شناسهٔ خبر: 44499654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سود ۲ درصدی قرارگاه خاتم صرف محرومیت‌زدایی می‌شود

روزنامه جوان

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا: سهم قرارگاه از بودجه عمرانی به ۵ درصد هم نمی‌رسد و سود فعالیت‌های اقتصادی قرارگاه ۲ درصد است که آن هم به محرومیت‌زدایی اختصاص می‌یابد

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: طی سال‌های اخیر همزمان با خروج شرکت‌ها و پیمانکاران خارجی از اقتصاد ایران به دلیل تحریم و جنگ اقتصادی که امریکا علیه ایران به راه انداخته است، قرارگاه خاتم‌الانبیا در راستای تقویت تولید ملی و عملیاتی کردن منویات رهبری در کنار انجام وظایف محوله، سیاست حمایت از پیمانکاران داخلی، توانمند‌سازی و پشتیبانی آن‌ها از منظر وثایق، مشاوره، ماشین‌آلات و تجهیزات جهت حضور در مناقصه‌های پیمانکاری را دنبال کرد.

برخی از منتقدان بدبین طی سال‌های اخیر انتقاد‌هایی را به توسعه فعالیت‌های اقتصادی قرارگاه مطرح کردند، این در حالی است که روز گذشته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا جهت تنویر افکار عمومی با بیان اینکه سود فعالیت‌های اقتصادی قرارگاه ۲ درصد است که آن هم به محرومیت‌زدایی اختصاص می‌یابد، گفت: از ۸۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی ۹۹، سهم قرارگاه خاتم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و کمتر از ۵ درصد بودجه عمرانی است.

خروج پیمانکاران و سرمایه‌گذاران خارجی از اقتصاد ایران و قطع همکاری شرکت‌های خارجی با ایران یکی از تبعات تحریم و جنگ اقتصادی است، اما برای تقابل با این اقدام امریکایی‌ها، قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان بازوی اجرایی دولت‌ها در حوزه اقتصاد، علاوه بر پیشبرد وظایف محوله، تلاش کرد تا با بسیج پیمانکاران و فعالان اقتصادی خرد و متوسط در کنار هم زمینه تقویت این پیمانکاران در استاندارد‌های بین‌المللی را فراهم کند.

سیاست توانمندسازی پیمانکاران داخلی

دنبال کردن سیاست تقویت و حمایت از پیمانکاران خرد و متوسط داخلی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا موجب شد برخی از منتقدان به شکل غیرمنصفانه این اتهام را به قرارگاه بزنند که قرارگاه خاتم‌الانبیا با هدف کسب و سودآوری بیشتر ورود بسیار گسترده‌ای به پروژه‌های اقتصادی داشته است. در همین راستا روز گذشته در سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد در نشست خبری به مواردی اشاره داشت که نشان می‌دهد هدف قرارگاه مذکور از فعالیت اقتصادی کسب سود نیست، چراکه سود قرارگاه نیز در فعالیت‌های محرومیت‌زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر سهم قرارگاه خاتم‌الانبیا از بودجه عمرانی سال جاری حتی به ۵ در صد هم نمی‌رسد. این مورد در کنار مطالبات قابل ملاحظه قرارگاه از دولت نشان می‌دهد قرارگاه خاتم‌الانبیا صرفاً به دنبال سازندگی و تقویت تولید ملی و همچنین توانمند‌سازی و حمایت از پیمانکاران داخلی خرد و متوسط است، زیرا در بسیاری از مناقصه‌های دولتی بزرگ پیمانکاران خرد و متوسط اصلاً امکان حضور، تأمین وثایق و ماشین‌آلات و تجهیزات را ندارند که به کمک قرارگاه حضور آن‌ها در پروژه‌های اقتصادی امکانپذیر شده است. از همین‌رو است که خلأ خروج پیمانکاران خارجی از حوزه‌های مختلف اقتصادی در کشور چندان احساس نمی‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه سود فعالیت‌های اقتصادی قرارگاه ۲ درصد است که آن هم به محرومیت‌زدایی اختصاص می‌یابد، عنوان کرد: از ۸۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی ۹۹، سهم قرارگاه خاتم، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و کمتر از ۵ درصد بودجه عمرانی است.

شماره حساب قرارگاه ۲۵۰ است

روز گذشته در سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد در نشست خبری با بیان اینکه ورودی همه منابع مالی برای قرارگاه خاتم از مسیر خزانه دولت است، گفت: سالانه رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در حساب ۲۵۰ قرارگاه خاتم گردش مالی وجود دارد، حساب مذکور از سوی دولت برای قرارگاه در نظر گرفته شده است و دستگاه‌های اجرایی که با قرارگاه قرارداد دارند، وجوه را به حساب ۲۵۰ خزانه می‌ریزند.

