شناسهٔ خبر: 43937083 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کرونا به بازار فروش صنایع دستی و گردشگری خسارت زد/ لزوم توجه مسؤولان به حمام تاریخی شهرقدس

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قدس با بیان اینکه محدودیت‌های کرونایی خسارت‌های مختلفی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی وارد کرده، گفت: حمام تاریخی سرجوب نیازمند مرمت و بازسازی بوده که لازم است مسؤولان برای احیا این اثر ثبت شده توجه جدی‌تری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس از شهرقدس: شیوع ویروس کرونا باعث شد که آسیب‌های شغلی به حوزه کسب و کارهای گردشگری و صنایع دستی وارد شود و از بخش فروش و سهم بازار، خسارت دیده و صنایع دستی با تعطیلی نمایشگاه‌ها بازار فروش خود را از دست بدهند.

در شهرستان قدس کارگاه‌های مختلف و متعددی در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند و فرصت‌هایی را برای کسب و کارهای گوناگون، کارآفرینی و درآمدزایی فراهم ساخته‌اند که لازم است مسؤولان نسبت به ایجاد نمایشگاه دائمی و فرصت های اشتغالزایی در این زمینه توجه داشته باشند.

در بخش گردشگری وجود یک حمام تاریخی به نام سرجوب که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد و مانند اکثر حمام‌های تاریخی دارای یک ورودی، سربینه، خزینه و تون یا کوره حمام است و نیز تپه کاووسیه که با کاوش و بررسی می‌توان تاریخ آن را به دست آورد، از جمله اماکن تاریخی این شهر هستند.

صیاد جعفری فرد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قدس درباره این موضوعات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: محدودیت‌های اعمال شده به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا موجب تعطیلی اماکن گردشگری و نمایشگاه‌ها شده و آسیب‌های مختلفی در حوزه گردشگری و صنایع دستی وارد ساخت.

وی با اشاره به مراکز تحت پوشش گفت: کل تأسیسات مورد بهره‌برداری دارای مجوز اعم از پذیرایی و دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری در شهرقدس ۷ مورد است و درحوزه صنایع دستی ۱۵کارگاه‌ تولیدی فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قدس افزود: در بخش مشاغل خانگی ۳۰۰ مورد دارای پروانه انفرادی و در بخش تأسیسات گردشگری ۳ مورد در حال دریافت مجوز هستند.

ارائه بسته‌های حمایتی به تاسیسات گردشگری آسیب دیده از کرونا

جعفری‌فرد در خصوص بسته‌های حمایتی جدیدی که از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به تاسیسات گردشگری در نظر گرفته شده، گفت: در بخش گردشگری تعرفه‌های حمایتی در نظر گرفته به واحدهای تحت پوشش اعلام شده که می‌توان به امهال بازپرداخت تسهیلات بانکی قبلی دریافت شده، تمدید مهلت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، امهال هزینه‌های مالیاتی سررسید سال ۹۹ تا پایان سال، امهال هزینه‌های آب، برق و گاز، تسهیلات بانکی بنگاه محور با کارمزد ۱۲ درصد و با دوره تنفس ۶ ماهه اشاره کرد که با توجه به تفاهم نامه‌های منعقد شده جریمه‌هایی به این واحدهای گردشگری تعلق نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بسته‌های حمایتی به صورت سراسری ارائه شده، بیان کرد: فعالان گردشگری برای بهره‌مندی از تسهیلات بانکی باید در سامانه‌های مربوطه اطلاعات خود را تکمیل کنند که دو گروه راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در سامانه سادرا ta.mcth.ir و سایر واحدها در سامانه تاسیسات گردشگری موسوم به جانه myst.mcth.ir قرار گرفته شده و در این خصوص هماهنگی لازم با وزارت کار و بانک مرکزی برای تأیید ثبت نام و ارسال پروانه‌ها به شعب بانک‌ها به‌عمل آمده است.

حفظ آثار تاریخی نیازمند توجه مسؤولان شهری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قدس درخصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای حفظ آثار تاریخی ثبت شده گفت: در سال جاری برای حفظ، احیاء و مرمت نواقص حمام تاریخی سرجوب، اعتباری پیش‌بینی و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده که مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال را مصوب کرده‌اند ولی این اعتبار کل طرح پیش بینی شده را محقق نخواهد کرد و برای تکمیل طرح پیگیر تخصیص اعتبار لازم از سوی شورای اسلامی و شهرداری قدس هستیم.

جعفری فرد در ادامه با اشاره به تپه کاووسیه افزود: در مورد تپه کاووسیه نیز امسال طرح تعیین حریم با هماهنگی اداره کل و معاونت میراث فرهنگی ارائه شده و در دست بررسی و تأیید کمیته فنی تعیین حریم است.

وی تصریح کرد: واحدهایی که قصد دریافت مجوز و شروع به کار دارند می‌توانند برای دریافت مجوز فعالیت خود در حوزه‌های صنایع دستی، گردشگری، میراث فرهنگی و سرمایه گذاری از طریق سامانه my.mcth.ir اقدام کنند که ظرف مدت ۴۸ ساعت پرونده برای کارشناسی دریافت شده و پس از آن بازدیدهای لازم انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام/س

نظر شما