شناسهٔ خبر: 44666785 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید وزیر راه بر تسریع در تکمیل خط آهن میانه- تبریز

تبریز - ایرنا - وزیر راه وشهرسازی بر لزوم تلاش همگانی برای تکمیل خط آهن میانه – تبریز در حدفاصل ایستگاه خاوران تا میدان راه آهن تبریز تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

محمد اسلامی روز سه شنبه در بازدید از ایستگاه شهرک خاوران خط آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه – تبریز افزود: خط آهن میانه – تبریز، خط آهن اروپایی ماست و از اهمیت ویژه ای برای ترانزیت کالا برخوردار است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خط ریلی قفقاز نیز باز شده است، عبور دو خط ریلی از تبریز برای ما حیاتی است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: باید راهی برای تامین مالی تکمیل این طرح پیدا کنیم.

ایستگاه مسافری خط  آهن میانه – تبریز در زمینی به وسعت بیش از ۳ هزار متر مربع احداث می شود که سایبان پایانه مسافری آن ۱۴۰۰ متر مربع و سکوی مسافری نیز ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.

هزینه ساخت این ایستگاه حدود ۶۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره برداری از پروژه  راه آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

برای اجرای این طرح تاکنون نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

نظر شما