شناسهٔ خبر: 44676273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شهرداری که دیر آمد/ دلایل تأخیر استانداری تهران در تأیید شهردار حسن‌آباد چه بود؟

سکونت شهردار هر شهری در شهر محل خدمتش جزو الزامات قانونی است اما متأسفانه این الزام قانونی در اکثر شهرهای استان تهران آن طور که باید رعایت نمی‌شود؛ مسؤول مستقیم نظارت و پیگیری سکونت هر شهردار، اعضای شورای شهر آن شهر هستند و بعضاً مشاهده شده که چشم پوشی‌هایی بابت اجرای این قانون انجام می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس از شهرری: حدود ۵ پنج ماه پیش و در تاریخ ۲۸ تیرماه سال جاری، محسن تاجیک شهردار حسن‌آباد از سمت خود استعفاء داد.

استعفایی که کم از حاشیه نبود، در آن زمان بسیاری از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی دلیل این استعفاء را فشار برخی از اعضای شورای شهر حسن‌آباد به خاطر عدم سکونت شهردار عنوان کردند با آن که پیش‌تر این موضوع توسط دو عضو شورای شهر رد شده بود.

بعد از استعفای تاجیک، بلافاصله اعضای شورای شهر حسن‌آباد حجت الله هلالی که یکی از کارمندان شهرداری بود را به سمت سرپرستی شهرداری انتخاب کردند.

سرپرستی هلالی غیرقانونی بود؟

در ماده ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران این طور آمده است که: «در فاصله بین صدور رأی عدم اعتماد و برکناری شهردار و یا خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب فرد جدید که نباید بیش از سه ماه به طول‌ انجامد یکی از کارکنان شهرداری با انتخاب شورای شهر عهده‌دار و مسؤول اداره امور شهرداری خواهد بود.»

با استناد به همین ماده قانونی که در آن به صراحت بیان شده که انتخاب شهردار جدید نباید بیش از ۳ ماه به طول بیانجامد، می‌توان گفت که حدود دو ماه از سرپرستی پنج ماهه هلالی غیرقانونی بوده است، چرا که شورای شهر حسن‌آباد باید بعد از گذشت مهلت سه ماهه سرپرستی حجت الله هلالی، با هماهنگی کمیته انطباق فرمانداری برای سه ماه دوم تمدید می‌کرد که گویا چنین اتفاقی نیافتاده است.

تأخیر بسیار زیاد استانداری تهران در مراحل انتصاب شهردار منتخب شورای شهر!

شورای شهر حسن‌آباد ۲۲ روز بعد از استعفای محسن تاجیک و در تاریخ ۲۰ مردادماه مهدی محمودپور را به عنوان شهردار منتخب به استانداری تهران معرفی می‌کنند اما استانداری تهران با تأخیر بیش از دو ماهه و در تاریخ ۲۱ مهرماه ، حکم مهدی محمودپور برای نشستن بر صندلی شهرداری حسن‌آباد را تأیید نکرد.

شورای شهر حسن‌آباد نیز یک هفته بعد از آن با بررسی گزینه‌های موجود، محمدمهدی قدس محلاتی را عنوان شهردار به استانداری تهران معرفی کردند و دوباره بازی تأخیر و تعلل استانداری آغاز شد و حالا بعد از گذشت دو ماه، بالاخره حکم محمدمهدی قدس محلاتی تأیید و ایشان رسماً شهردار حسن‌آباد شدند.

حالا بعد از گذشت حدود ۵ ماه کش و قوس‌های فراوان، صندلی شهرداری حسن‌آباد به محمدمهدی قدس محلاتی رسیده است و مردم حسن‌آباد از رئیس شورای شهر انتظار دارند همانگونه که در برابر عدم سکونت شهردار قبلی ایستادند این بار نیز شرایط سکونت قدس محلاتی را در شهر فراهم کنند و ایشان هر چه زودتر در شهر همراه با خانواده ساکن شوند تا شاهد مشکلات دیگری نباشیم.

انتهای پیام/ی/س

نظر شما