شناسهٔ خبر: 44426094 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

در هفته پژوهش از ۳۱ اثر و ۶۰ دانش‌آموز پژوهشگر برتر تقدیر می‌شود

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در هفته پژوهش از ۳۱ اثر و ۶۰ دانش‌آموز پژوهشگر برتر تقدیر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، فرهاد کریمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع برنامه‌های بزرگداشت هفته پژوهش برگزار شد، با تشریح عملکرد پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: ۱۱مورد از راهکارهای زیر نظام پژوهش در سند تحول به این پژوهشگاه مربوط می‌شود لذا تحقق این راهکارها را در قالب ۳۸برنامه در دستور کار قراردادیم.

وی افزود: اصلاح و سرعت در مسئله یابی، تبیین برنامه‌ها، منطقی کردن مسیر پژوهش‌ها، ایجاد تنوع پژوهش‌ها، جمع‌بندی سریع مطالعات پژوهشی ازجمله برنامه‌های این پژوهشگاه است.

کریمی بابیان اینکه ظرفیت‌های عملیاتی را پیش‌بینی کردیم تا در پژوهش‌ها به نتایج برتری برسیم، اظهار کرد: توسعه فناوری‌ها، تدوین ظرفیت‌های عملیاتی در شرایط کرونایی انجام‌شده است.

 رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در حوزه کاربست یافته‌های پژوهشی کارهای اساسی انجام دادیم، اظهار کرد: در حوزه توسعه فرهنگ پژوهشی، در توسعه مدارس پژوهش محور تلاش کردیم تا پژوهش در بین معلمان و دانش‌آموزان توسعه یابد.

 رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش گفت: شعار هفته پژوهش با عنوان "مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده، دانش‌آموز پرسشگر" به مدارس پژوهشگر اختصاص دارد

وی ادامه داد: مدرسه محور پژوهش است که می‌تواند به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ظرفیت‌هایی را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهد.

کریمی خاطرنشان کرد: مدرسه پژوهش محور بر اساس نگاه پژوهشی  به همه مسائل می‌نگرد و معلم نیز چنین نگرشی خواهد داشت.

 وی افزود: مدرسه پژوهش محور، نیرو و اساس سند تحول بنیادین است و معلم، دانش‌آموز و مدرسه؛ سه محور و رکن اساسی فعالیت‌های پژوهشی محسوب می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در هفته پژوهش در حوزه پژوهشگران؛ دانش‌آموزان و معلمان و مدیران پژوهشگر برتر در هفته پژوهش تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به وصول پژوهش‌های انجام‌شده به دبیرخانه تصریح کرد: در هفته پژوهش از ۱۲۰نفر از پژوهشگران برتر با حضور وزرای علوم و آموزش‌وپرورش تقدیر می‌شود.

کریمی گفت: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب و ترسیم افق‌های پژوهشی در این زمینه برنامه‌هایی را تدوین و در دستور کار قراردادیم.

وی در ادامه و در بخش پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: یکی از رفتارهای عملیاتی مهم این پژوهشگاه واکنش علمی دقیق به مسائل پیرامون است لذا در این رابطه کارگروهی را تشکیل دادیم تا در مورد مسائل و چالش‌های از پیش تعیین نشده، بررسی و نتایج را ارائه دهند. وجود این کارگروه در دوران کرونایی و چگونگی برنامه‌ریزی برای آموزش دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، مرکز پژوهشی است که بر اساس استقلال و بی‌طرفی علمی شکل‌گرفته و تا به امروز این استقلال و بی‌طرفی علمی به همراه انتشار نتایج دقیق علمی موفق بوده است.

کریمی خاطرنشان کرد: در آموزش مجازی و دیدگاه‌های دانش‌آموزان و معلمان در آموزش مجازی از طریق شبکه شاد و آموزش تلویزیونی پژوهش‌هایی انجام دادیم که در هر مورد نتایج آن مشخص‌شده و مورداستفاده قرارگرفته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در مورد نقاط قوت و ضعف شبکه شاد جدید در حال پژوهش هستیم و بر اساس یافته‌های حاصل‌شده توسط پژوهشگران، بخش قابل‌توجهی از معلمان و دانش‌آموزان از شبکه شاد استفاده می‌کنند البته در برخی از موارد این استفاده‌ها مطلوب به نظر نمی‌رسد و باید به معلمان و دانش‌آموزان آگاهی‌های لازم داده شود.

 رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش از مستندسازی تجارب ارزنده معلمان و دانش‌آموزان در دوران کرونا خبر داد و افزود: در هفته پژوهش امسال قصد داریم پژوهشگران دانش‌آموز برتر را موردتقدیر قرار دهیم و چون با محدودیت کرونا روبرو هستیم از دانش‌آموزان برگزیده پژوهشگر در هر استان قدردانی خواهیم کرد.

 وی ادامه داد: آثار پژوهشی دانش‌آموزان را در کتابی چاپ و منتشر می‌کنیم و آثار همکاران فرهنگی پژوهنده نیز امسال به جشنواره پژوهش استان فارس ارسال‌شده و این آثار توسط اساتید به‌صورت مجازی داوری و معرفی خواهند شد.

کریمی از تشکیل شبکه معلمان پژوهنده در کشو خبر داد و افزود: تلاش داریم تا شبکه دانش‌آموزان پژوهشگر را در سطح کشور راه‌اندازی کنیم.

 رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در پایان با اشاره به فرار رسیدن هفته پژوهش از ۲۲تا ۲۷آذرماه، تصریح کرد: ۳۴۰۰نفر در دوره ابتدایی و یک‌میلیون ۷۰۰هزار نفر در دوره متوسطه آثار پژوهشی خود را ارسال کردند که بعد از انجام داوری از ۳۱اثر و ۶۰دانش‌آموز پژوهشگر برتر با حضور وزرای آموزش پرورش و علوم تقدیر خواهد شد.

نظر شما