شناسهٔ خبر: 44917106 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بودجه نانو فاجعه است/ ظرف ۳ سال اخیر این فناوری را منکوب کردند

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه نانوی ایران در مرحله پیشگامی است، گفت: بودجه ۱۴۰۰ ستاد نانو تنها ۱۶ درصد افزایش داشته و آثار این منکوب کردن فناوری نانو تا دو سال دیگر مشخص می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای ستاد توسعه فناوری نانو انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ظرف ۳سال اخیر فناوری نانو را منکوب کردند

- بودجه همه ارگانها و نهادها در لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۲۵ درصد اضافه شده است اما بودجه ستاد توسعه فناوری نانو امسال ۱۶ درصد افزایش یافته است.

- نانوتکنولوژی ایران در مرحله پیشگامی دنیا است ولی ظرف ۳سال اخیر با تصویب چنین بودجه‌هایی این فناوری را منکوب کردند؛ آثار این منکوب کردن یک الی دو سال دیگر مشهود می ‌شود.

دشمنی با بحث تکنولوژی ایران تمامی ندارد

- من نمی دانم این عامل نفوذ چقدر کارش را خوب انجام می‌دهد؛ زیرا وقتی چنین بودجه‌ای بریده شود از هر تروری بدتر است.

- بعضی‌ها نمی‌خواهند این فناوری که به صورت مبنایی و از پایه به اینجا رسیده، به ثمر برسد.

- انگار دشمنی با بحث تکنولوژی ایران تمامی ندارد و کسانی هستند که این پروژه سرکوب کردن نانوتکنولوژی در ایران را پیگیری می کنند.

یک فردی را ترور می‌کنند یا یک تشکیلاتی را پنچر می‌کنند

- این پروژه تدوین بودجه‌ها حساب شده است و کسانی هستند که با نفوذ خود می‌خواهند ایران در حوزه علم و فناوری پیشرفت نکند.

- هر خائنی که این کار را می‌کند توانسته طی دو سه سال اخیر کار خودش را بکند. بالاخره یا یک فردی را ترور می‌کنند یا یک تشکیلاتی را پنچر می‌کنند.

بودجه نانو فاجعه است

- یک زمانی بودجه ستاد نانو به نرخ ارزی همان زمان (دلار ۳۵۰۰ تومانی) ۱۵ میلیون دلار (برابر با ۴۸ میلیارد تومان) بود اما اکنون با این نرخ ارزی برابر با ۳ میلیون دلار است در صورتیکه در این سالها ظرفیت کار در حوزه نانو چندین برابر شده و بودجه متناسب باید متناسب با این موضوع افزایش پیدا می کرده ولی بودجه ستاد نانو یک پنجم همان سال شده که این یک فاجعه در این مملکت است.

- این بودجه برای ستاد توسعه فناوری نانو فاجعه است و ما باید از مجلس پیگیری کنیم.

رشد بودجه نهاد ریاست‌جمهوری ۴ برابر بنیاد نخبگان!

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، آتش این بی‌عدالتی در بودجه تنها دامن ستاد توسعه فناوری نانو را نگرفته است. به گزارش فرهیختگان، بودجه نهاد ریاست‌جمهوری طی دوره دولت روحانی با رشد عجیب ۸۳۹ درصدی از ۵۰ میلیارد تومان به ۴۶۹ میلیارد تومان رسیده است. اما برخلاف این نهاد، بودجه برخی نهادهای پژوهشی و توسعه‌ای دستگاه‌هایی همانند سازمان انرژی اتمی و سازمان ملی بهره‌وری و همچنین سازمان نقشه‌برداری و جهاد دانشگاهی طی این دوره رشد کمتری نسبت به نهاد ریاست‌جمهوری داشته‌اند.

بر این اساس طی این دوره بودجه سازمان انرژی اتمی ایران حدود ۵۰۹ درصد، سازمان مدیریت بحران حدود ۳۶۸ درصد، جهاد دانشگاهی حدود ۳۲۰ درصد و بودجه سازمان ملی بهره‌وری نیز ۳۰۶ درصد رشد داشته است. بنیاد ملی نخبگان نیز دیگر نهاد با اهمیت توسعه‌ای است که طی این دوره بودجه آن با رشد ۲۰۳ درصدی از ۲۸ به ۸۵ میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما