به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تابستان ۹۸ بود که یک فروند نفتکش انگلیسی با نام"stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز و به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
اما این بار و در سال جاری، حوالی عصر دیروز دوشنبه ۱۵ دی نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیهای اعلام کرد که یک فروند نفتکش که با پرچم کره جنوبی از مبدا بندر الجبیل در عربستان به مقصد کشور کره جنوبی در حال حرکت بود در نزدیکی آبهای ایران به دلیل نقض پیاپی قوانین محیط زیست دریایی توقیف شد. محموله این کشتی فرآورده بر بیش از ۷ هزار تن اتانول تولید شده در پالایشگاههای عربستان بوده است. این شناور پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت تا پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور شود.
پس از این اتفاق، وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز توقیف یک شناور نفتکش حامل مواد شیمیایی توسط ایران را تأیید کرد و خواستار آزادی فوری آن شد.
اگرچه اقدام ایران در توقیف این کشتی قانونی بوده است، اما وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیهای تحریکآمیز اعلام کرد در پی توقیف این شناور نفتکش، یک واحد مبارزه با دزدان دریایی به آبهای مجاور تنگه هرمز اعزام کرده است.
از سوی دیگر «ربکا رباریش»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که پنتاگون از این مسئله مطلع است و این وضعیت را تحت نظر دارد.
پس از این اتفاقات، باید به این مسئله اشاره کرد که در سال ۲۰۱۷ و پس از امضای برجام، سئول یکی از خریداران بزرگ نفت ایران بود و پس از انتشار خبر بازگشت تحریم ها و دادن مهلت ۶ ماهه به خریداران نفت ایران برای یافتن فروشندگان نفتی جدید، به تبعیت از سایر کشورهای هم پیمان امریکا، ثبت سفارش نفت از ایران را کاهش داد تا اینکه در مه ۲۰۱۹ و چندی پس از لغو تمام معافیت های نفتی، واردات نفت از ایران را به صفر رساند. اما دولت کره جنوبی پس از آبان ۹۷ که تحریم های یکجانبه امریکا علیه نظام بانکی و صادرات نفت ما برقرار شد، به بهانه تحریم های وضع شده از پرداخت بدهی نفتی که از ایران خریداری کرده، سر باز زد!
سخنگوی دولت ایران هم میزان بدهی کره جنوبی به ایران را ۸ میلیارد دلار اعلام کرد، همچنین ظریف در موضعی انفعالی به این قضیه واکنش نشان و گفت: «هرچند کره جنوبی تردیدی ندارد که پول های بلوکه شده برای ایران است، ادعا می کند به دلیل تحریم های غیرقانونی امریکا، مشکلاتی در انتقال این پول ها وجود دارد.»
درخصوص اتفاقی که در تنگه هرمز رخ داد، ذکر این موضوع میتواند درس دیپلماسی خوبی برای دولت و دیگر ارگانها باشد. سال ۹۸ عربستان یک نفتکش آسیب دیده ایرانی را به بندر جده منتقل کرد، در واقع متهم ردیف اول عامل آسیب دیدگی هم خود عربستان بود. سعودیها برای آزادسازی نفتکش ایرانی به بهانه تعمیرات انجام شده که هیچ همکاری با ایران نداشت، خواستار مبلغ 12 میلیون دلار از ایران شد!
چنین مبلغ گزافی پول باد آوردهای بود که عربستان به دنبال دریافت آن بود، اگرچه دولت ایران راضی به پرداخت هزینه کمتری از آن برای آزادسازی نفتکش شد اما سعودیها قبول نکردند و دنبال مذاکره نبودند تا اینکه ایران از زبان گفتگو به زبان زور تغییر تاکتیک داد. اما طی چند روز ورق برگشت، نیروهای سپاه پاسداران همان روزها نفتکش انگلیسی را که عازم بندری در عربستان بود توقیف کرد، سعودیها که تا پیش از این رجزخوانی میکردند بی سر و صدا نفتکش ایرانی را آزاد و مجوز حرکت آن به سوی ایران را صادر کردند!
همین موردی که در بالا اشاره شد، نشان دهنده این است که قوانین بین الملل و دنیای گفتگو فقط بر روی کاغذ نوشته شده است ولی در واقعیت و در روابط بین الملل که زور تعیین کننده قدرت و باجخواهی است، نباید از مذاکره سخن گفت.
این ماجرای توقیف نفتکش کرهای هم از همان اتفاقاتی است که دولت میتواند روی این موضوع مانور دهد. دولت کره جنوبی که راه حل دیپلماسی و گفتگو را با درخواست هزینه نگهداری پولهای بلوکه شده در آن کشور رد میکند، قطعا توقیف این کشتی میتواند عقلانیت دیپلماسی آنها را سر جا بیاورد.
اقدام وزارت دفاع کره جنوبی در واکنش به توقیف نفتکششان که یک واحد مبارزه با دزدان دریایی به آبهای مجاور تنگه هرمز اعزام کرد، باعث شد تا کاربران شبکههای اجتماعی نسبت به این اتفاق واکنشهای متفاوتی نشان دادند که در ادامه میخوانید؛
∎