سعید محمد تصریح کرد: سهم قرارگاه خاتم از بودجه عمرانی ۸۳ هزار میلیارد تومانی سال ۹۹ کشور، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان (حدود ۴ درصد) بوده است. پس عملاً از آن ۱۰ هزار میلیارد تومان چرخش مالی که داریم، ۳ هزار میلیارد تومان عمرانی و ۷ هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های دولتی و شهرداری است.

حدود ۲ درصد سود برای قرارگاه می‌ماند

محمد در ادامه خاطرنشان کرد: عموماً در پیمانکاری حدود ۸ درصد برای پیمانکاران در آنالیز بالاسری، سود درنظر می‌گیریم. ما به دلیل آنکه مطالباتمان می‌ماند و ارزش پول افت می‌کند، عملاً سود چندانی نمی‌بریم. حدود یک تا ۲ درصد سود برای قرارگاه می‌ماند که آن هم به محرومیت‌زدایی اختصاص می‌یابد.

نظارت همه‌جانبه بر چرخش مالی قرارگاه خاتم از دولت تا سپاه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تأکید کرد: همه منابع ما از محل همان خزانه دولت است، از محل وزارت اقتصاد و دارایی یک نفر در قرارگاه مستقر است و منابع مالی که از خزانه دولت بیرون می‌آید، طبق ضوابط هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: عامل ذی‌حسابی دولت در قرارگاه مستقر است و نفراتی در پروژه‌ها و مؤسسات ما دارد و نحوه هزینه‌کرد را کنترل می‌کند. ما تابع ضوابط هزینه‌کرد دولتی هستیم و از طریق عوامل بیرون از سپاه و دولت کنترل می‌شویم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ادامه داد: علاوه بر وزارت اقتصاد، دیوان محاسبات نیز ما را کنترل می‌کند و نماینده دیوان محاسبات در قرارگاه حضور دارد. همچنین سازمان حسابرسی نیز به طریق حرفه‌ای با استخدام حسابرس رسمی در قرارگاه حضور دارد.

ساخت پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس در ۲ سال

سردار محمد درباره فاز ۴ ستاره خلیج فارس توضیح داد: ستاره خلیج فارس استحصال گاز از اعماق زمین در پارس جنوبی استو اتصال به پالایشگاه‌های عسلویه در ۲۴ فاز اجرا می‌شود.

وی گفت: همراه گاز، میعانات گازی با خط لوله ۳۸۰ کیلومتری به بندرعباس و ستاره خلیج فارس می‌رود، پارس جنوبی هم ۸۵ درصد گاز شیرین کشور را تأمین می‌کند. این گاز در نیروگاه‌های گازی تبدیل به برق می‌شود و میعانات گازی به ستاره خلیج فارس می‌رود و به بنزین تبدیل می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تأکید کرد: اگر نتوانیم برای میعانات گازی برنامه‌ریزی کنیم، عملاً استحصال گاز مختل می‌شود.

سردار محمد افزود: ستاره خلیج فارس امروز حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز را به بنزین و گازوئیل تبدیل می‌کند و به صورت چهار فاز طراحی شده است که فاز ۴ به دلایلی متوقف شد و سیراف در اولویت قرار گرفت.

وی گفت: مقرر شد فاز جدید به عنوان شرکت جدید با نام مهر خلیج فارس در قالب پتروپالایشگاه در کنار ستاره خلیج فارس ۱۲۰ هزار میعانات گازی را به فرآورده تبدیل کند. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار داشت: در ستاره خلیج فارس آب، برق و گاز به صورت مازاد طراحی شده است. احداث فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در ستاره خلیج فارس ۴۷۰ میلیون یورو هزینه دارد. در صورتی که اگر بخواهیم همین را در سیراف احداث کنیم، برای ۱۲۰ هزار بشکه یک میلیارد یورو منابع لازم داریم.

وی ادامه داد: امروز بحران کشور واردات بی‌رویه مواد پایین‌دستی صنعت نفت و گاز است که ارزبری دارد و به صلاح کشور نیست.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه احداث پتروپالایشگاه در راستای جلوگیری از خام‌فروشی نقش مؤثری دارد، گفت: فاز جدید بر اساس تولید مواد اولیه صنایع نساجی، شوینده و صنعت پت طراحی شده است و دو ساله تکمیل می‌شود. وی ادامه داد: برای پتروپالایشگاه و صنایع معدنی تلاش می‌کنیم از اوراق منفعت در بورس استفاده کنیم که امیدواریم تا پایان سال بخشی از پروژه‌های مالکیتی از طریق فرابورس تأمین مالی شود.

