شناسهٔ خبر: 44861350 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

کلان‌شهرها غرق در دود

اشاره: پایداری هوای آلوده در کلان‌شهرها و افزایش غلظت آلاینده‌ها به‌خصوص غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون آن‌هم در شرایط کرونایی، گروه‌های حساس را در معرض آسیب و خطر قرار داده است. کارشناسان سازمان هواشناسی از تداوم و تشدید آلودگی هوا تا روز یکشنبه هفته جاری در کلان‌شهر تهران، اهواز، کرج، اصفهان، اراک و تبریز خبر داده است. بر اساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود ۷ میلیون نفر سالانه در اثر آلودگی هوا در جهان می‌میرند و از هر ۱۰ نفر ۹ نفر هوایی را که حاوی مقادیر زیادی آلاینده است تنفس می‌کنند. نتایج بررسی وزارت بهداشت در برخی از کلان‌شهرها نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰ میکروگرم افرایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، احتمال مرگ به علت کرونا ۶ درصد، دی‌اکسید نیتروژن ۱۵ درصد و ازن ۷ درصد افزایش می‌یابد. آلودگی هوا در سطح جهان به‌عنوان چهارمین علت مرگ زودرس پس از فشارخون بالا، مصرف دخانیات و سوءتغذیه است. استاندار تهران از احتمال تعطیلی یک یا دوروزه تهران به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها خبر داده است. انوشیروان محسنی بندپی گفت: تعطیلی تهران در انتظار مجوز معاون اول رئیس‌جمهور است. مطالعات نشان می‌دهد که گاز دی‌اکسید کربن که کشنده است، بیشتر از طریق سوخت گازوییل یا مازوت تولید می‌شود که متأسفانه وجود این دو در اطراف شهرهای تهران، کرج، اصفهان و اهواز زندگی و سلامت مردم را به خطر انداخته است.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

هوای تهران ناسالم برای همه
کیفیت هوای پایتخت روز جمعه ازلحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص لحظه‌ای ۱۵۲ در شرایط ناسالم برای همه افراد است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دیروز اعلام کرد که میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۸ صبح روز جمعه بر روی شاخص ۱۵۸ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است. دراین‌ارتباط معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران با تأکید بر اینکه دی‌اکسید گوگرد به‌تنهایی به‌عنوان دغدغه در کیفیت هوای تهران قلمداد نمی‌شود افزود: باید برای ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون چاره‌اندیشی کنیم. محمد رستگاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: افزایش آلودگی هوا تابع دو موضوع شرایط جوی و انتشار آلاینده‌ها از منابع مختلف است. هنگامی‌که پایداری داشته باشیم تمام پارامترها افزایش پیدا می‌کنند اما شدت این افزایش بستگی به حجم آلاینده‌ها دارد. در حال حاضر بر اساس شاخص‌هایی که جهانی هستند برای حفظ سلامت شاخص 0 تا 50 پاک و 50 تا 100 را قابل‌قبول اعلام می‌کنند؛ دی‌اکسید گوگرد در هوای بالا رفته اما جز سه روز که چند ایستگاه موردی از 100 عبور کردن در بقیه روزها در رنج 50 تا 60 قرار داشته است لذا در حال حاضر دی‌اکسید گوگرد دغدغه جدی نیست و مشکل اصلی بحث ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون هستند. زیرا واحدهای عمده مصرف‌کننده سوخت فسیلی در تهران سیمان تهران تعطیل هستند و نیروگاه بعثت نیز گاز استفاده می‌کنند لذا به نظر می‌رسد افزایش دی‌اکسید گوگرد ناشی از افزایش تجمعی روزهای گذشته هستند که به این آلایندگی اضافه‌شده است.

هوای تبریز ناسالم 
برای گروه‌های حساس
مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان نیز دیروز اعلام کرد: میزان آلودگی هوا روز جمعه در تبریز نسبت به‌روزهای گذشته بیشتر شده است. هوای کلان‌شهر تبریز دیروز همچون چند روز گذشته برای گروه‌های حساس، بیماران وزنان باردار و کودکان ناسالم است و این افراد نباید در این شرایط هوایی در فضاهای آزاد تردد کنند. میانگین شاخص آلودگی هوای تبریز در شبانه‌روز منتهی به‌روز جمعه بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر با ۱۳۶ است.
تداوم آلودگی هوا در اصفهان
اداره کل هواشناسی اصفهان نیز اعلام کرد: نقشه‌های هواشناسی بیانگر استقرار جو پایدار و آلوده بر روی استان در روز شنبه و یکشنبه است. اما در همین حال یک پژوهشگر مرکز تحقیقات محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، استمرار آلودگی هوای استان اصفهان را سؤال‌برانگیز دانست و گفت که کاهش نیافتن آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان و حتی افزایش تعداد روزهای ناسالم برای عموم در مقایسه با سال گذشته باوجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سؤال‌برانگیز است. یعقوب حاجی‌زاده افزود: سوا لاتی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا در کنترل صنایع غفلت شده و پیگیری‌ها زیر سایه کرونا فراموش‌شده، آیا نوع سوخت صنایع تغییر کرده و آیا روزهای پایداری جو بیشتر از سال قبل بوده است؟ وی خاطرنشان کرد: در شهری مانند تهران بر اساس آمار اعلام‌شده سهم خودروها در آلودگی هوا حدود ۸۰ درصد بوده است که کاهش ترددها در این شهر در دوران اعمال محدودیت‌های ناشی از کرونا بر کاهش آلودگی هوا تأثیر گذاشت.

