جابهجایی سالانه یک میلیون مسافر در مسیر ریلی خواف - هرات
معاون ساخت و توسعه راهآهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران گفت: پیشبینی می شود با بهرهبرداری مسیر ریلی خواف در جنوب شرق خراسان رضوی به هرات در شمال غرب افغانستان سالانه یک میلیون مسافر از همین طریق بین دو کشور ایران جابهجا شوند.
به گزارش قدس آنلاین، عباس خطیبی در آستانه مراسم رسمی افتتاح راهآهن خواف - هرات افزود: با توجه به سابقه تاریخی شهر هرات و پیشینه مراودات تجاری و فرهنگی آن خطه با خراسان رضوی از دیرباز ارتباط و رفت و آمد بین مردم در این منطقه زیاد بوده است.
وی به فعالیت خط پروازهای منظم مسافربری بین مشهد و هرات نیز اشاره و بیان کرد: علاوه بر این، رفت و آمد زمینی مردم هم در این منطقه بسیار زیاد است بنابراین راهآهن خواف- هرات به عنوان یک روش مسافرتی در این مسیر جذابیت خاص خود را خواهد داشت.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران ادامه داد: مسیر ریلی کنونی از خواف در ایران تا مرکز شهرستان غوریان در استان هرات پیش رفته و بخاطر ظرفیتهای مسافری "ایستگاه راهآهن روزنک" در انتهای این مسیر راهاندازی و تجهیز شده است.
وی گفت: در افق سال نخست فعالیت این خط ریلی برنامهریزی لازم برای جابهجایی ۳۰۰ هزار مسافر در مسیر راهآهن خواف - هرات صورت گرفته است.
خطیبی به ۴۰ درصد حجم واردات کنونی کشور افغانستان از طریق ایران اشاره و بیان کرد: با بهرهبرداری مسیر ریلی خواف - هرات پیشبینی میشود فعالیت تجارتی بازرگانی در گذرگاه مرز دوغارون شهرستان تایباد واقع در شرق در خراسان رضوی نیز سبکتر و روانتر نسبت به گذشته تداوم یابد.
وی افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته انتقال ۵۰ درصد حجم باری که هماینک از طریق گذرگاه مرزی رسمی دوغارون ایران به هرات و مناطق شمالی کشور افغانستان صورت میگیرد در آینده از طریق راهآهن خواف - هرات انجام خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ایران گفت: پیشبینی میشود در سال نخست فعالیت مسیر ریلی خواف - هرات سه میلیون تن بار و کالا و در سال نهایی افق این طرح شش میلیون تن بار و کالا از طریق آن بین ایران و افغانستان جابهجا شود.
راهآهن خواف - هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه که سه قطعه آن توسط ایران ساخته شده اجرا شده است.