شناسهٔ خبر: 68530707 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

پیش‌بینی تحلیلگران از نفت ۶۰ دلاری در سال آینده میلادی

نفت در پایین‌ترین قیمت ۱۴ ماهه ایستاد - مردم سالاری آنلاين

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسیا، تحت تاثیر تعویق افزایش تولید اوپک پلاس و کاهش ذخایر آمریکا، کمی‌رشد کرد اما همچنان در محدوده پایین‌ترین قیمت ۱۴ ماهه خود ایستاد. قیمت نفت همراه با سایر محصولات انرژی به دلیل نگرانی از ضعف اقتصاد جهانی و داده‌های ضعیف چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان، کاهش یافته است.

صاحب‌خبر - گروه اقتصادی – حسین قبادیان: قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار آسیا، تحت تاثیر تعویق افزایش تولید اوپک پلاس و کاهش ذخایر آمریکا، کمی‌رشد کرد اما همچنان در محدوده پایین‌ترین قیمت ۱۴ ماهه خود ایستاد. قیمت نفت همراه با سایر محصولات انرژی به دلیل نگرانی از ضعف اقتصاد جهانی و داده‌های ضعیف چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان، کاهش یافته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، بهای معاملات نفت برنت در معاملات روز جمعه با ۱۳ سنت افزایش، به ۷۲ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید.
بنابر این گزارش، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۲ سنت معادل ۰.۱۷ درصد افزایش، به ۶۹ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات نفت برنت روز پنجشنبه با یک سنت کاهش و شاخص نفت آمریکا با پنج سنت کاهش، بسته شده بود.
ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار شرکت آی جی درباره روند بازار گفت: به نظر می‌رسد که احتیاط گسترده‌تر حاکم است، زیرا فعالان بازار همچنان در تلاش هستند تا اطلاعات اقتصادی آمریکا را که هفته جاری منتشر شدند، ارزیابی کنند و همزمان، انتظار برای انتشار آمار اشتغال، ممکن است ریسک‌پذیری را محدود کند.نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون، حدود هشت درصد و وست تگزاس اینترمدیت، حدود شش درصد کاهش داشته است.
سیگنال‌های گوناگونی درباره اقتصاد آمریکا در هفته جاری و پیش از اشتغال آمار حساس اشتغال در روز جمعه، وجود داشته است. آمار اشتغال در میزان کاهش نرخ بهره آمریکا در نشست روزهای ۱۷ و ۱۸ سپتامبر، تاثیر بسیاری خواهد داشت. فعالیت بخش خدمات آمریکا در اوت، ثابت بود اما رشد اشتغال خصوصی، آهسته شد.
قیمت نفت در اوایل اوت، بیش از یک دلار کاهش یافت و نفت برنت پس از هراس از رکود اقتصادی در آمریکا و ریزش بازار جهانی، در پایین‌ترین حد هفت ماه اخیر بسته شد.
با این حال، قیمت نفت بعدا، تحت تاثیر تشدید تنشهای ژئوپلیتیک در خاورمیانه، بهبود یافت.
هشدار نسبت به کاهش قیمت نفت در 2025
بانک سیتی هشدار داد اگر اوپک پلاس، تولید خود را به میزان بیشتری کاهش ندهد، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۵ ممکن است به ۶۰ دلار کاهش یابد.تحلیلگران سیتی اعلام کردند هر چند احتمال بهبود تکنیکال قیمت نفت وجود دارد اما اگر اوپک پلاس، تولیدش را به میزان بیشتری کاهش ندهد، بازار اعتماد خود را به دفاع این گروه از سطح قیمت ۷۰ دلار در هر بشکه، از دست می‌دهد.به گفته تحلیلگران سیتی، اگر قیمت نفت برنت به کانال ۶۰ دلار سقوط کند، جریانهای مالی ممکن است قیمت آن را به سطوح پایینتر و احتمالا به ۵۰ دلار در هر بشکه
برساند.
در ابتدا پیش‌بینی می‌شد که تنشهای ژئوپلیتیکی، قیمت نفت را بالاتر ببرند اما هر بهبودی که قیمت نفت از اکتبر ۲۰۲۳ داشت، موقتی از آب درآمد. بازار اکنون به این باور رسیده که تنشهای ژئوپلیتیکی لزوما به تولید کمتر یا مشکلات ترانزیت، منجر نمی‌شوند و از این رو، هر بار که قیمتها صعود می‌کند، به منزله فرصتی برای فروش و سودگیری است.
ازسرگیری تولید نفت لیبی و این انتظارات که اختلال در تولید این کشور با عدم ادامه خصومتها، موقتی خواهد بود، بعضی از فعالان بازار را به ازسرگیری فروش نفت ترغیب کرده است.سیتی با اشاره به عوامل پویای اخیر بازار، به سرمایه گذاران پیشنهاد کرد هر بار که نفت برنت به محدوده ۸۰ دلار نزدیک شد، به فروش اقدام کنند.
توقف برنامه افزایش تولید نفت اوپک پلاس
پس از اینکه قیمت نفت خام به پایین‌ترین حد خود در ۹ ماه گذشته رسید، اوپک پلاس با به تعویق انداختن افزایش تولید به مدت دو ماه موافقت کرد و در صورت لزوم ممکن است افزایش‌ تولید برنامه ریزی شده را متوقف یا معکوس کند. اوپک در بیانیه‌ای اعلام کرد هشت عضو اوپک پلاس که قرار بود تولید خود را از اکتبر افزایش دهند، روز پنجشنبه نشست مجازی برگزار کردند. این هشت کشور، توافق کرده‌اند که کاهش تولید داوطلبانه اضافی خود به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را به مدت دو ماه تا پایان نوامبر ۲۰۲۴ تمدید کنند.در پی انتشار این خبر، قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه، بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت، در حالی که روز قبل، به کمترین میزان خود در سال میلادی جاری سقوط کرده بود.
