شناسهٔ خبر: 44425517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی درگذشت آیت‌الله یزدی را تسلیت گفتند

تهران- ایرنا- جمعی از شخصیت‌ها و مقام‌های سیاسی در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رییس پیشین قوه قضاییه را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت‌الله محمد یزدی که از چندی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری دستگاه گوارشی در بستر بیماری بود صبح چهارشنبه به دیدار حق شتافت. او یکی از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) و آیت الله بروجردی(ره) و از همراهان استوار و ثابت قدم مبارزات انقلابی امام خمینی(ره) علیه ظلم و فساد و کفر و استکبار بود. از او تالیفات زیادی در علوم دینی و فقهی به یادگار مانده است. ریاست پیشین قوه قضاییه، عضو سابق شورای نگهبان، نماینده استان قم در مجلس خبرگان رهبری، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از جمله مسوولیت‌های آیت الله یزدی بود. آیت‌الله یزدی همچنین نماینده استان تهران در دومین، سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود و در چهارمین دوره برای یک سال ریاست این مجلس را برعهده داشت.

آیت الله یزدی عمر خود را در راه تعالی انقلاب کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز با صدور پیامی درگذشت آیت الله یزدی را تسلیت گفت.

حمانی فضلی در این پیام افزود: خبر ناگوار درگذشت حضرت آیت الله یزدی ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین، یار دیرین امام(ره) و مقام معظم رهبری که بخش زیادی ازعمر پرثمر خویش را در مسئولیت های مختلف  در راه تعالی انقلاب اسلامی و بالندگی حوزه های علمیه سپری کردند، موجب تألم و تأثر فراوان شد.

وزیر کشور در این پیام اظهار داشت: اینجانب فقدان آن روحانی مبارز و عالم برجسته را حضور بیت محترم، صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض کرده و از درگاه خداوند سبحان برای آن فقید سعید رحمت و علو درجات و برای بازماندگان گرامی صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

شجاعت و صراحت آیت‌الله یزدی در دفاع از حق و احکام اسلامی زبانزد همگان بود

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پیامی به مناسبت درگذشت آیت‌الله محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: عالم پارسا و دردآشنای اسلام و انقلاب حضرت آیت الله یزدی به ملکوت اعلی پیوست. شجاعت و صراحت آیت‌الله یزدی در دفاع از حق و احکام اسلامی زبانزد همگان بود.

تبلیغ و ترویج مستمر معارف دینی و تدریس آموزه‌ها و سیره عملی ائمه اطهار (ع)

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی با ابراز تاسف و اندوه فراوان از ارتحال آیت‌الله محمد یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این فقیه وارسته که از پرورش یافته‌گان مکتب امام خمینی (ره) و از مبارزان با حکومت ستمشاهی بود، ضمن تبلیغ و ترویج مستمر معارف دینی و تدریس آموزه‌ها و سیره عملی ائمه اطهار (ع) در به ‌ثمر رسیدن نهضت اسلامی نقشی مؤثر ایفا کرد.

وی اظهارکرد: پس از پیروزی انقلاب نیز در سنگرهای مختلف به‌ ویژه در قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، به ایفای نقش پرداختند. خدای سبحان این عالم جلیل‌القدر را که عمری در پارسایی و تبلیغ دین مبین اسلام و تعالیم مکتب اهل بیت (س) زیست، با اولیا خود محشور دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام ارتحال آیت‌الله یزدی را به رهبر معظم انقلاب، به همه دوستداران انقلاب و شاگردان و ارادتمندان وی، اعضای مجلس خبرگان رهبری و خانواده یزدی به ویژه محمدرضا تخشید ریاست دانشکده حقوق دانشگاه تهران و همه بستگان عزادار تسلیت گفت و از درگاه حضرت حق جل و علی برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت الهی و علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت کرد.

مدال مجاهدت در سنگر مبارزه حق علیه باطل بر سینه داشت

جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز تاسف از ارتحال آیت‌الله محمّد یزدی رضوان‌الله‌علیه، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو مجلس خبرگان رهبری و از یاران صدیق و پیشگام امام راحل(ره) و رهبری در انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این عالم بزرگوار، مدال مجاهدت در سنگر مبارزه حق علیه باطل را بر سینه داشت و در مسیر اعتلای انقلاب، از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که برای نیل به این هدف، در همه عرصه‌های مهم کشور، خاضعانه و صادقانه ایفای نقش کرد.

این پیام افزود: جبهه پایداری فقدان این عالم جلیل‌القدر و رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری را به مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه، شاگردان و بیت مکرم وی تسلیت گفت و از خداوند منان برای آن مرحوم علوّ درجات و برای بازماندگان صبر جزیل مسئلت کرد.

روحیه‌ای انقلابی و خستگی‌ناپذیر در تمام سنگرهای خدمت به نظام اسلامی

جامعه روحانیت مبارز در پیامی با ابراز تاسف و تاثر فراوان از ارتحال عالم مجاهد آیت‌الله محمد یزدی رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: این یار وفادار و شخصیت ممتاز و الگوی انقلابی حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری همواره با شجاعت، قاطعیت و صراحت و با روحیه‌ای انقلابی و خستگی‌ناپذیر درتمام سنگرهای خدمت به نظام اسلامی و اعتلای نام نهضت انقلابی ملت ایران در صحنه حاضر بود.

این پیام خاطرنشان کرد: وی چه در مقام یک مدرس و استاد برجسته حوزه‌های علمیه و چه در کسوت یک سیاستمدار و یا خطیب نماز جمعه همواره با زبانی گویا و صریح در خط مقدم دفاع و صیانت از مقام ولایت و ارزش‌های والای حاکمیت اسلامی مستحکم و با صلابت گام برداشت.

جامعه روحانیت مبارز در این پیام این ضایعه بزرگ و فقدان این شخصیت ارزشمند را به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، اعضای جامعه مدرسین، روحانیت و حوزه‌های علمیه، شاگردان و مریدان و دوستداران آن مرحوم و به بیت مکرم و فرزندان برومند وی تسلیت و تعزیت گفت و از درگاه خداوند متعال علو درجات و حشر با معصومین علیهم‌السلام برای آن فقید سعید مسالت کرد.

زندگی مبارزاتی سیاسی و افشاگری‌ فراوان علیه رژیم شاه

آیت‌الله محمدحسن اختری رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیه‌السلام در پیامی با ابراز تاسف از ارتحال آیت‌الله محمد یزدی رییس شورای عالی جامعه مدرسین اظهارداشت:  ضایعه جانگداز و تألم برانگیز ارتحال فقیه عالی‌مقام و عالم بزرگوار و نستوه و مجاهد استوار و خستگی‌ناپذیر آیت‌الله محمد یزدی عضو شورای نگهبان، جامعه روحانیت و حوزه‌های علمیه و موسسات آموزشی دینی را سوگوار ساخت.  

وی افزود: این یار دیرینه حضرت امام خمینی (قدس سره) و رهبری که از مبارزان سال‌های آغازین انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی و از بدو نهضت پربرکت و حماسه‌آفرین انقلاب در سال ۱۳۴۲ به رهبری حضرت امام خمینی در رکاب وی بوده با تحمل زندان و شکنجه و سختی‌ها و تلاش‌های فراوان و تأثیرگذار از پیشگامان مبارزات بوده و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با پذیرش مسئولیت‌های سنگین و پرمخاطره حوزوی و دولتی در سنگرهای گوناگون و سنگر امامت جمعه و موقعیت‌های قضایی، سیاسی به فعالیت‌های علمی و فرهنگی و مبارزاتی سیاسی و قضایی در دفاع از انقلاب اسلامی با صلابت و شجاعت کوشش کرده و با تالیف کتب و تدوین مقالات و ایراد سخنرانی عمر خود را مبذول داشته است.

رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ریاست جمهوری عنوان کرد: زندگی مبارزاتی و سیاسی حضرت آیت‌الله یزدی با توجه به مبارزه بی‌امان وی علیه رژیم شاه و نیز افشاگری‌های فراوان منجر به تبعید و زندانی معظم‌له شد.

اختری خاطرنشان کرد: وی در دوران پس از انقلاب بخشی از تاریخ انقلاب را تشکیل داد زیرا با قبول مسئولیت‌هایی مانند ریاست دادگاه انقلاب اسلامی قم، ریاست دفتر حضرت امام در قم، نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره‌های متوالی، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای نگهبان، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، ریاست قوه قضاییه با حکم مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در دو دوره پنج ساله، ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رییس مجلس خبرگان رهبری شورای نگهبان خدمات ارزشمند و گرانسنگی را به انقلاب اسلامی کرد و مکتب بالنده اسلام و قرآن و اهل بیت علیهم اسلام ارائه کرد و تا آخرین لحظه عمر پر برکت خود را در دفاع از نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی و مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای و ارزش‌های اسلامی ثابت قدم و استوار کوشید و فداکاری کرد تا به لقاءالله رسیده وروحش به عالم ملکوت پرواز کرد.

تحمل تبعید و زندان در دوران نهضت اسلامی

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با انتشار پیامی به مناسبت ارتحال آیت‌الله یزدی اظهارداشت: ارتحال یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آیت‌الله یزدی که عمر خود را قبل از پیروزی انقلاب در نهضت مبارزه با رژیم ستمشاهی و پس از آن در راه خدمت به نظام و مردم به‌کار گرفت موجب تاسف و تاثر فراوان شد.

وی افزود: وی در دوران نهضت اسلامی بارها طعم تبعید و زندان را تحمل کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز در مسئولیت‌های مختلف از جمله عضویت و ریاست مجلس خبرگان، عضو فقهای شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، امامت جمعه تهران و ... آثار ماندگاری را از خودبرجای گذارد و منشاء خدمات ارزشمندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف بود.

پیام تسلیت دادستان کل کشور 
حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در پیامی درگذشت آیت‌الله محمد یزدی رئیس شورای‌ عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.
دادستان کل کشور در این پیام تاکید کرده است که خبر درگذشت عالم و مجاهد نستوه مرحوم آیت الله یزدی که همواره سال‌های طولانی منشاء خدمات ارزنده در نظام مقدس جمهوری اسلام به ویژه یک دهه ریاست قوه قضاییه و نیز حوزه‌های دیگر دینی، سیاسی و اجتماعی بودند موجب تاثر و تالم گردید.

ادامه دارد...

نظر شما