شناسهٔ خبر: 44163398 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پس از سالها چشم انتظاری

پتروشیمی لردگان به صورت رسمی وارد چرخه تولید شد

شهرکرد- ایرنا- ششمین مجتمع پتروشیمی کشور با عنوان پتروشیمی لردگان روز پنجشنبه در حالی از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری، وزیر نفت و وزیر صنعت و معدن و تجارت در شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری به صورت رسمی وارد چرخه تولید شد که یکی از آرزوهای مردم استان برآورده شد.

صاحب‌خبر -

رییس جمهوری گفت: اقتصاد ایران اقتصادی بزرگ و مقاوم است و می‌تواند نیازمندی‌های منطقه و حتی جهان را در برخی از موارد ارزان‌تر و راحت‌تر تأمین کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت نفت که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اظهار داشت:  طرح پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان در استان چهارمحال و بختیاری ظرف چهار سال می‌تواند کل سرمایه گذاری خود را برگرداند.

رییس جمهوری افزود: اگر سالانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد این پروژه باشد معنی آن این است که ظرف ۴ سال با ظرفیت کامل کار کند کل سرمایه گذاری را بر می‌گرداند.

وی ادامه داد: این موضوع برای مردم و سرمایه‌گذاران ما مهم است که طرح عظیم و بزرگ صنعتی که رقمی بالای ۸۰۰ میلیون دلار در آن هزینه شده است بتواند ظرف چهار سال کل سرمایه گذاری را برگرداند.

رییس جمهوری یادآور شد: ۸۰ درصد پرسنلی که برای تکمیل این پروژه تلاش می کنند و بعد نیز برای اداره این پروژه فعال خواهند بود، بومی هستند که این بسیار مهم است که یک پژوه عظیمی در یک استان فعال می‌شود بتوانیم از نیروهای بومی آن استان استفاده کنیم.

روحانی با بیان اینکه برای این طرح‌ها رقمی حدود هزار میلیارد دلار هزینه شده، در خصوص اهمیت طرح اوره و آمونیاک گفت: محصولات این طرح صادراتی است و ما در داخل امکاناتی داریم که نیاز ما را تامین کند بنابراین هم جهش صادرات و هم جهش تولید است.

وزیر نفت:ظرفیت پتروشیمی یک میلیون  و ۷۵ هزار تن اُوره و ۸۰  هزار تن آمونیاک است

به گزارش ایرنا، وزیر نفت در آیین افتتاح این  مجتمع که در قالب برنامه سی و چهارم تدبیر و امید برای جهش تولید برگزار شد، اظهار داشت: تولید این مجتمع اُوره و آمونیاک خواهد بود و ظرفیت تولید سالانه آن یک میلیون  و ۷۵ هزار تن اُوره و ۸۰  هزار تن آمونیاک است.

بیژن نامدار رنگنه افزود: این طرح علاوه‌بر اهداف اقتصادی دارای انگیزه‌های اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی از منطقه نیز بوده است.

وی با بیان اینکه پتروشیمی لردگان ششمین مجتمع پتروشیمی کشور است، تصریح کرد: با افتتاح این مجتمع تولید اوره آمونیاک کشور به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند که این موضوع در تحقق شعار جهش تولید بسیار موثر و بااهمیت است.

وزیر نفت از توسعه صنایع پایین‌دستی این مجتمع نیز خبر داد و گف: واحد کریستال ملامین یکی از این صنایع است که در حال حاضر ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و علاوه‌بر آن ۲ پارک اوره نیز در دستور کار قرار دارد.

ساخت یک پتروشیمی بومی در ایران 

مدیرعامل پتروشیمی لردگان نیز در این آیین اظهار داشت: این مجتمع پتروشیمی در منطقه‌ای افتتاح شده که کشاورزی و دامداری از ظرفیت‌های مهم این منطقه به شمار می‌رود اما امروز یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور را در اختیار دارد.

محسن محمودی افزود: با تامین ۸۵ درصد از نیروهای متخصص و غیرمتخصص بومی استان در مجتمع پتروشیمی لردگان می‌توان گفت این واحد بومی‌ترین پتروشیمی کشور است بطوریکه در زمان اجرای طرح ۲ هزار و ۸۰۰ نیروی کار در این مجتمع به کارگیری شدند که از این تعداد ۸۵ درصد نیروها بومی استان بودند.

وی میزان سرمایه‌گذاری این طرح را ۷۵۴ میلیون یورو ارزی و یک هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مجتمع ظرفیت سالانه تولید ۶۷۰ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۸۰ هزار تن اوره را دارد که بر اساس مصوبات مقرر شده تا بخشی از فروش اوره به جهاد کشاورزی اختصاص یابد و مازاد آن صادر شود.

وی، دست‌یابی به دانش بومی نصب ماشین‌آلات و تجهیزات پتروشیمی را از مهمترین دستاوردها و شاخص‌های مجتمع پتروشیمی لردگان برشمرد و گفت: نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات این به دست متخصصان داخلی و ایرانی انجام گرفت که این موضوع در نوع خود بینظیر است.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در منطقه فلارد در فاصله ۵۵ کیلومتری لردگان از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و اکنون پس از سال‌ها تحریم و فشارهای اقتصادی در آذرماه سال ۱۳۹۹ با حضور جمعی از مسئولان کشوری افتتاح شد.

این مجتمع به سبب دسترسی مناسب به منابع آب و گاز و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور و دارای بودن زمین و موقعیت مناسب از نظر تسطیح و انجام امور زیربنایی از موفعیت مکانی برخوردار است.

شرکت پتروشیمی لردگان یکی از شرکت های تابعه گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان است که در زمینی به مساحت۱۰۰ هکتار حداث و تجهیز شده است .

تولید این مجتمع اُوره و آمونیاک خواهد بود و ظرفیت تولید سالانه آن یک میلیون  و ۷۵ هزار تن اُوره و ۸۰  هزار تن آمونیاک است.

عمده‌ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است، آمونیاک را می‌توان هم به صورت مستقیم به عنوان کود شیمیایی به کار گرفت و هم در تولید مواد مانند سولفات آمونیوم، مونوآمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و اُوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد.

در آیین افتتاح این طرح در شهرستان لردگان استاندار چهارمحال و بختیاری و جمعی از مسوولان حضور داشتند.

نظر شما