شناسهٔ خبر: 44281177 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

با شکست جنگ اقتصادی شرایط سال آینده متفاوت خواهد بود

رئیس جمهور سال ۱۴۰۰ را سالی ممتاز و حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: سال آینده سال پایان قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن پانزدهم هستیم و بودجه سال آینده در حالی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که شرایط متفاوتی نسبت به یک دهه گذشته پیش روی خود دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای روحانی در جلسه هیئت دولت افزود: دشمنان طی یک دهه گذشته تمامی تلاش خود را برای اعمال فشار و تسلیم شدن مردم ایران اعمال کردند و اوج این فشار‌ها در سه سال اخیر اعمال و به گونه‌ای که این فشار‌ها به جنگی تمام عیار اقتصادی تبدیل شد.

رئیس جمهور گفت: با شکست این فشار حداکثری فارغ از شکست ترامپ در انتخابات به دلیل سیاست‌های غلط او در قبال ایران و جهان، هر دولتی در آمریکا روی کار می‌آمد به دلیل شکست سیاست‌های تحریم آمریکا چاره‌ای جز فرود آوردن سرتسلیم در قبال مقاومت ملت ایران پیش روی خود ندارد.
 
رئیس جمهور گفت: دولت در شرایطی کار خود را در سال ۹۲ آغاز کرد که برای اولین بار بعد از جنگ با شرایط رکود تورمی عمیق روبرو بود یعنی تورم بیش از ۳۴ درصد و رشد اقتصادی منهای ۷ و ۷ دهم درصد بود.

آقای روحانی افزود: با این حال توانستیم در همان سال ۹۳ تورم را به ۱۵ و ۶ دهم درصد برسانیم یعنی رشد بی سابقه آن را مهار کنیم و همزمان رشد اقتصادی کشور را به ۳ و ۲ دهم درصد برسانیم. br/ رئیس جمهور در ادامه گفت: برغم این که در سال ۹۳ با سقوط شدید قیمت نفت مواجه شدیم و نفت از ۱۲۰ به ۳۰ دلار رسید، اما توانستیم کشور را بدون آن که تکانه‌های اقتصادی در جامعه باشد اداره کنیم و در بحث مذاکرات هسته‌ای پیش ببریم.

آقای روحانی افزود: در سال ۹۴ که به توافق هسته‌ای دست یافتیم گشایش‌های مهمی در کشور ایجاد شد و در این شرایط توانستیم فاز‌های مختلف پارس جنوبی، پتروشیمی‌های متنوع و ستاره خلیج فارس را تکمیل و افتتاح کنیم.

رئیس جمهور گفت: شرایط اقتصادی در سال‌های ۹۴، ۹۵ به طوری عوض شد که در سال ۹۵ به بالاترین رشد اقتصادی جهانی یعنی ۱۴ و نیم درصد رسیدیم.

آقای روحانی افزود: در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ و در ماه‌های اولیه سال ۹۷ که جنگ اقتصادی شروع شد، تورم ما تک رقمی بود و به طور متوسط در چهار سال اول فعالیت دولت یعنی از ۹۲ تا ۹۶ متوسط تورم سالیانه ۱۱ و نیم درصد و رشد اقتصادی بالای ۴ درصد بود که در مقایسه با ۵۰ ساله کشور دولت تدبیر و امید شرایط اقتصادی بی نظیری را بوجود آورد.

رئیس جمهور با بیان این که از سال ۸۵ تا ۹۱ رشد خالص اشتغال تقریباً صفر بوده است گفت: این در حالیست که در سال ۹۳ بیکاری ما کاهش یافت و برغم آن که جمعیت فعال در هر فصل نسبت به فصل قبل ۹۰۰ هزار نفر اضافه شد، اما همزمان اشتغال خالص ما افزایش یافت.

آقای روحانی افزود: از سال ۹۳ تا ۹۶ در همه فصول اشتغال ما ۷۰۰ هزار نفر بود که این در جهان کم سابقه و در تاریخ ایران احتمالاً بی سابقه است.

رئیس جمهور گفت: در مجموع تا سال ۹۷ و در هفت سال برغم فراز و نشیب ها، کاهش قیمت نفت، طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای توانستیم شرایط اقتصادی و سیاسی را بوجود بیاوریم که همه پایه‌های قدرت کشور در برابر فشار‌های بیرونی تقویت شود.
 
شرایط امروز ما بهتر از 8 سال گذشته است

رئیس جمهور گفت: شرایط امروز ما در زمینه هسته ای به مراتب بهتر از هشت سال گذشته است.

آقای روحانی افزود: آمریکا از سال 97 هر قطعنامه ای علیه ایران ارائه کرد ناموفق بود، در دوران قبل از سال 92 هر قطعنامه ای که می خواست علیه ایران تصویب شود روسیه و چین هم رای مثبت علیه ایران می دادند، اما در این دوره شرایط و قدرت سیاسی به وجود آوردیم که آمریکا در سازمان ملل گاهی یک یا دو رای بیشتر نداشت و همه قدرت های بزرگ اعم از اتحادیه اروپا، روسیه، چین و آمریکا مخالف کردند.

وی در ادامه گفت: تنها مسئله سیاسی نبود ما در زمینه حقوقی هم علیه آمریکا به هر دادگاه بین المللی رفتیم در مراحل اولیه موفقیت بدست آوردیم که البته در مراحل نهایی در مسیر جریان حقوقی قرار داریم که امیدواریم این به موفقیت نهایی برسد.

آقای روحانی افزود: همه این شرایط باعث شد تا قدرت دفاعی خود را بیش از هر زمان دیگر تقویت کنیم، شرایط ما در این هفت سال به گونه ای است که قدرت دفاعی مان نسبت به هشت سال پیش مخصوصا در سلاح های راهبردی در زمینه دریایی، ناوچه ها، زیر دریایی ها، هوا، جنگنده ها، هلی کوپتر، موشک ها و پدافند قابل مقایسه نیست.

رئیس جمهور گفت: اگر شرایط امروز کشور را با هشت سال پیش مقایسه کنیم، می بینیم قدرتمان چند برابر شده است، این موفقیت ها به علت فضایی بود که به وجود آوردیم و در این شرایط اقتصادی توانستیم بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر قوی تر و تقویت کنیم.

آقای روحانی ادامه داد: در این شرایط بسیار مهم است، آمار و ارقام و شرایط سال های گذشته را در همه زمینه ها به خصوص در زمینه هسته ای مورد توجه قرار دهیم، شرایطی که امروز در زمینه هسته ای داریم به مراتب بالاتر از هشت سال پیش است، قدرتی که امروز در زمینه هسته ای داریم و از «آی آر وان» یا «آی آر 2» که بخشی از آن هم ناقص بود، امروز به «آی آر 8» و «آی آر 9» رسیده ایم امروز قادریم «آی آر 2 ام» را در زنجیره های متعدد غنی سازی کنیم.
 
فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در سال آینده قطعی است

رئیس جمهور گفت: فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در بازار‌های بین المللی و داخلی قطعی است، ولی درآمد آن صرف بودجه جاری نمی‌شود.

آقای روحانی در ادامه جلسه هیأت دولت افزود: در ماه‌های اخیر شاهد حرکت مثبت در زمینه اقتصاد بوده ایم و در مهرماه امسال نسبت به مهر پارسال تولید و فروش فعالیت‌های اقتصادی ما با رشد ۵ و ۶ دهم در تولید و ۱۱ و نیم درصد در فروش مثبت بوده است.

وی تصریح کرد: در طول هفت ماهه ابتدایی سال جاری در بخش صنعت با رشد ۶ و ۴ دهم درصد و در قسمت فروش با ۸ و ۹ دهم درصد افزایش مواجه بودیم، برغم آن که در تأمین دلار با مشکلات مربوط به آن روبرو بوده ایم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ امروز تقدیم مجلس شد، گفت: رقم درآمد عمومی کشور براساس این لایحه ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته با افزایش نسبی همراه بوده و البته معتقدیم این رقم قابل تأمین است.

آقای روحانی افزود: در بحث درآمد‌ها مثل مالیات، گمرک، عوارض، فروش نفت، اوراق و فروش سهام که پایه‌های اصلی بودجه کشور هستند قابل تأمین خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه امکانات خود را بسیج کرده ایم که در سال آینده فروش نفت را افزایش دهیم، گفت: در سال آینده پیش بینی کرده ایم که فروش نفت و میعانات آن بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه باشد و البته این به معنای اتکای بیشتر بودجه به نفت نیست.

آقای روحانی با بیان اینکه این رقم در بازار‌های بین المللی و داخلی قابل فروش است، افزود: افزایش درآمد‌های نفتی در دو سرفصل توسعه کشور و توانمندسازی مردم محروم صرف خواهد شد، بنابر این معتقدیم که اتکای بودجه به نفت در زمینه‌هایی نظیر توسعه راه و راه آهن، ترانزیت، بنادر و زیرساخت‌ها و توسعه به معنی وابستگی بودجه به نفت نیست و نباید این موضوع خلط مبحث شود.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه دولت در بودجه سال آینده سهام شرکت‌های خود را در حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان به فروش خواهد رساند، افزود: این باعث می‌شود که مردم وارد اقتصاد شوند و مدیریت و مالکیت این شرکت‌ها به مردم واگذار شود.

وی با بیان این که فروش سهام به عنوان یکی دیگر از منابع درآمدی کشور خواهد بود، گفت: در حدی که مورد نیاز باشد اوراق نیز خواهیم فروخت و در زمینه نفت ممکن است بخشی از سهام نفت در بازار داخلی فروخته شود.

آقای روحانی افزود: تلاش ما این است که بخشی از این درآمد‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان و دولت الکترونیک صرف شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این که دولت الکترونیک تا خرداد ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد، گفت: سامانه جامع تجارت که در تاریخ ۹-۹-۹۹ افتتاح شد، شامل شفافیت، مبارزه با فساد، پیش بینی درست نیازمندی‌های مردم، کنترل انبارها، تسریع یافتن فرآیند‌ها در بانک مرکزی، گمرک و وزارت صمت از طریق پنجره واحد خواهد بود و البته افتتاح اخیر افتتاح قسمت اول خواهند بود و بخش دیگر در بهمن و بخش سوم و آخر آن تا پایان سال فعال خواهد شد.

آقای روحانی افزود: دولت همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که دارو‌ها و تجهیزات کرونایی کشور را تأمین می‌کنند را حائز اهمیت بسیار می‌داند و در بودجه نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از امور ممکن است به ظاهر جنبه بودجه جاری داشته باشند، اما در باطن زیرساختی و عمرانی هستند، گفت: مثل دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، آموزش و پرورش و سلامت که تخصیص بودجه به آن‌ها ظاهراً از بودجه جاری بوده، اما واقعیت این است که صرف بودجه در این امور در واقع صرف بودجه در امور زیرساختی است.
 
با وجود فشار‌های آمریکا مانع تکانه‌های شدید شدیم

رئیس جمهور گفت: باوجود فشار‌های شدید آمریکا، اجازه ندادیم کشور دچار تکانه شدید شود در حالی که در سال ۹۱ و ۹۲ دیدید که تحریم هاچه کرد و چگونه مردم برای کالا‌های اساسی صف بستند.

آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه هیات دولت با اشاره به فشار‌های شدید آمریکا در سال ۹۷ افزود: در سال ۹۷ هیچ گاه صفی برای کالا‌های اساسی بسته نشد و علی رغم همه فشار‌ها دولت توانست همه کالا‌ها را به وفور در اختیار مردم قرار دهد از اردیبهشت ۹۸ دیدید که تورم و رشد اقتصادی بهتر شد و حتی در سال ۹۸ رشد اقتصادی ما بدون نفت مثبت شد.

آقای روحانی همچنین گفت: امروز ما از لحاظ هسته‌ای و امکانات تحقیق و توسعه از هر زمان دیگری توانمندتریم.

