شناسهٔ خبر: 44062335 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

طی نامه‌ای مطرح شد

درخواست انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از رئیس دستگاه قضا / با عاملان تخریب آلونک مادر هرمزگانی برخورد کنید

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر طی نامه‌ای به رئیس دستگاه قضا خواستار برخورد با عاملان تخریب آلونک مادر هرمزگانی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر طی نامه ای به رئیس دستگاه قضا خواستار برخورد با عاملان تخریب آلونک مادر هرمزگانی شد.
 
متن این نامه به شرح زیر است:
 
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم قوه‌ی قضاییه
سلام علیکم؛
 
همانطور که مستحضرید یکی از وظایف اصلی قوه‌ی قضاییه اقامه‌ی عدل و دادخواهی است. هرچند اقدامات شایسته‌ی شما در مسیر گسترش عدالت و احیای حقوق مردم در مدت ریاستتان بر عدلیه گویای عزم راسخ قوه در مبارزه با بی عدالتی‌ها است، اما نبود فضای مردم سالار در نظام اداری، ظلم‌هایی را در پوشش قانون بر مردم روا داشته است.

هنوز یک سال از ماجرای تخریب آلونک آسیه پناهی، پیرزن کرمانشاهی، نگذشته است که تصاویر دردناک تخریبی جدید در بندرعباس داغ دلمان را تازه می‌کند. تصاویری که در آن مادری تنها به همراه فرزندش نظاره گر تخریب اتاقکی هستند که احتمالا تنها سرپناه زندگیشان محسوب می‌شود و در ادامه خبر خودسوزی مادر خانواده تلخی ماجرا را برایمان دو چندان می‌کند.

آقای رئیسی! ما، همچون شما معتقدیم عدالت جز از بستر قانون محقق نخواهد شد، اما همان قانونی که دستور تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز را می‌دهد، در خصوص شاخصه‌های عدالت هم صحبت می‌کند؛ همان قانون از حق داشتن مسکن متناسب با نیاز برای هر فرد و خانواده ایرانی می‌گوید. پس چطور می‌توان از برخورد قانونی با ساخت و ساز‌های غیر مجاز صحبت کرد، اما حرفی از اجرایی نشدن اصول دیگر قانون اساسی به میان نیاورد؟

جنابعالی در روز‌های گذشته عنوان کردید که اولویت در برخورد با ساخت و ساز‌های غیر مجاز، تخلفات درشت، ویلا‌ها و ساختمان‌های بزرگ است نه آلونک‌های ۴۰،۵۰ متری؛ حال، اما شاهد بودیم که چطور شهرداری منطقه بندرعباس با عنوان مبارزه با ساخت و ساز‌های غیر مجاز بی آن که دستوری از سمت مقامات قضایی صادر شده باشد، وارد عمل می‌شوند و بدون توجه به عواقب کار خود، عمل تخریب را انجام می‌دهند. چطور است که دستگاه اجرایی در مواردی مانند تخریب آلونک‌های غیر مجاز بدون آن که فرمان قضایی صادر شده باشد خود وارد عمل می‌شوند در حالی که برای تخریب ساخت و ساز‌های غیر قانونی و تخلفات درشت باید مراحل بسیاری را طی کنند؟

هر چند اخبار منتشر شده حاکی از آن است که بعد از رسانه‌ای شدن ماجرا مسئولان استان در سطوح مختلف برای دلجویی به سراغ این خانواده رفته اند و قول‌هایی هم برای حمایت از آن‌ها داده اند؛ اما به جرات می‌توان گفت، تضعیف اعتماد مردم نسبت به دستگاه حاکم و نظام اثر تخریبی بالاتری دارد که هیچ دلجویی نمی‌تواند آن را جبران کند.

ریاست محترم عدلیه! همانگونه که مطلع هستید، در سال‌های اخیر آمار حاشیه نشینی در اطراف شهر‌های بزرگ و کوچک به عددی نزدیک به ده میلیون نفر رسیده است. این آمار بالا نشان می‌دهد که تخریب آلونک‌های غیر مجاز منتهی به یک یا دو مورد نمی‌شود. حال سوال این جا است که چه تضمینی وجود دارد که در موارد دیگر شاهد این برخورد‌های سلیقه‌ای و بی تدبیری‌ها از سمت شهرداری‌ها و ارگان‌های مرتبط نباشیم؟ چه تضمینی وجود دارد که در ماجرای تخریب‌های دیگر که ممکن است رسانه‌ها به آن ورود نکنند، مسئولین به فکر حمایت از این افراد بیفتند؟

در نهایت باید گفت ما به عنوان جمعی از دانشجویان خواستار آنیم تا با عاملان این ماجرا برخوردی جدی صورت بگیرد تا دیگر شاهد این دست از بی تدبیری‌ها نباشیم. همچنین به عنوان راهکاری برای پایان بخشیدن بر این رویه‌ی غلط تقاضا داریم تا با تقویت عنصر نظارت مردمی بر مسئولین تحولی در فضای غیر مردم سالار نظام اداری ایجاد شود.

نظر شما