شناسهٔ خبر: 44088912 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران:

گرانی مرغ ریشه در بی تدبیری وزارت جهاد دارد

مهر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: بی تدبیری وزارت جهاد رشد بی رویه قیمت مرغ را رقم زده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حشمت الله عسگری عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت افزایشی قیمت مرغ اظهار داشت: علیرغم اینکه دولت به زحمت ارز مورد نیاز تأمین نهاده‌های دامی را تأمین می‌کند لیکن شبکه ناقص (نهاده-کالا) باعث شده است عملاً این ابزار منجر به تنظیم بازار و حمایت از بازار نشود.

وی افزود: سیستم بازارگاه به درستی عمل نمی‌کند و به آن نسبتی که نهاده یارانه‌ای تأمین می‌شود مرغ یارانه‌ای از مرغدار تحویل گرفته نمی‌شود. اشتباه هم از آنجا ناشی می‌شود که ابتدا نهاده را به مرغدار تحویل می‌دهند بعد دنبال آنها میدوند.

عسگری گفت: نکته دیگر اینکه هدف از تأمین نهاده دولتی حمایت از مصرف کننده است نه تولید کننده و لذا سیستم توزیع نهاده می‌بایست تغییر کرده و متناسب با جمعیت هر استان و نه مرغداری‌ها توزیع شود به گونه‌ای که هر استان اختیار داشته باشد که به مرغدارانی که به قیمت مصوب مرغ تحویل دهند همان روز نهاده در اختیار آن قرار گیرد و استان‌ها اختیار تصمیم گیری در خصوص نهاده‌های خود را داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران بیان داشت: روش موجود باعث شده است که استان‌ها مستقل عمل کرده و با اعمال محدودیت خروج مرغ از استان، تأمین مرغ استان‌های بزرگ بویژه استان تهران که فقط ۸ درصد نیازش را تولید می‌کند را با مشکل مواجه کنند چرا علیرغم رشد قیمت‌ها جوجه ریزی کاهش یافته است لذا جوجه ریزی باید سرعت بگیرد و مرغدارانی که در دو دوره پیاپی کاهش جوجه ریزی دارند باید پروانه فعالیت آنها باطل شود و ادامه این روند غلط به صلاح نیست و با قید فوریت باید اصلاح شود.

نظر شما