شناسهٔ خبر: 44676653 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آزادراه تبریز- سهند افتتاح شد

آزادراه تبریز - سهند در آیینی با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقام‌های ارشد آذربایجان شرقی به صورت رسمی به بهره‌برداری ‌رسید.

صاحب‌خبر -



این آزادراه ۲۰ کیلومتر طول دارد که به صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی در شش خط رفت و برگشت اجرا شده و ۴۰ درصد اعتبار پروژه آورده سهم دولت است که با بهره‌برداری از آن زمان سفر به شهر ۱۰۰ هزار نفری سهند حدود ۱۰ دقیقه کاهش می‌یابد.
وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه به تبریز علاوه‌بر افتتاح این پروژه از شهر جدید سهند، پروژه قطعه پنجم آزادراه تبریز- ارومیه و ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد - تبریز بازدید و پارکینگ طبقاتی چهارراه شهید بهشتی و سایر پروژه‌های حوزه راه استان را از طریق ویدئو کنفرانس در محل استانداری افتتاح کرد.
طرح ساخت آزادراه تبریز- سهند در سال ۱۳۸۷ تصویب شد، اما در آن زمان و به رغم وجود منابع مالی مناسب ناشی از فروش نفت ۱۲۰ دلاری پیشرفت چندانی نداشت.
با بهره‌برداری از این طرح فاصله کنونی شهر جدید سهند از تبریز بیش از ۵ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان رسیدن از تبریز به این شهر جدید به یک سوم کاهش می‌یابد.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: اتمام باقیمانده مسیر خط آهن تبریز- میانه در حدفاصل خاوران تا تبریز دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
محمد اسلامی، اظهار کرد: با افتتاح این طرح، پنج ساعت از مسیر ریلی کاهش یافت.
وی گفت: باقی مانده مسیر در ۲ بخش اجرا می‌شود که یک بخش آن به طول ۴۴ کیلومتر تا ایستگاه خاوران و بخش دیگر نیز از ایستگاه خاوران تا ایستگاه راه آهن تبریز به طول حدود ۳۰ کیلومتر است که با بهره‌برداری از کل مسیر، این خط ریلی به مسیر اروپا و قفقاز متصل می‌شود.
اسلامی خاطرنشان کرد: بخشی از این مسیر روی زمین و ۲۰ کیلومتر آن نیز در زیرزمین اجرا می‌شود؛ پل باسمنج نیز بزرگ‌ترین پل واقع در این مسیر است که طول آن یک‌هزار متر می‌باشد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد با بهره‌برداری کامل از این مسیر، یک قطعه دیگر ریلی در کشور و منطقه به وجود آید.
اسلامی ، با ‌اشاره به داخلی شدن تولید ریل در کشور اعلام کرد: پیشبرد طرح‌های ریلی در استان‌های مختلف، نیازمند سالانه ۷۰ هزار تن ریل است.
وی افزود: خوشبختانه با اهتمام دولت و تاکید رئیس‌جمهوری، تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان آغاز شده و کشور در مسیر حرکت به سمت خودکفایی در رفع نیاز به این قلم اساسی است.
وی اظهار کرد: خوشبختانه تحویل ریل‌های تولیدی ذوب‌آهن اصفهان به پیمانکاران طرح‌های شبکه ریلی آغاز شده است.
وی با بیان اینکه پیمانکاران اکنون در نوبت دریافت ریل‌های تولید ملی قرار دارند، اضافه کرد: ما باید به صادرکننده صنعت ریلی تبدیل شویم.
وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: از زمان آغاز تولید ریل داخلی دیگر ریل وارد نکرده‌ایم.
وی گفت: اکنون طرح‌های ریلی میانه- تبریز، اردبیل- سرچم، سنندج و چابهار و خراسان شمالی و کاسپین همه منتظر ریل تولید داخل هستند.
وی ادامه داد: تا پایان دولت ۴۰ هزار تن ریلی تولید داخل نیاز داریم.
اسلامی با ‌اشاره به تلاش دولت برای پیشبرد طرح‌های ریلی تحت هر شرایطی افزود: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار کیلومتر مسیر ریلی داشتیم که این میزان تا پایان سال آینده به حدود ۱۵ هزار کیلومتر می‌رسد.
وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد در طول چند سال اخیر ۵۰ درصد به زیرساخت‌های ریلی کشور اضافه شده است.
وی یادآوری کرد: ۱۵ هزار کیلومتر طرح ریلی نیز در حال مطالعه وجود دارد که تلاش می‌شود آنها نیز به مرحله اجرا برسند.
طرح راه آهن میانه- تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان‌آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان‌آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است. در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.
با بهره‌برداری از پروژه  راه‌آهن میانه- بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.
برای اجرای این طرح تاکنون نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
ارزش روز پروژه ۶ هزار میلیارد ریال بوده و ۵۰ دستگاه ابنیه فنی و ۸ دستگاه پل اصلی در آن اجرا شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما