صاحبخبر - به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در نشست خبری پروژه راهآهن خواف - هرات که با حضور اصحاب رسانه در محل استانداری برگزار شد، گفت: خراسان رضوی بهدلیل موقعیت استراتژیک خود و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی، ظرفیتهای زیادی در حوزه زیرساختهای ریلی و جادهای دارد.
سید کمالالدین میرجعفریان با بیان اینکه مراودات ترانزیتی مزایای اقتصادی بسیاری برای کشور بهدنبال دارد، افزود: پروژه ریلی خواف هرات یک ابرپروژهای است که علاوه بر تکمیل پروژه راهآهن بافق، مشهد، تربت حیدریه، سنگان و هرات، یک کریدور بینالمللی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان ایجاد میکند.
وی ضمن اشاره به منافع اقتصادی سیاسی راهآهن خواف هرات گفت: این کریدور مهم با حضور مقامات کشوری به افتتاح و بهرهبرداری میرسد.
در ادامه معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در این نشست گفت: در وزارت راه و شهرسازی برنامههای متعددی در خصوص توسعه شبکه ریلی کشور وجود دارد که جایگاه این حوزه را در افزایش ترانزیت باری و بیشتر شدن سهم جذب بار در این شبکه نشان میدهد.
عباس خطیبی در همین راستا افزود: در دو سال گذشته پنج مرکز استان کشور به شبکه ریلی متصل شده است و این حرکت همچنان در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه دارد.
وی اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه را یکی از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: پروژه راهآهن خواف - هرات عملا آغاز تشکیل یک کریدور بینالمللی است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور این پروژه را یک دستاورد بزرگ برای دو کشور خواند و افزود: در عرصه ترانزیت و جابهجایی بار و مسافر جمعیت زیادی که بین هرات و خواف رفت و آمد میکنند میتوانند از مزایای این طرح استفاده کنند.
گفتنی است؛ خط آهن خواف ـ هرات، در چهار قطعه به طول 225 کیلومتر در حال ساخت است که 78 کیلومتر این خط آهن در داخل خاک ایران و 147 کیلومتر دیگر آن در داخل خاک افغانستان قرار دارد.
دسترسی مناسب ریلی کشور افغانستان از طریق جمهوری اسلامی ایران به دیگر مناطق بینالمللی اعم از آبهای آزاد منطقه قفقاز، کشور ترکیه، عراق و اروپا، امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف در شمال شرق کشور افغانستان از جمله اهداف و مزایای این طرح محسوب میشود.
لازم به ذکر است، تأمین مالی و اجرای قطعه 4 برای دسترسی به شهر هرات بر عهده کشور افغانستان است که هنوز اجرای آن شروع نشده است، بهرهبرداری از این طرح منوط به تکمیل قطعه 4 نخواهد بود و با تشکیل و عزیمت قطارها از ایستگاه روزنک صورت میگیرد.
انتهای پیام/
∎