شناسهٔ خبر: 44391228 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ششمین مرز ریلی کشور افتتاح می‌شود

افزایش قدرت ترانزیتی ایران با اتصال شبکه ریلی به افغانستان

صاحب‌خبر -

بعد از رسیدن قطار به پنج مرکز استان در دولت تدبیر و امید، حالا شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه ریلی خواف- هرات و اتصال ریلی ایران و افغانستان به عنوان ششمین مرز ریلی کشور آغاز شده که توسعه افغانستان و افزایش قدرت ترانزیتی ایران را به دنبال دارد.هفته گذشته ۵۰۰ تن بار سیمان توسط یک رام قطار باری از ایستگاه خواف به ایستگاه روزنک در شهرستان غوریان استان هرات افغانستان منتقل شد. با انتقال و ترانزیت آزمایشی بار از طریق خط آهن خواف - هرات به کشور افغانستان طی هفته گذشته با موفقیت انجام شد و حالا همه چیز برای آغاز افتتاح رسمی پروژه ریلی خواف- هرات فراهم است. راه‌آهن خواف-هرات برای افغانستان توسعه می‌آورد و برای ایران مساوی با افزایش ارزآوری و قدرت ترانزیتی است.افغانستان به احداث راه آهن هرات- خواف بعنوان بخشی از یک طرح منطقه‌ای و تحقق رویاهای خود برای مبدل شدن به چهار راه ترانزیت و توسعه پایدار می‌نگرد و ایران به عنوان عامل اصلی تحقق رویای دیرینه افغانستان حالا می‌تواند شرق کشور را برای اتصال ریل به معادن و منابع صادراتی خود متحول کند.ایران و افغانستان برای توسعه اقتصادی به شدت به این مسیر نیازمند هستند، زیرا افغانستان اکنون یک کشور وارداتی است و ایران نیز به صادرات تولیدات خود به افغانستان و کشورهای آسیای میانه نیاز دارد. 
در این میان افغانستان کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به این هدف به شمار می‌رود.همچنین در افغانستان اکنون چشم‌ها به افتتاح و انتقال کالا و مسافر در مسیر راه آهن هرات- خواف دوخته شده است، از اتاق تجارت، وزارت صنعت و تجارت، بازرگانان، اقتصاد دانان و سیاست مداران همه و همه این طرح را به سود افغانستان، ایران و کشورهای منطقه می‌دانند و ایران با کمکی که برای ساخت این مسیر ریلی به افغانستان داشت یکبار دیگر همت خود را در  توسعه مرزهای ریلی و تقریت روابط دوجانبه با همسایه همزبان خود نشان داد.
ویژگی‌های پروژه ریلی خواف- هرات
راه‌آهن آهن خواف - هرات که اجرای آن اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز شد یکی از پروژه‌های جهش تولید در بخش ریلی است که تا چند روز دیگر با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان بطور رسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.جمهوری اسلامی ایران برای طراحی، ساخت و اجرای راه‌آهن خواف - هرات تاکنون براساس نرخ روز حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است. 78 کیلومتر این مسیر در خاک کشورمان و حدود ۶۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان است و با افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل می‌شود ضمن این که قرار است این خط ریلی پس از هرات به مزار شریف و در نهایت ازبکستان متصل شود که باعث می‌شود ارتباط راه آهن ایران از این طریق با ازبکستان و پس از آن چین برقرار شود.
۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان یکی از دلایل احداث این خط ریلی است و شهر‌های خواف و هرات در این پروژه ریلی جایگاه تاریخی، تجاری و جغرافیایی بسیار مهمی دارند که با احداث این خط آهن رونق شهرهای دیگر مسیر نیز فراهم خواهد شد.از همین رو، راه آهن خواف- هرات را جاده ابریشم پیشرفته امروزی می‌دانند زیرا این مسیر ریلی می‌تواند یکی از مقرون به صرفه ترین مسیرهای تجارت به ویژه برای مبادلات کالای سنگین و فوق سنگین باشد.این مسیر ریلی بین المللی ظرفیت ۱.۷ میلیون تن ترانزیت بار از کشورهای حوزه cis و ترکیه و خلیج فارس را دارد و در عین حال حدود ۳ میلیون تن ظرفیت حمل بار بین صادراتی و وارداتی برای این مسیر تعریف شده است.پرونده افتتاحیه‌های دولت در بخش حمل و نقل ریلی اکنون به یکی از مهم‌ترین و اقتصادی ترین مسیرها یعنی اتصال ریل ایران به افغانستان رسیده است.
 

نظر شما