شناسهٔ خبر: 44195477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرمانده نیروی دریایی ارتش:

ناوشکن دنا نیمه اول دی ماه به ناوگان نیروی دریایی ملحق می‌شود

تهران- ایرنا- فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از الحاق ناوشکن دنا در نیمه اول دی ماه به این نیرو خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دریادار «حسین خانزادی» روز شنبه در نشست خبری به مناسبت روز نیروی دریایی اظهارکرد: در روزهای آینده نمایش دیگری از خودکفایی و ظرفیت‌های بومی ساخت تسلیحات دفاعی مرتبط با نیروی دریایی به نمایش گذاشته خواهد شد که در پیشانی آن‌ها ساخت مجموعه‌ای از شناورهای سطحی است که ملت شریف ایران شاهد آن خواهند بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق ناوشکن دنا به نیروی دریایی از نیمه اول دی ماه خبر داد و افزود: ناو موشک انداز زره که یک شناور بسیار پرسرعت، پرقدرت و با قابلیت مانور بالاست، تمام آزمایش‌های دریایی خودش را پشت سر گذاشته و همین هفته آمادگی الحاق به نیروی دریایی را دارد.

وی یادآور شد: ناوشکن دنا ساخت کامل وزارت دفاع و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران است که با نظارت و مشارکت نیروی دریایی تکمیل شده و زره شناوری است که به طور کاملاً بومی در کارخانجات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش ناوشکن دنا پرونده پنجم از شناورهای موشک اندازی است که در سال‌های گذشته چهار فروند از آنها در ناوگان شمال به نیروی دریایی ملحق شدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه هر جا نیاز بوده ظرفیت‌های دفاعی کشور به سرعت توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: موشک انداز زره به همراه شناورهای دیگری از این دست که در سال ۱۴۰۴ به نیروی دریایی ملحق می‌شوند، ظرفیت جدیدی از توان دفاعی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ناوگان جنوب است.

 وی با یادآوری اقدامات نیروی دریایی ارتش در جریان دفاع مقدس اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس، ‌تسلط بر دریا توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موجب شد خاک و مرزهای جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا با موضوع محاصره مواجه نشود.

دریادار خانزادی افزود:‌ شاکله و کلید اصلی شکست حصر آبادان از دریا آغاز شد و از این طریق بود که اجازه داده نشد شبه جزیره آبادان به محاصره در بیاید و در نهایت به  آزادی خرمشهر منجر شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: نیروی دریایی از هفتم آذر سال ۵۹ تا امروز حرکت پیوسته امنیت ساز خود را در دریا همواره ادامه داده و کارنامه ارزشمندی به جا گذاشت.

 وی افزود: بعد از آن در دوران سازندگی، تثبیت نیروی دریایی در دریا آغاز شد و با عمق دهی انقلابی به شناورها و شکست تحریم‌های نظامی که متوجه تسلیحات و تجهیزات نیروی دریایی بود کارنامه درخشان دیگری ثبت شد.

دریادار خانزادی یادآورشد: در دوران غرورآفرین سازندگی نیروی دریایی تلاش خود را برای ساخت تجهیزات کاملا بومی و مستقل کردن دفاع و امنیت از هرگونه وابستگی به خارج از کشور آغاز کرد و امروز شاهد هستیم هر ابزاری که در سطح و زیر سطح دریا برای برقراری امنیت و ایجاد بازدارندگی نیاز بوده و حتی ظرفیت بزرگ تهاجمی مورد نیاز نیروی دریایی با استفاده از توان داخلی با دقت و کیفیت بسیار خوبی مهیا شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: امروز انباشت بزرگی از ظرفیت‌های فنی، علمی، فناورانه و زیرساخت‌های صنعتی در اختیار داریم و دانش دفاعی در حوزه تجهیزات شناورهای سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی به اندازه ای پیشرفت کرده که هیچ گونه وابستگی به بیرون وجود ندارد و شعار ما می‌توانیم نمایش ارزشمندی از تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و به ویژه جوانان این مملکت است.

وی گفت: امروز ترکیبی از پیشرفته‌ترین تجهیزات شامل انواع موشک‌ها، سیستم‌های توپخانه، سامانه‌های کنترل آتش و هدایت تسلیحات و سامانه‌های رانش و ساخت پیشرفته‌ترین شکل در بدنه با خطوط طراحی جدید جزو دستاوردهای بزرگی است که نیروی دریایی را کاملاً مستقل کرده است.

دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی از اول پیروزی انقلاب  اسلامی، ‌علاوه بر تجهیزات تمرکز جدی بر تربیت نیروی انسانی بومی داشته است. به طوری که مراکز آموزش تحصیلات پایه و تکمیلی نیروی دریایی امروز ما را از هرگونه نیاز به آموزش های خارجی کاملا مستقل کرده است.  

