شناسهٔ خبر: 44551097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عربستان تلاش کرد برای قتل یک منتقد، یک تیم امنیتی سری به نروژ اعزام کند

سپیده هاشمی

براساس گزارش رسانه‌های نروژی، عربستان در اقدامی برای هدف گرفتن یکی از منتقدان ولیعهد این کشور که در نروژ در تبعید زندگی می‌کند، تلاش کرد تا یک تیم امنیتی ۱۰ نفره با مصونیت دیپلماتیکی در نروژ مستقر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، "داگبلادت"، یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های نروژ گزارش داد، عربستان سعودی در تابستان ۲۰۱۸ میلادی درخواست کرد که به تمامی اعضای این تیم امنیتی "سری" مصونیت دیپلماتیکی داده شود اما مقامات نروژ از انجام این کار امتناع کردند.

این روزنامه افزود: عربستان سعودی می‌خواست این ۱۰ مرد را برای یک ماموریت رسمی به نروژ بفرستد و آنها نیروهای امنیتی سفارت بودند که تمایل داشتند مصونیت دیپلماتیک دریافت کنند.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: مقامات نروژی به "ایاد البغدادی"، یکی از منتقدان برجسته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که در نروژ در تبعید زندگی می‌کند درخصوص این درخواست ریاض هشدار دادند. بر اساس گزارشات، سازمان سیا نیز به او درباره تهدید بالقوه از سوی عربستان هشدار داده است.

ایاد البغدادی پیشتر گفته است که از اتهامات متقابل از سوی عربستان علیه خودش و خانواده‌اش می‌ترسد اما ریاض این مساله را رد می‌کند.  

یکی از سخنگویان دولت نروژ در گفت‌وگو با روزنامه داگبلادت این درخواست عربستان برای اعطای معافیت از مجازات به اعضای این تیم امنیتی سری را تایید کرد اما گفت، این مصونیت تنها به یکی از این ۱۰ نیروی امنیتی اعطا شد.

این درخواست تیم امنیتی درست در همان سالی مطرح شد که ماموران مخفی سعودی جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست را در کنسول‌گری عربستان در استانبول به قتل رساندند. عربستان این قتل را محکوم کرده و تاکید دارد که این اقدام توسط ماموران سرکش صورت گرفته است.

ایاد البغدادی در مصاحبه‌ای با روزنامه داگبلادت گفت: من برای امنیت خودم نگران هستم و احتمالا از آنجایی که یکی از دوستان خاشقجی بودم نیروهای امنیت تلاش کرده‌اند تا مرا هدف گیرند.

وی افزود: در آن زمان عربستان کاملا درخصوص جمال خاشقجی دچار وسواس شده بود. مطمئنم آنها افرادی داشتند که خاشقجی را تحت نظر گرفته بودند و من اکثر اوقات با او بودم. اگر آنها تیمی فرستادند، احتمالا به این منظور بوده که متوجه شوند بین من و خاشقجی چه می‌گذرد.

این در حالی است که عربستان این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد که ایاد البغدادی یک شهروند سعودی نیست و برای پادشاهی عربستان فردی ناشناخته است اما ادعاهای "نادرستی" با هدف توهین کردن به پادشاهی عربستان سعودی مطرح کرده است.  

انتهای پیام

نظر شما