به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و تغییر آموزش دانش آموزان از آموزش حضوری به مجازی و نیازهای سختافزاری که این بستر دارد، اظهار کرد: تمام توان وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاهها، وزارتخانهها، سازمانهای دولتی، بخش عمومی خصوصاً نهادهای حمایتی و انجمنهای خیریهای و مردمی را به کارخواهیم گرفت تا در جهت تأمین تجهیزات هوشمند و در راستای طرح هدایت (هر دانشآموز یک تبلت و هر تبلت یک مدرسه، یک کلاس) نقش حمایتی خود را ایفا کنیم.
وی افزود: این جریان با محوریت نهادهای حمایتی، خیریهای، انجمنهای مردمی و اقشار مختلف مردم تحقق خواهد یافت و در عین حال تلاش خواهیم کرد تا از تمام ظرفیتهای بخش دولتی و بخش عمومی استفاده کنیم.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: ما تمام توانمان را با کمک نهادهای حمایتی و مردمی به کارخواهیم گرفت تا دانش آموزان با رویکرد تداوم آموزش، پوشش حداکثری و انعطاف حداکثری از همه امکانات و ظرفیتها برای آموزشوپرورش بهره ببرند و در این مسیر از هیچ کوشش فروگذار نخواهیم کرد.
وی از راهاندازی سامانهای باقابلیت جمعآوری کمکهای خیرین خبر داد و گفت: بهزودی سامانهای راهاندازی خواهد شد که تمام فعالیت استانها در این خصوص ثبت میشود و امکان کمک خیرین و نهادهای حمایتی و مردمی از طریق این سامانه در راستای تقویت آموزش مجازی و دیجیتالی با استفاده از ظرفیت خیرین و اهداکنندگان به شکل مدرسهای، شهرستانی، استانی و ملّی ثبت خواهد شد.
* بسنده کردن به یادگیریهای اولیه تلف کردن عمر است
حاجی میرزایی در نشست با رئیس، معاونان و مدیران سازمان نهضت سوادآموزی، با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه سلامالله علیها و گرامیداشت 9 دی روز بصیرت و وحدت و همچنین سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: دردین اسلام سوادآموزی جایگاه ویژهای دارد چنانکه پیامبر (ص) فرمودند «اطلبو العلم من المهد الی الحد».
وی افزود: فرصتهای یادگیری متنوع و گسترده است اما خطری که رایج و جدی میباشد این است که پس از یادگیری افراد به همان چیزهایی که فراگرفتهاند بسنده میکنند و خود را به موارد جدید تجهیز نمیکنند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه در آموزههای دینی از ما خواستهشده خود را مورد محاسبه قرار دهیم به مفهوم آموختن دائمی است زیرا بسنده کردن به یادگیریهای اولیه تلف کردن عمر است.
وی خدمت کردن در نهضت سوادآموزی را بسیار ارزشمند دانست و ادامه داد: در سازمان نهضت سوادآموزی افراد مجال خلاقیت و نوآوری دارند بنابراین سازمان نباید دچار روزمرگی شود.
حاجی میرزایی با بیان اینکه آنچه در نظام تعلیم و تربیت محقق نشده است را باید در نهضت سوادآموزی پیگیری و تا تحقق آن تلاش کرد، گفت: نهضت سوادآموزی میتواند در جامعه تحول ایجاد کند و با توجه به نیازهای افراد برای حضور در جامعه برنامهریزی و فعالیت کند.
وی ادامه داد: در دوره کرونایی فرصت طلایی برای انجام فعالیتهای نهضت سوادآموزی حاصلشده است تا در فضای مجازی با ارائه خلاقیتها به انجام مأموریتها بپردازیم، بنابراین نباید این فرصت را از دست بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش کار در نهضت را یک امر الهی برشمرد و افزود: مشکلات نیروی انسانی باید به نحوی رفع شود که دغدغهها را از بین ببرد؛ در نهضت سوادآموزی کاری کنید تا افراد جامانده از تعلیم و تربیت را برای بهتر زندگی کردن آماده کنید.
وی بر استفاده از فرصتهای آموزشی تأکید و عنوان کرد: مدیر مدرسه باید به عنوان آموزش محله ارتقا دهیم طرح خوبی است و این طرح باید به مراحل نهایی برسد و بر اساس آن تصمیم گیری شود.
* توجه به نقش خانواده ها در تعلیم و تربیت
حاجی میرزایی در نشست با یک هزار و صد نفر از مدیران مدارس استان قم که در فضای مجازی و از طریق بستر شاد برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: افتخار میکنم که در مجموعهای مشغول به کار هستم که جزو فرهیختهترین و مسؤولیتپذیرترین افراد جامعه هستند. فرصت خدمت در نظام تعلیم و تربیت را مغتنم شمرده و خدا را شاکرم.
وی افزود: یکی از وجوه بارز زندگی، نقشآفرینی است. افراد در شرایط مختلف و در قالب نقشهای مختلف قرار میگیرند و انتظار میرود که بتوانند نقش خود را بهخوبی ایفا کنند. نقش افراد در ابتدای زندگی، نقشی ساده است و بهتدریج با رشد فرد و ورود به اجتماع، نقشها بیشتر و پیچیدهتر میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نقشآفرینی در شرایطی که از قبل قابل پیشبینی نبوده، بسیار سختتر از حالت عادی است و نیاز به برنامهریزی، نظارت و دقت بالا دارد، تصریح کرد: شرایط امسال ویژه و خاص است، در سالهای قبل، همهچیز مشخص و به روال عادی بود و دستیابی به یک آرامش نسبی میسر بود اما امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط کاملاً تغییر کرده و ادامه مسیر بر اساس آنچه در سالهای قبل برنامهریزی و انجام میشده، امکانپذیر نیست. در این شرایط ناگزیریم کار را با روشی جدید و متناسب با شرایط جدید از قبل ادامه دهیم.
وی گفت: در شرایط امروز که کشور درگیر بیماری کرونا شده است، نهتنها باید مسیر جدیدی را بسازیم بلکه باید همزمان توانایی حرکت در این مسیر را هم داشته باشیم. راهی که تاکنون نرفتهایم و تجربهای از آن نداریم و آینده مسیر هم مبهم است. باوجود کرونا وضعیت ما دگرگونشده است. این شرایط جدیدی است که همه دنیا با آن مواجه است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در وضعیت جدید، هم فرصت و هم تهدید وجود دارد، عنوان کرد: تهدید این است که در این شرایط دچار استیصال و درماندگی شویم و نتوانیم کار را بهخوبی انجام دهیم اما فرصتهای طلایی نیز وجود دارد. فرصت تاریخی بینظیری به وجود آمده است برای اینکه بیاموزیم و خود را محک بزنیم توانایی خود را در آن توسعه دهیم و از آن بیاموزیم.
وزیر آموزش و پرورش نقش مدیران مدارس را در این دوران بسیار حساستر از قبل دانست و گفت: بخش بزرگی از آموخته های همه افراد به دوران مدرسه مربوط میشود و رفتارها و نقشآفرینیهای افراد در جامعه از یادگیری در دوران مدرسه نشات میگیرد. کارشناسان و صاحبنظران خوشفکر آموزش و پرورش از زمان گذشته بر این باور بودند که باید مدرسه محوری در آموزشوپرورش تقویت شود. رکن نظام تعلیم و تربیت مدارس هستند و اساس مدارس بر پایه برنامهریزیهای صحیح مدیران مدارس منطبق است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمارها، استان قم رتبه اول را در ارتباط الکترونیکی و فعالیت در شبکه شاد دارد و این موضوع نشان می دهد استان توانسته خود را با شرایط جدید بهخوبی هماهنگ کند.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه مدیران مدارس باید از وضعیت تکتک دانش آموزان اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند حتی یک دانشآموز از تحصیل بازبماند، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عمومی و جهانی انتظار میرود، اطلس دقیقی از همه دانش آموزان داشته باشید و مدیران از وضعیت تکتک دانش آموزان اطلاع داشته باشند.
وی گفت: در شرایط فعلی معیار شایستگی مدیران این است که هیچ دانشآموزی مورد غفلت قرار نگیرد و از آموزشها محروم نشود و لازمه این کار نظارت بر کار معلمان و تشویق آنها به کار جهادی از سوی مدیران مدارس است.
وزیر آموزشوپرورش با توجه به نقش خانوادهها در تعلیم و تربیت دانش آموزان گفت: در این شرایط باید ارتباط مدرسه با خانوادهها بیشازپیش تقویت شود و از ظرفیت خانوادهها بهرهمند شویم. خانوادهها باید در جریان فعالیتهای مدرسه قرار گیرند و این موضوعی است که اکنون شرایطش بیش از پیش فراهم شده است. باید از این فرصت به نحو شایسته ای استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باید همه به تحقق برنامههای مدرسه کمک کنند، اظهار کرد: میتوانیم این سال را به یک سال ماندگار در اذهان عمومی مبدل کنیم. قطعاً این رویداد همه جهان را تحت تأثیر قرار داده است، بیاییم خاطرات شیرینی در این دوران رقم بزنیم تا دانش آموزان در آینده از مدیران و معلمان امروز با عنوان ایثارگران و فداکاران دوران کرونا یاد کنند.
حاجی میرزایی بابیان اینکه شرایط فعلی پایدار نمیماند و تغییر خواهد کرد پس فرصت را نباید از دست بدهیم، اظهار کرد: پس از هر سختی، آرامشی برقرار خواهد شد. کرونا را باتدبیر و برنامهریزی به یک فرصت طلایی تبدیل کنیم. در این شرایط امکان خلاقیت و نوآوری وجود دارد که نباید بهسادگی از کنار آن گذشت.
وی گفت: برای استمرار آموزش در دوران کرونا، با همکاری توانمندترین تیم فنی کشور موفق به طراحی و راهاندازی شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) شدیم. مطمئناً کار در این حجم بزرگ، در حال حاضر با مشکلاتی نیز روبرو است و تنها تدبیر شما است که میتواند به ما در این مسیر کمک کند.
حاجی میرزایی ادامه داد: در مدارس، شورای مدرسه را فعال کنید و با دعوت خانوادهها در مورد مسائل آموزشی و پرورشی مربوط به آموزش دانش آموزان در مدرسه تصمیمگیری کنید. ما از طرحها و خلاقیتهای تازه و جدیدی که از مدارس شروع میشود، استقبال خواهیم کرد.
انتهای پیام/