شناسهٔ خبر: 44489543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا مطرح شد

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا تا چه حد شفاف است؟ / محمد: رونق بازار سرمایه به نفع کشور است

سردار سعید محمد گفت: تامین مالی از بازار بورس و استفاده از صندوق پروژه برای اجرای پروژه‌ها و آبادانی کشور روشی نوین در کشور است که می‌تواند به مردمی‌سازی اقتصاد و مقابله با تحریم‌ها کمک کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تاسیس این قرارگاه با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا بیان کرد: امروز فشار تحریم‌ها بیش از پیش به مردم سختی وارد کرده و باید از ظرفیت‌های کشور بیشتر استفاده کرد.

محمد ادامه داد: تحریم‌ها برای قرارگاه خاتم الانبیا به نوعی مفید بوده و توانسته ایم بیش از پیش پروژه‌های عمرانی و آبادانی در کشور اجرا کنیم.

وی اضافه کرد:‌ای کاش زمانی که رهبری فرمودند به توانمندی‌های داخل اعتماد داشته باشید و از ظرفیت‌ها استفاده کرده و اقتصاد را مقاوم کنید این کار را کرده بودیم نه الان که در اوج تحریم‌ها هستیم، اما به هر حال اکنون هم بهتر است از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

محمد افزود: بسیاری از مسائلی که مردم از ما انتظار دارند دست ما نیست و ما فقط می‌توانیم طرح و راهکار ارائه دهیم و البته با دولت و بخش‌های مختلف اقتصادی دولت همکاری خوبی داریم و اجازه نمی‌دهیم پروژه‌های مهم کشور روی زمین بماند.

وی تصریح کرد: مشکلی که وجود دارد ضوابط و قوانینی است که مثل قفل به کار‌ها گره داده است و اگر قانون زدایی و بازنگری با توجه به شرایط جنگ اقتصادی برای حرکت بهتر در دستور کار قرار بگیرد بسیاری از مشکلات زودتر حل خواهد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: خیلی از بخش‌های دولت هم به صورت جزیره‌ای خوب کار می‌کنند، اما بهتر است با یک هماهنگی جامع و استفاده از روش‌های نوین این کار‌ها هدفمند و با اولویت انجام شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: مشکل اصلی اجرای پروژه‌ها در کشور به ویژه برای قرارگاه مسئله تامین مالی است که سعی کرده ایم از منابع مختلف این گره را باز کنیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد، اضافه کرد: قرارگاه برای اینکه پروژه‌ها روی زمین نماند و یا اینکه پروژه‌های دولتی نیمه کاره به اتمام برسد و تکمیل شود منابع مالی مختلف از جمله بودجه دولت، اوراق تسویه خزانه و تهاتر مطالبات با اوراق بدهی دولت و همچنین اخذ تسهیلات از شبکه بانکی، تامین مالی از بازار سرمایه و فروش اموال و دارایی‌ها منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها را تامین نماید.

محمد ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌های عمرانی قرارگاه خاتم الانبیا از محل بودجه کشور تامین می‌شود و حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان هم پروژه‌های دولتی در دست اجرا خواهد بود.

سردار محمد افزود: در شرایطی که بازار سرمایه با ریزش مواجه بود ما توانستیم با فروش اوراق منفعت ظرف ۱۶ دقیقه ۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه آزادراهی منابع از مردم کسب کنیم؛ بنابراین بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوبی دارد که باید برای منفعت کشور و مردم به خوبی از آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: قرارگاه پروژه محور است و سود آنچنانی از اجرای پروژه‌ها نصیب خود قرارگاه نمی‌شود این سود نهایتا دو درصد است که همان هم هزینه محرومیت زدایی در نقاط محروم کشور می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرارگاه تا چه میزان شفاف است، گفت: بعضی‌ها می‌گویند که قرارگاه شفاف نیست، اما واقعیت این است که قرارگاه خاتم الانبیا یکی از سالم‌ترین و شفاف‌ترین مجموعه‌های اقتصادی کشور است.

وی اضافه کرد: زمانی که کل منابع ورودی قرارگاه از خزانه دولت می‌شود و توسط وزارت اقتصاد بازرسی می‌شود و همچنین براساس ضوابط دولتی هزینه می‌گردد بنابراین قرارگاه از شفافیت کامل در هزینه کرد خود قرار دارد.