اوپک پلاس قصد داشت در اکتبر، ۱۸۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند که بخش کوچکی از محدودیت عرضه داوطلبانه این گروه به میزان ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز معادل با ۵.۷ درصد تقاضای جهانی است. این محدودیت عرضه برای حمایت از قیمت نفت در بحبوحه دورنمای تیره تقاضا و افزایش عرضه تولیدکنندگان خارج از این گروه اجرا شده است.
هفته گذشته، اوپک پلاس قرار بود این افزایش را اجرا کند، اما منابع آگاه گفتند: نگرانی بازار نفت نسبت به چشم انداز عرضه بیشتر از سوی اوپک پلاس و پایان یافتن مناقشه ای که باعث توقف صادرات لیبی شده بود و همچنین ضعیف شدن تقاضا، این گروه را نگران کرده است.بر اساس گزارش رویترز، نشست کامل وزیران اوپک پلاس برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید، در اول دسامبر برگزار خواهد شد. کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک پلاس که می‌تواند تغییر در سیاست تولید را توصیه کند، در دوم اکتبر دیدار می‌کند.
کاهش صادرات نفت ۳ صادرکننده بزرگ جهان
مجموع صادرات نفت خام عربستان سعودی، روسیه و آمریکا در اوت، حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.بررسی و تحلیل شرکت رصد جریان نفت «ورتکسا» نشان داد مجموع صادرات سه صادرکننده بزرگ نفت در جهان شامل عربستان سعودی، روسیه و آمریکا، در اوت نسبت به ژوئیه، حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
مجموع صادرات نفت خام عربستان سعودی، روسیه و آمریکا در ماه میلادی گذشته، به ۱۲.۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که تقریبا ۷۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش داشت.جی مارو، رئیس بخش اطلاعات و تحلیل بازار شرکت ورتکسا برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، در گزارشی نوشت: با وجود کاهش صادرات سه صادرکننده بزرگ، صادرات جهانی در اوت نسبت به ژوئیه، تنها ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت.آمریکا با کاهش حدود ۵۴۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت، بزرگترین کاهش صادرات را در میان سه صادرکننده بزرگ داشت.
صادرات عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان است، به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز و صادرات روسیه، ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.داده‌های ورتکسا نشان داد صادرات آمریکا به پایین‌ترین میزان ماهانه خود از ژانویه ۲۰۲۳ کاهش یافته است. صادرات ۳.۷ میلیون بشکه در روز در اوت، به خصوص شروع کند صادرات در این ماه را نشان داد.طبق تحلیل ورتکسا، صادرات کمتر نفت عربستان سعودی در اوت، چندان غیرمنتظره نبود زیرا این کشور، تقاضای بالاتری برای مصرف نفت در تولید برق داشت. صادرات نفت عربستان سعودی در هفته‌های آینده، ممکن است افزایش یابد، زیرا پیش بینی می‌شود نیازهای داخلی برای تولید برق داخلی کمتر شود و حجم بیشتری از نفت برای صادرات آزاد شود.بر اساس گزارش اویل پرایس، صادرات روسیه در اوت اندکی کاهش یافت، اما در صورت ادامه بدتر شدن تقاضای چین، ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند. ورتکسا خاطرنشان کرد مسکو برخلاف ریاض، خریداران مشتاقی ندارد که برای خرید نفتش صف بکشند.
پیش‌بینی تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عربستان
صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد تراز حساب جاری عربستان سعودی با کاهش قیمت نفت و واردات مربوط به پروژه‌های بزرگ، به کسری متمایل
می‌شود.
بر اساس بررسی موسوم به «ماده چهار» صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد عربستان سعودی، این کشور احتمالا با کسری معادل ۰.۱ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال میلادی جاری و کسری ۱.۱ درصدی در سال ۲۰۲۵ روبرو خواهد شد. صندوق بین‌المللی پول، کسری به طور متوسط ‌ ۲.۹ درصد را از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۹ پیش‌بینی کرد.
این یک چرخش قابل توجه از سال ۲۰۲۲ است که پس از حمله نظامی‌روسیه به اوکراین، نفت خام تقریبا به ۱۳۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و مازاد حساب جاری عربستان سعودی، تقریبا ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی بود. قیمت نفت در ماههای اخیر، به دلیل نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد آمریکا و چین، کاهش یافته
است.
نفت برنت در معاملات هفته جاری، بیش از هفت درصد کاهش قیمت داشت و به ۷۲ دلار در هر بشکه رسید که بسیار کمتر از قیمت مورد نیاز عربستان سعودی برای متعادل کردن بودجه خود است.امین متی، نماینده صندوق بین‌المللی پول در امور عربستان سعودی، روز چهارشنبه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: اگر تولید نفت کاهش یابد و در نتیجه، درآمدهای صادراتی کاهش یابد، تراز حساب جاری به میزان قابل توجهی پایین‌تر خواهد بود.
با این حال، صندوق بین‌المللی پول می‌گوید عربستان، ذخایر خارجی کافی برای پوشش این کسری دارد و اقتصاد این کشور همچنان متعادل است. به طور کلی، چشم انداز اقتصادی عربستان سعودی و رشد غیرنفتی این کشور، قوی است. بیکاری در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و تورم مهار شده است.

نظر شما