مالیات هم می‌دهیم

سعید محمد، دیروز در نشست سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار داشت: در راستای تحریم بودن قرارگاه خاتم درخواست کرده‌ایم، مراکز خاصی برای قرارگاه در دولت بابت امور مالیاتی در نظر گرفته‌شود، افراد خاص مورد وثوق و تأیید صلاحیت‌شده آنجا فعال باشند تا اظهارنامه‌های مالیاتی قرارگاه به آن بخش برود و اطلاعات قرارگاه خارج نشود.

معرفی ۵/ ۴ میلیارد دلارو هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در فرابورس

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیان کرد صندوق پروژه یکی از تکنیک‌های تأمین منابع است، باید یک سری شرکت بزرگ اعتمادسازی کنند، تا مردم با کسب اعتماد پذیره‌نویسی کنند.

وی ادامه داد: قرارگاه خاتم پس از رونق بورس بلافاصله سراغ این موضوع رفت. در حال حاضر ۵/ ۴ میلیارد دلار و هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه مختلف در بستر‌های دقیق طراحی کرده‌ایم. پروژه‌هایی انتخاب شد که سود مناسبی داشته باشد و رایزنی کرده‌ایم، در فرابورس پذیره‌نویسی شود. قرارگاه خودش سهامدار خواهد ماند و سعی می‌کند مدیریت در دست خودش باشد تا مردم مطمئن باشند.

در ۶ ماه آینده ۳۷ پروژه مهم را تکمیل می‌کنیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار داشت: امروز کشور در وضعیت سختی به سر می‌برد، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما برقرار شده است و مردم شرایط سختی تحمل می‌کنند. باید از این فشار‌ها در توانمندسازی کشور استفاده کنیم تا هر چه زودتر به استقلال و خودکفایی برسیم.

سردار محمد با اشاره به همکاری مناسب قرارگاه با همه دولت‌ها از سال‌۶۸ گفت: سال گذشته مقام معظم رهبری از قرارگاه خاتم به عنوان بازوی اجرایی قوی دولت‌ها یاد کردند.

قرارگاه با حدود ۵‌هزار شرکت خصوصی همکاری می‌کند

محمد گفت: قرارگاه با حدود ۵‌هزار شرکت خصوصی همکاری می‌کند، باید به این سمت برویم که زنجیره ارزش را در بخش‌های مختلف کشور تکمیل کنیم؛ تحریم‌ها موجب شده است در برخی موارد در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی و کشاورزی دچار آسیب شویم و فشار روی مردم باشد، اما قرارگاه با رصد گلوگاه‌ها نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی و ورود کرده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تصریح کرد: اگر همان زمان که مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی اشاره کردند، به موضوع توجه می‌شد، امور لازم نبود از صفر شروع کنیم.

سردار محمد اضافه کرد: چارچوب فکری ما در حوزه بیانیه گام دوم انقلاب است که چارچوب اقتصاد مقاومتی در آن مجدداً تشریح شده و راهکار‌ها مشخص است و این به عنوان سند در قرارگاه مد نظر است.

سال ۹۹ هر هفته یک پروژه تحویل داده‌ایم

محمد افزود: قرارگاه پروژه‌های زمین مانده را اجرا می‌کند و تحویل داده‌است. سال‌۹۹ هر هفته یک پروژه تحویل داده‌ایم و در ادامه هم همین‌گونه است. در شش‌ماه آینده ۳۷ پروژه مهم را تکمیل کرده و تحویل می‌دهیم و با توجه به ظرفیت‌های بودجه امیدواریم از دارایی‌های غیرمولد دولت استفاده کنیم. ضرورت دارد نقدینگی نزد مردم و دارایی‌های غیرمولد نزد دولت به اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با تأکید بر استفاده از ظرفیت بازار سرمایه گفت: زمانی که بورس دچار افت شدید بود، ما برای بخش آزادراهی در ۱۶‌دقیقه ۲‌هزار میلیارد تومان اوراق منفعت آزادراهی فروختیم.

طلب ۴۲‌هزار میلیارد تومانی قرارگاه از دولت

سردار محمد با بیان اینکه طلب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از دولت ریالی و ارزی است، گفت: قبل از تغییرات قیمتی اخیر ارز ۴۲‌هزار‌میلیارد تومان از دولت طلب داشتیم که البته با تغییرات نرخ ارز این عدد بالا و پایین می‌شود.

نظر شما