سردار محمد افزود: علاوه بر این در موسسات پروژه‌ها و شرکت‌های ما نیروی حسابرسی از طرف وزارت اقتصاد برای هزینه کرد مستقر است همچنین علاوه بر نظارت‌های سپاه و دولت از طرف دیوان محاسبات نیز کنترل می‌شود و ماهانه گزارش می‌دهیم همچنین سازمان حسابرسی هم نسبت به کنترل‌های مالی در قرارگاه اقدام می‌کند و سالانه گزارش حسابرسی به نهاد‌های نظارتی و مجموعه‌های مالیاتی ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: البته به دلیل تحریم‌ها و مسائل امنیتی از دولت خواستیم تا اطلاعات مالی شرکت‌ها به نوعی محافظت گردد به همین دلیل دولت شعبه مالیاتی ویژه قرارگاه ایجاد کرد بنابراین ریال به ریالی که هزینه می‌کنیم در برابر چند دستگاه پاسخگو هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم الانبیا ۱۰ طرح پتروپالایشگاه پیشنهاد کرده است، گفت: دلیل اینکه در خوراک پتروپالایشگاه‌ها محدودیت وجود دارد و باید اولویت بندی شود منتظریم تا پاسخ دولت و وزارت نفت را در طرح‌های پیشنهادی دریافت کنیم، اما در حال حاضر پروژه پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس در محدوده پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مرحله احداث و اجرا قرار دارد و همچنین پتروپالابشگاه آناهیتا در مرحله طراحی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: احداث پتروپالایشگاه‌ها برای کشور ارزش افزوده دارد و نیاز است تا پروژه‌های منفعت زایی مثل ستاره خلیج فارس و پارس جنوبی که امروز عمده برق و بنزین و گاز مصرفی مردم را تامین می‌کند راه اندازی شود.

محمد در رابطه با پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس گفت: احداث پتروپالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در محدوده پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۴۵۰ میلیون یورو هزینه دارد در حالی که همین پروژه در جای دیگری که نیاز به منابع آب و برق و گاز جدا داشته باشد هزینه دو برابری در پی خواهد داشت بنابراین مهر خلیج فارس از هر نظر توجیه اقتصادی دارد.

سردار محمد در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه چرا قرارگاه از ظرفیت تامین مالی به روش صندوق پروژه در بازار سرمایه استفاده نکرده است؟ گفت: ابزار صندوق پروژه یک ابزار نوین و بسیار کاربردی در بسیاری از کشور‌های پیشرفته است و ما نیز باید از این ابزار به نحو احسن استفاده کنیم، اما مشکلی که وجود دارد این است که یک صندوق پروژه نیاز به سازوکاری دارد که مردم به آن اعتماد کنند و از طرفی فرابورس درخواست ضمانت نامه به میزان خود پروژه را دارد که این برای ما گره ایجاد کرده است. تامین مالی از بازار بورس و استفاده از صندوق پروژه برای اجرای پروژه‌ها و آبادانی کشور روشی نوین در کشور است که می‌تواند به مردمی سازی اقتصاد و مقابله با تحریم‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: قرارگاه به میزان چهار و نیم میلیارد دلار و همچنین ۱۱۰۰ میلیارد تومان پروژه‌های دقیق و سودده طراحی کرده است که برای سرمایه گذاران و مردم نیز جذابیت خواهد داشت، اما ارائه چنین تضامینی به فرابورس عملا ممکن نیست بنابراین در حال رایزنی هستیم تا این مشکل به شیوه کشور‌های پیشرفته مرتفع شود در این کشور‌ها شرکت‌های مجری اعتبارسنجی می‌شوند و براساس آن اعتبار صندوق پروژه را تعریف کرده و از مردم برای سرمایه گذاری بهره می‌گیرند اگر این امکان در کشور ما نیز فراهم شود قرارگاه می‌تواند به عنوان یک مجموعه معتبر و مورد اعتماد مردم مدیریت پروژه‌ها را در اختیار داشته و به خوبی از سرمایه گذاری مردم بهره برداری کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه تا چه میزان از ظرفیت شرکت‌های داخلی برای اجرای پروژه‌ها استفاده می‌شود، گفت: سال گذشته در نمایشگاه رونق تولید که راه اندازی کردیم موفق شدیم ۳۵ درصد از اقلام و تجهیزات مورد نیاز خود را در همان نمایشگاه داخلی سازی کنیم.

وی اضافه کرد: افزایش عمق نفوذ داخلی سازی آن هم نه در کلیات بلکه در جزئیات برای ما بسیار حائز اهمیت است و همان طور که می‌دانید ۷۰ درصد ستاره خلیج فارس و پارس جنوبی کاملا و با جزئیات داخلی سازی شده است؛ بنابراین اعتماد به شرکت‌های داخلی در اولویت تمام پروژه‌های ما قرار دارد.

نظر شما