای مقابله با بیماری همه گیر کرونا کار خود را آغاز کرده است، شکننده و متزلزل تلقی شد.

طبق توافق‌نامه ائتلاف، قرار بود بنی گانتز در نوامبر 2021 به جای نتانیاهو نخست وزیر شود، اما حتی یک نفر هم انتظار ندارد که برای اجرای این بند از توافق نامه کابینه ائتلافی درباره گردشی بودن نخست وزیر اجرایی شود.

«دالیا شیدلین» پژوهشگر مسایل مربوط به نظرسنجی گفته که به طور کلی این تصور وجود دارد که «سیاستمداران بیش از آنکه دغدغه شهروندان باشند، دغدغه منافع سیاسی خود را دارند». وی افزود: « بدبینی اسرائیلی ها یک احساس غالب نسبت به انتخابات پارلمانی زودهنگام است؛ زیرا دولت کار نمی کند و باید انتخابات جدید برگزار شود».

فلسطین اشغالی با وجود تبلیغات گسترده در خصوص واکسیناسیون کرونا، اکنون به دلیل افزایش تعداد شیوع مبتلایان مجددا در قرنطینه سراسری به سر می‌برد، این در حالی است که مبارزات انتخاباتی آغاز شده است و احزاب سیاسی تا چهارم فوریه باید فهرست خود را به ثبت برسانند.

اما فضای سیاسی کنونی با فضای سیاسی انتخابات دوره های قبلی متفاوت است که این کار را برای نتانیاهو سخت کرده است؛ چرا که او برای اولین بار با رقیب خود در جبهه راستگراها مواجه می شود.

«گیدئون راحت» استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری زبان قدس اشغالی در این باره می گوید، این بدان معنی است که «نتانیاهو با چندین رقیب روبرو خواهد شد که ممکن است از جبهه راستگرایان رای بگیرند .در نتیجه ممکن است این انتخابات بار دیگر به بن بست منجر شود و در اینصورت تشکیل ائتلاف مانند انتخابات قبلی دشوار خواهد شد».

رقابت از داخل جبهه نتانیاهو

«گیدئون ساعر» سیاستمدار سابق عضو حزب لیکود که حزب امید نو را در اوایل دسامبر تشکیل داد، قوی ترین رقیب نتانیاهو است. هدف او تشکیل کابینه ائتلافی بدون حضور نتانیاهو است.

ناظران معتقدند که آرا احزاب مختلف کوچک راستگراها در انتخابات تعیین کننده خواهد بود. ساعر  54 ساله ، وزیر کشور دولت نتانیاهو و مخالف راه حل دو دولتی بود. وی پس از یک وقفه کوتاه سیاسی  در سال 2019 برای ریاست حزب لیکود شرکت کرد اما نتوانست نتانیاهو را شکست دهد.

پیوستن سایر سیاستمداران لیکود مانند زائف الکین سیاستمدار نزدیک به نتانیاهو و پیوستن به حزب امید نو، قدرت سیاسی ساعر را تقویت می کند، تا جایی که طبق نظرسنجی ها حزب او می تواند به دومین حزب قدرتمند در میان احزاب سیاسی راستگرا تبدیل شود. اما سوال اصلی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این گروگان گیری‌ها علیه نتانیاهو در جبهه راستگرایان به چه معناست؟

«دالیا شیندلین» تحلیلگر مسایل سیاسی رژیم صهیونیستی می گوید: این برای برنامه دولتی که نه نتانیاهو و نه حزب لیکود آن را رهبری می کند، به چه معناست؟ از سوی دیگر، ائتلاف راست و میانه آبی و سفید به رهبری بنی گانتز در سه انتخابات قبلی موفقیت کسب کرده است، ولی در حال حاضر ، مشخص نیست که آیا این حزب می تواند پس از کابینه ائتلاف ناموفق، دوباره به پارلمان برسد؟

حتی در جبهه به اصطلاح چپ میانه با احزاب مختلفی که دارد، یافتن صدای یکپارچه دشوار است و حزب جدید «اسرائیلی ها» که توسط رون هولدی شهردار معروف تل آویو تاسیس شد، به رأی دهندگان طرفدار جناح چپ میانه وعده می‌دهد که خانه جدیدی برای احزاب تهیه می‌کند (با هم حزبی‌های چپ میانه ائتلاف نمی کند). بنابراین چه کسی با دیگری اتحاد سیاسی ایجاد می کند که این فقط در هفته های آینده مشخص خواهد شد.

کارزار انتخاباتی با یک پویش تبلیغاتی گسترده واکسیناسیون کرونا

بنیامین نتانیاهو که با کمک دونالد ترامپ رئیس جمهور شکست خورده آمریکا، در مدت کوتاهی توانست توافق نامه‌های عادی سازی با امارات متحده عربی ، بحرین، سودان و بحرین را امضا کند، از این موضوع در کارزار انتخاباتی خود سوء استفاده می‌کند و در تبلیغات انتخاباتی خود از توافق سازش کشورهای نامبرده عربی با تل آویو به عنوان دست آوردهایش در عرصه سیاست خارجی خود یاد می کند و خود را "معمار و سازنده صلح" بدون امتیاز واقعی به فلسطینیان معرفی می کند.

در عرصه سیاست داخلی نیز نتانیاهو روی واکسیناسیون کرونا حساب بازکرده و در توئیتی در این باره مدعی شد که «اسرائیل قهرمان واکسیناسیون جهان است».

 به دلیل همین پویش تبلیغاتی گسترده واکسیناسیون، در رسانه‌ها اکنون صحبت زیادی در مورد اسرائیل می شود. سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که آیا رای دهندگان خط مشی دولتی را که در مواجهه با کرونا مورد انتقاد قرار گرفته، فراموش می کنند یا هنگام رای دادن، واکسیناسیون تبلیغاتی را به خاطر می آورند؟

تا انتخابات 23 مارس، ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد و بسیاری از مسایل تغییر کند. گرچه طرفداران نتانیاهو او را "نابغه" توصیف می کنند، اما او باید اتحاد سیاسی خود را ، مثلاً با احزاب راست افراطی تقویت کند. از زمان انتخابات آوریل و سپتامبر 2019، او موفق به تشکیل ائتلافی پایدار نشده است تادر سمت خود به عنوان نخست وزیر اسرائیل باقی بماند.

نظر شما