تداوم آلودگی هوا در مشهد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی نیز گفت: در پی افزایش حجم آلاینده‌ها در هوای کلان‌شهر مشهد، شهروندان این شهر برای چهارمین روز پیاپی هوای آلوده تنفس می‌کنند. تورج همتی افزود: میانگین شاخص کنونی کیفیت هوای کلان‌شهر مشهد با عدد ۱۳۰ نشانگر هوای ناسالم و وضعیت هشدار است. کیفیت هوا ناسالم و آلوده برای افراد حساس است.

افزایش غلظت آلایندگی هوا در قزوین
کارشناس اداره کل هواشناسی استان قزوین نیز از ادامه غلظت آیندگی هوا تا یکشنبه هفته آینده خبر داد. مریم بهروزی تصریح کرد: با توجه به ادامه وضعیت آلاینده‌های جوی، به‌خصوص در شهرها پرتردد و صنعتی استان، به سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و همچنین کودکان توصیه می‌شود از ترددهای غیرضروری در این نقاط خودداری کنند. بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی و تصاویر ماهواره‌ای وضعیت جوی استان قزوین تا اواسط هفته پایدار خواهد بود و برای روزهای یکشنبه و دوشنبه ضمن پدیده مه در ارتفاعات، اندکی کاهش دما نیز پیش‌بینی می‌شود.

هوای ناسالم سه شهر در خوزستان
سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوای شهرهای اهواز، شادگان و شوشتر را در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها اعلام کرد. بر اساس گزارش سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ روز جمعه هوای اهواز با شاخص ۱۶۳، شادگان با شاخص ۱۵۴ و شوشتر با شاخص ۱۵۱ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارند. طبق این گزارش، مهم‌ترین آلاینده هوا در این ساعت غبار با اندازه ۲.۵ میکرون بوده است. کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان درباره افزایش آلودگی هوا هنوز هشداری صادر نکرده و جلسه‌ای نیز تشکیل نداده است. بر اساس آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۳) قانون هوای پاک که در سال ۹۷ به تصویب رسید، کارگروه استانی هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا در مواقع (شرایط) اضطرار آلودگی هوا، یعنی مواقعی که استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور) یا افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها (بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست) در کوتاه‌مدت، سلامت انسان و محیط‌زیست را دچار مخاطره جدی کند، تشکیل می‌شود.

 توصیه‌هایی برای روزهای 
آلوده و کرونایی
مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق و گازهای آلاینده نظیر دی‌اکسید نیتروژن باعث افزایش بیش‌ازحد گیرنده ACE 2 در ریه می‌شود که افزایش گیرنده‌های فوق باعث افزایش بار ویروس کرونا و اختلال سیستم دفاعی بدن در بیمارانی می‌شود که در معرض آلاینده‌های هوا بوده‌اند. بنابراین توصیه می‌شود:
*  بهترین راه کاهش مواجه با آلاینده‌ها، ماندن در خانه است که این موضوع در زمان اپیدمی کرونا به همراه رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی مهم است
*  ضروری است هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنید
* هنگام آلودگی هوا از قدم زدن در پارک و دویدن در فضای باز خودداری کنید و در منزل نیز فعالیت روزانه خود را کاهش دهید
* غذاهای سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان شامل میوه و سبزی‌ها بیشتری مصرف کنید و از مصرف غذای چرب، فست‌فوت و فرآوری شده خودداری کنید
*  اگر در خانه از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده می‌کنید پالایه‌های آن را به‌موقع تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید
*  استفاده از دستگاه تصفیه هوای دارای سیستم ازن ساز و اشعه ماورا بنفش به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود
*  ضروری است از فعالیت‌هایی که باعث آلودگی هوا در فضای بسته می‌شود مانند روشن کردن شمع و عود خودداری کنید

نظر شما