به گزارش ایلنا، سعید رضا عاملی در این جلسه اظهار داشت: آموزش و پرورش یک زیرساخت مهم برای تحول و پیشرفت کشور است و اصلاح فرهنگ اجتماعی و تقویت پایههای اساسی مانند رعایت اخلاق اسلامی، نظم، فرهنگ کار جمعی و احترام به قانون و… را میتواند درست کند.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه جایگاه خیلی مهمی دارد و میتواند در آموزش و پرورش جدید نقش مهمی داشته باشد افزود: مطالعات پژوهشگاه مددکار این حوزه است و باید خلاهای موجود مانند وجود نهادهای واسط برای تبدیل پژوهشهای صورت گرفته به برنامه اجرایی رفع شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: پژوهشگاه آموزش و پرورش باید همکاری خود را با شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی که عهدهدار راهبری سند تحول بنیادین است بیشتر کند چون اگر برنامههایی در صحن شورا بخواهد به تصویب برسد از مسیر این شورای تخصصی خواهد بود و پژوهشهای شما میتواند کمک کار باشد.
وی افزود: پژوهشگاه در حوزه سازمان تعلیم و تربیت کودک که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است نیز تمرکز کند و موضوع در این زمینه صرفا پیشدبستانی نیست و آموزش و پرورش باید از سه سالگی و شاید از بدو تولد کودک برای تقویت دانش تربیتی در خانواده تلاش کند.
عاملی همچنین درخصوص ناچیز بودن مبلغ جایزه برگزیدگان طرح معلم پژوهنده بر ضرورت نهادینه شدن تشویقهای صورت گرفته از معلمان تاکید کرد و گفت: تشویقها باید در رتبهبندی دوره خدمت معلمان اعمال شود و ضمن تبدیل وضعیت، معلمان بتوانند در طول خدمت ۳۰ساله خود ارتقا کنند.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش تصریح کرد: فقدان نظام جذب در آموزش و پرورش آثار نامطلوبی را ایجاد کرده و با این مصوبه شورا امیدواریم جلوی ورود متفرقه به آموزش و پرورش گرفته شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: جذب معلم کمتر از جذب استاد دانشگاه نیست و اگر بخواهیم نظام معلمی را به لحاظ اهمیت طبقهبندی کنیم رتبه اول مربوط به معلمان دوره کودکی و سپس ابتدایی و دبیرستان و دانشگاه است که ما اهمیت را به دوران پایانی دادهایم.
وی اضافه کرد: هم جذب معلم باید اصولی باشد و هم پس از جذب رتبهبندی وجود داشته باشد چون اگر نظام ارتقا وجود نداشته باشد معلم انگیزهاش کم میشود و شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی برای حمایت از این موضوع مهم در صورت نیاز به مصوبه را دارد.
عاملی همچنین با اشاره به اهمیت استفاده از تجارب موفق دنیا تاکید کرد: تجربههای بینالمللی در سازمانهای بینالمللی خلاصه نمیشود و بعضی از کشورهای جهان موفقیتهای بزرگی در آموزش و پرورش داشتهاند و باید از نتایج آنها کمک بگیریم.
وی همچنین اقدامات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به تجربه مجموعههایی مانند ISC برای نحوه رتبهبندی اساتید مناسب است که از تجارب آنها در رتبهبندی معلمان استفاده کنید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری در پنج سال پیش در خصوص آموزش زبان دوم گفت: آموزش و پرورش نباید صرفاً زبان انگلیسی را زبان دوم قرار دهد و باید شاهد تنوع زبان در آموزش و پرورش باشیم و انتخاب زبانهای پربسامد دنیا برای زبان دوم آموزش توسط دانشآموز فراهم باشد.
وی افزود: نکتهای دیگری که در آموزش زبان مهم است این است که بسیاری از نظامهایی که در آموزش زبان دوم موفق بودهاند تدریس زبان دوم را در دبستان آغاز کردهاند و ما آن را در دبیرستان آوردهایم و نتایجی نمیگیریم و یادگیری صحیحی در این دوره اتفاق نمیافتد چون زبان در دوره کودکی بهتر یادگیری میشود.
عاملی با بیان اینکه الان آموزش و پرورش در مرحله تست گرفتن برای زبان دوم است گفت: پنج سال پس از تذکر مقام معظم رهبری برای رفع انحصار زبان انگلیسی گذشته که زمان زیادی است.
وی همچنین به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل زبان فارسی به زبان مرجع و علم در دنیا اشاره کرد و گفت: زبان فارسی جزو ۱۵ کشور جهان در تولید محتوا است ولی ۹۲ درصد زبان علم به زبان انگلیسی است که قطعاً قدرت و پشتوانه دولتهای انگلیسی زبان دخیل بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت سادهسازی زبان فارسی به منظور تبدیل به زبان علم در جهان گفت: یادگیری زبان نباید پیچیدگی داشته باشد و باید برای یادگیری زبان فارسی سادهسازی را انجام دهیم.
فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در این دیدار با اشاره به قدمت ۲۵ساله پژوهشگاه، گفت: از سال ۷۴ اولین پژوهشکده تعلیم و تربیت و شکل گرفت و در سال ۸۹ در سازمان پژوهش ادغام شد و سپس مجدداً مستقل شد و الان به عنوان مرکز پژوهشی آموزش و پرورش با ۴ پژوهشکده و ۲ مرکز که یکی در تبریز و برای آموزش و پرورش روستایی، عشایری و مناطق ۲ زبانه و مرکز دیگر برای مطالعات بینالمللی تمیز و پرلز که در حوزه مطالعات ریاضی، علوم و سواد خواندن و نوشتن است فعال هستند.
کریمی گفت: با توجه به حضور عقبه پژوهشی در استانها این پژوهشگاه منشا اثر در حوزه آموزش و پرورش بوده و تدوین برنامه زیر نظامهای سهگانه برنامههایش برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این پژوهشگاه تدوین شده است.
وی ادامه داد: : در زمینه تدوین سند تحول بنیادین هم نقش داشتیم و برای طراحی به منظور اجرای سند حدود ۴۰ پژوهش برای تبیین مفاهیم انجام شده است چرا که بعضی از مفاهیم زیرنظامها مثل هویت، حیات طیبه، مدرسه سالم و… نیاز به تبیین دارد.
رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت: در پژوهشگاه مطالعات همچنین مسئول ارزشیابی دورهای کتب درسی نیز هستیم و ۷۰ کتاب درسی تدوین شده توسط سازمان پژوهش در این پژوهشگاه بررسی شده و نتایج در این ارزشیابیها انجام شده است که ارزشیابیها میدانی از برنامههای درسی قصد شده، تدوین شده و اجرا شده از نگاه والدین، معلمان، دانشآموزان و متخصصان صورت میگیرد.
وی افزود: در مباحث مربوط به مطالعات ریاضی تیمز و پرلز سابقه ۲۵ساله در پژوهشگاه وجود دارد و کشور ما اگر بخواهد به جایگاه قابل توجهی در منطقه برسد نیازمند کارهای بسیاری در آموزش و پرورش است.
کریمی گفت: واگذاری مسئولیت آموزش پیش از دبستان به آموزش و پرورش یک اقدام انقلابی بود که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.
وی تصریح کرد: در مطالعات تطبیقی از دیگر کشورها دانشآموزانی که یک یا دو سال پیش دبستانی را گذراندند تاثیر آن در نمره ریاضی و علوم در پایه چهارم و پایه هشتم بیست درصد بوده است و دارای نتایج معنیدار بوده است و مطالعات در ایران نیز گذراندن این دوره دارای نتایج معنیدار بوده است.
وی افزود: یکی از تحولات خوب که میتواند منجر به تحول شود توسعه اقدام پژوهشی از معلمان در آموزش و پرورش باشد که تاکنون ۴۰۰ هزار معلم اقدامات خود را ثبت کردهاند و اکنون به دنبال توسعه آن در سطح دانشآموزی هستیم.
کریمی گفت: مبدع و مبتکر برنامه اقدامپژوهی در آموزش و پرورش هستیم و اجرای طرح معلم پژوهنده که ۲۳ سال سابقه در آموزش و پرورش دارد؛ منجر به مفاهیم تحولی در آموزش و پرورش خواهد شد که عملا هیچ حمایتی از آن نمیشود.
وی ادامه داد: با بیان اینکه از سال ۶۸ شورای تحقیقات آموزش و پرورش را در آموزش و پرورش داریم، اظهار داشت: باید توجه جدیتر به حوزه پژوهش داشته باشیم که علیرغم تلاشها روند توجه بهطور ویژه در دستگاههای اجرایی خوب نیست و شاهد کاهش هرساله تخصیص بودجه پژوهش هستیم.
برنامهریزی برای ورود افراد دارای صلاحیت به منظور تسریع در فرایند تحول، فعالیت روی محتوای کتابهای درسی، ایجاد بدفهمی در یادگیری در درس ریاضی با توجه به تغییرات بدون برنامهریزی، آموزش معلمان، اصلاح زمان آموزش توسعه مدارس پژوهشمحور و ضرورت توجه به آموزش در پایههای اول و دوم ابتدایی با توجه به شرایط کرونا و حساسیت این مقاطع و حمایت شایسته از برگزیدگان طرح معلم پژوهنده، تبدیل پژوهشها به برنامه اقدام و اثربخشی آن از دیگر نکات مطرح شده توسط رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بود.
∎