وی ادامه داد: نیروی انسانی تربیت شده در مراکز آموزشی این نیرو امروز در عرصه دریا ها آنقدر قدرتمند و توانا و حرفه‌ای عمل کرده که همه کشورها و قدرت‌های بزرگ دریایی به عنوان اذعان دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برنامه های نیروی دریایی در دریاهای آزاد از ۱۲ سال قبل تاکنون گفت: طی این مدت ناوگروه‌های زیادی برای برقراری امنیت در دریاهای آزاد کار خود را آغاز کردند و به صورت شبانه‌روزی و بلا انقطاع در دریاهای آزاد به ویژه منطقه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن تنگه باب‌المندب، دریای سرخ و حتی شرق منطقه اقیانوس هند حضور پررنگ و موثر و معناداری داشتند و این موضوع باعث شده که امنیت دریاها با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با تکیه بر توانایی‌های بومی به شکل بسیار برجسته‌ای برقرار باشد.

امیرخانزادی گفت: ما نه تنها این کار را به صورت مستقل انجام دادیم و زیر پرچم ائتلاف قرار نگرفتیم بلکه به همه کشورهای دیگری که کشتی‌های آنها در دریا و در منطقه اقیانوس هند در حال حرکت بوده، کمک کردیم تا با امنیت کامل از این منطقه عبور ‌کنند. این احترامی است که جمهوری اسلامی ایران برای آزادی کشتیرانی و آزادی دریانوردی و برخورداری جمعی از امنیت دریایی قائل است و این همچنان تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: استقرار کامل نیروی دریایی در منطقه شمال اقیانوس هند به شکلی که از حالت ماموریتی صرف خارج شود در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته است. در این راستا تاکنون۷۰ ناوگروه به شمال اقیانوس هند و خلیج عدن اعزام شده و ناوگروه هفتاد و یکم روزهای آینده اعزام می شود که معنای آن این است که این حضور باید از شکل ماموریتی خارج شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: برای این کار طی سال‌های گذشته ما از ظرفیت بنادر کشورهای دوست و همسایه در این منطقه استفاده می‌کردیم. وضعیت خاصی که بیماری کرونا طی ماه‌های گذشته حاکم کرده ما ملزم می کند که برای امنیت دریانوردان خود و تمرکز بر ظرفیت‌های بومی از استفاده مرتب از بندر سایر کشورها پرهیز کنیم و برای این کار لازم که مثل خیلی از قدرت‌های بزرگ دریایی از ظرفیتی تحت عنوان ناو بندری استفاده کنیم.

دریادار خانزادی ادامه داد: ناو بندری همانطور که از اسم آن پیداست یک شناور نظامی است که تحت عنوان ناو شکل می‌گیرد و قسمت دوم که به آن بندر می گوییم معنای آن این است که بخشی از امکاناتی که یک بندر می‌تواند در اختیار شناورهای نظامی قرار بدهد در دریا این کار را انجام دهد.

وی اضافه کرد: همه کشورهای دنیا با استفاده از ظرفیت‌های موجود کار را جلو بردند که در پیشانی آنها رژیم تروریستی آمریکاست که از ناو بندری خودش در سال‌های گذشته رونمایی کرده و با استفاده از ظرفیت کشتی‌های نفتکش شکل گرفته است. حتی نوع پیشرفته‌تر آن را امروز در منطقه ما حضور دارد اگر نگاه کنیم باز این شناور هم بر بستر کشتی‌های نفتکش شکل گرفته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآورشد: نفتکش‌ها عمدتا شناورهایی با بدنه دوجداره هستند و این امنیت شناور را در برابر سوانح افزایش می دهد و مانع از آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.

وی افزود: نیروی دریایی با استفاده از همین شناورها ناو بندری را آماده کرده که در ناوگان جنوب به آب انداخته شده و این شناور در حالت عادی ظرفیت حمل ۵ فروند بالگرد از انواع بالگردهای جمهوری اسلامی را دارد و حتی می تواند سنگین‌ترین بالگرد را هم  با خودش حمل کند.

 به گفته دریادار خانزادی، این شناور در حالت خاص می تواند تا ۷ فروند بالگرد از طیف بالگردهای مین روب و ضد زیردریایی و ضدسطحی را حمل کند و در عین حال می تواند ظرفیت ترابری خودبی در اختیار بالگرد قرار دهد.

دریادارخانزادی ادامه داد: این ناوها همچنین به پهپادهای عمود پرواز از نوع پلیکان که ساخت مجموعه جهاد خودکفایی نیروی دریایی است مجهز هستند. این پهپادها می‌توانند افق‌های دور دست را برای منظورهای مختلف که ممکن شناسایی باشد یا ممکن قرار گرفتن در شبکه فرماندهی کنترل و هدایت سلاح‌ها باشد مورد استفاده قرار بگیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: علاوه بر این ناو دریایی ظرفیت بسیار خوبی برای حمل سوخت و آب و سایر آمادها در اختیار دارد به طوری که با یک بار سوختگیری می تواند به همراه سایر ناوشکن‌هایی که او را همراهی خواهند کرد چندین بار دور کره زمین را بپیماید. لااقل بین ۸ تا ۱۰ بار می‌تواند این کار را انجام دهد البته به این معنی نیست که ما از امروز دور کره زمین راه می‌افتیم.

وی تمرکز اصلی در استفاده از این شناور را منطقه اقیانوس هند عنوان کرد و گفت: این شناور می‌تواند بدون محدودیت برای مدت‌های طولانی در منطقه شمال اقیانوس هند از ناوگان‌های نیروی دریایی پشتیبانی کند.

 دریادار خانزادی با تشریح امکانات این شناور برای استقرار تیم‌های عملیاتی گفت: شناور دریایی می تواند ظرفیت‌های مورد نیاز عملیات ویژه شامل قایق‌های تندرو را با خود حمل کند. همچنین امکانات پدافندی و آفندی بسیار خوبی برای این شناور پیش‌بینی شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه طی روزهای آینده این شناور به نیروی دریایی ملحق می‌شود، ‌تاکید کرد: این شناور می‌تواند معادلات تامین امنیت بومی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در منطقه شمال اقیانوس هند به نفع کشورهای منطقه و به نفع امنیت جمعی برهم بزند.

وی یادآور شد: همان‌طور که طی سال‌های گذشته به ‌خوبی از تحریم‌ها عبور کردیم امروز ظرفیت‌های جدیدی نمایش داده می‌شود که این خود نشانه همت و جسارتی است که با ظرفیت نیروی انسانی جوان در نیروی دریایی شکل گرفته است.

فرمانده نیروی دریایی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت ماموریت‌های ارتش و سپاه در مأموریت‌های آبهای بین‌المللی گفت: ماموریت‌های نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریاهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به دقت مشخص است. این دو نیرو دریایی یک ید واحده هستند و هر جا که نیاز باشد به کمک هم می‌آیند و ظرفیت‌های همدیگر را تکمیل می‌کنند و نهایت استفاده از ظرفیت‌ها و هم افزایی متقابل را برای برقراری امنیت انجام می‌دهند.

دریادار خانزادی افزود: دریا موضوعی پیوسته است و هیچ کس نمی‌تواند دریاهای جهان را تفکیک کند. جابجایی تهدید در سطح اقیانوس‌ها و آب‌های به هم پیوسته به معنای آن است که پیوستگی امنیت با اتحاد بین دو نیروی دریایی در هر نقطه از دریاها که مورد نیاز باشد برقرار می‌شود.

دریادار خانزادی ادامه داد: در جایی که نیروهای دریایی کشورهای متخاصم در دریاهای آزاد جولان می‌دهند این که به نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران گفته شود چه کار می کنند درست نیست. قطعاً هر دو نیروی دریایی نهایت تلاش خود برای تامین امنیت کشور و امنیت جمعی منطقه به کار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برگزاری رزمایش‌های مرکب و مشترک این نوع رزمایش را اوج هماهنگی و همراهی کشورها عنوان کرد و گفت:  وقتی صحبت از رزمایش مرکب می‌کنید معنی‌ آن این است که پیش از آن تمام تعاملات و توافقات در سطوح مختلف اقتصادی، فرهنگی سیاسی، دفاعی و امنیتی شکل گرفته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: سال گذشته رزمایش بزرگ نیروی‌های دریایی ایران، چین و روسیه به میزبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و بلافاصله بعد از آن شاهد شروع بیماری کرونا در جهان بودیم که تا امروز با فراز و نشیب‌هایی ادامه داشته است

دریادار خانزادی ادامه داد: نیروهای دریایی تعاملات خود را در دریا همچنان حفظ کردند اما به رویکرد اصلی مبنی بر اینکه ارتباط مستقیم نداشته باشند پایبند هستند.

 به گفته این مقام عالی نظامی برابر پروتکل‌های که حوزه بهداشت و درمان تعریف شده، برنامه‌ریزی‌ها به این شکل است که مجددا رزمایشی را در سال جاری برگزار کنیم و که این امر به پیشرفت بیماری کرونا در سطح منطقه و جهان وابسته است. این رزمایش سالانه است و تلاش می‌کنیم که برای بار دیگر این رزمایش تکرار شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برگزاری رزمایش آیونز گفت: این رزمایش تحت عنوان اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند با محوریت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است که مسوولیت کارگروه امنیت دریایی را در آن اجلاس برعهده دارد.

 دریادار خانزادی اضافه کرد: این رزمایش بنا بود اسفندماه سال گذشته برگزار شود که تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفت. مجدد به کشورها اعلام کردیم که آمادگی خود را حفظ کنند که با همان رویکرد "زیروتاچ" و بدون تماس تلاش می کنیم رزمایش را انجام دهیم.

دریادار خانزادی درباره الحاق ناوچه دماوند به ناوگان شمال هم گفت: کار ساخت ناوشکن دماوند در ناوگان شمال به پایان رسیده است و دماوند حتما تا پایان سال آمادگی دریانوردی در دریای خزر را خواهد داشت.

نظر شما