رئیس جمهور افزود: در بهترین شرایط ۶۵ میلیارد دلار درآمد از نفت داشتیم درحالی که در دولت قبلی به طول متوسط ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی عاید کشور شد.

آقای روحانی در ادامه گفت: علی رغم محدود شدن در آمد نفتی کشور، اما فعالیت بخش‌های دولتی و خصوصی به گونه‌ای بود که پیشرفت حاصل کردیم.

وی افزود: همه این توفیقات را در شرایطی بدست آوردیم که در بهترین شرایط صادرات نفتی ما یعنی در سال ۹۶، درآمد ما تقریباً به اندازه بدترین سال‌های دولت‌های قبل بود.

رئیس جمهور با اشاره به روی کار آمدن ترامپ همزمان با فعالیت این دوره از دولت ایران گفت: قبل از روی کار آمدن ترامپ عده‌ای با برجام مخالف بودند به ویژه صهیونیست ها، ارتجاع منطقه و تندرو‌های آمریکا، این سه گروه با تمام توان می‌خواستند برجام به ثمر نرسد، ولی نتوانستند و موفق نشدند.

آقای روحانی ادامه داد: کسی در آمریکا روی کار آمد که مدیریت، سیاست و تدبیر نداشت و به راحتی با پول عربستان و فشار صهیونیست‌ها می‌شد، او را چرخاند متاسفانه قراردادی را که می‌توانست برای ثبات منطقه و جهان مفید باشد و زمینه ساز تعامل سازنده باشد، زیرپا گذاشت.

وی گفت:، اما متاسفانه در سال ۹۸ دنیا با بحرانی به نام کرونا مواجه شد که ما را هم مثل بقیه کشور‌ها دچار مشکلاتی کرد.

آقای روحانی ادامه داد: در سال ۹۹ به طور طبیعی واردات و صادراتمان افت کرد و در شرایطی قرار گرفتیم که در هشت ماه نخست امسال از لحاظ وزنی ۱۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد صادرات غیر نفتی ما کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در آمد نفتی ما هم به همان نسبت، کاهش پیدا کرد، بدلیل اینکه در صحنه بین المللی فروش را برای ما با مشکلاتی روبرو کردند و باعث شد مشتری‌های ما بیشتر از ما با مشکل روبر شوند.

رئیس جمهور افزود: علی رغم همه اینها، خوشحالیم که شرایط امروز به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند و محاسبات جهانی نشان می‌دهد جنگ اقتصادی به پایان خودش نزدیک شده و البته مردم عزیز ما در این سه سال سختی‌های زیادی را به خاطر این فشار تحمل کردند، اما مردم، دولت و سه قوا درکنار هم هم با جنگ و هم باکرونا مبارزه کردند.

آقای روحانی در پایان افزود: نباید رقابت‌های سیاسی یا انتخاباتی که هنوز زود است، شروع شود باعث این شود ما اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم، واقعیت‌ها را باید روش و شفاف با آمار و ارقام به مردم بگوییم.
 
دلیل حضور نیافتنم در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ صرفا رعایت دستورالعمل ستاد ملی کروناست 

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود هم دلیل حضور نیافتن خود در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را صرفا رعایت دستورالعمل ستاد ملی کرونا اعلام کرد.

آقای روحانی با اشاره به گمانه زنی‌ها در خصوص علت حضور نیافتنش در مجلس برای ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای علت این امر را مصوبه روز گذشته مجلس می‌دانند، اما هرچند دولت با این مصوبه موافق نیست و این مصوبه را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند، اما دلیل حضور نیافتن در مجلس فقط دستورالعمل ستاد ملی کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال نیز بسیار علاقمند بودم همچون سنوات گذشته سخنان خود در زمینه بودجه را در صحن علنی مجلس و در محضر نمایندگان در خانه ملت بیان کنم تاکید کرد: همه ما موظف به رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا هستیم و این مهم برای رعایت سلامت جامعه یک وظیفه قانونی و شرعی است.
 
<div id="video-display-embed-code_334302" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/805400/334302?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما