شناسهٔ خبر: 44276574 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سخنگوی دولت تصمیم‌گیری درباره برجام را از اختیارات «شورای عالی امنیت ملی» دانست

«لغو تحریم» یا«تشدید تحریم»؟

صاحب‌خبر -


ساعتی بعد‌از تصویب طرحی در مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» علی ربیعی سخنگوی دولت تصمیم‌گیری در این‌باره را از اختیارات «شورای عالی امنیت ملی» دانست و تأکید کرد: «مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده است هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب
اقدام کند.»
این اظهارات در واکنش به تصویب ماده 6 طرحی بود که بر اساس آن نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرف‌های برجام یک ماه فرصت می‌دادند تا به تعهدات خود عمل کنند. به گزارش ایرنا، بر این اساس و با تصویب این ماده؛ دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس‌از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.
هنوز ساعتی از تصویب این طرح نگذشته بود که علی ربیعی درباره مصوبه امروز و تصویب کلیات اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها، گفت: به‌نظر می‌رسد مجلس هم به تنهایی نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعاً شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد.
ربیعی با بیان اینکه آنچه در عنوان طرح نمایندگان آمده، برداشتن تحریم‌ها است، گفت: انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همین‌طور عدم اجرای پروتکل الحاقی، منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود؛ در این‌صورت به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیازی نمی‌بود. تا قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم.
وی اضافه کرد: بنابراین اگر هدف از طرح آن‌طور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» باشد، براساس تجربه‌های پیشین، این طرح که شامل کیفیت غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی است، کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند. مگر اینکه عنوان را عوض کنیم.
دستیار ویژه ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه امروز بیش از ۳ تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم، اظهار کرد: این میزان تقریباً و حدوداً با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند. بنابراین برجام تأثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی شده هم نداشته است. به این ترتیب، اگر مقصود از این طرح، ایجاد آمادگی در ظرفیت است هیچ‌گونه جای نگرانی نیست و اگر مقصود، رفع تحریم‌ها است قطعاً منجر به رفع تحریم‌ها نخواهد شد.
وی تأکید کرد: اعتقاد ما این است براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی این وظیفه مصلحت‌های کلان است که باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود و امیدواریم هر تصمیمی گرفته می‌شود، برای رفاه و امنیت مردم باشد و هر تصمیمی که گرفته می‌شود همه جوانب آن سنجیده شود.


برچسب‌ها:

نظر شما