شناسهٔ خبر: 43850683 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در بیستمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای

پوتین: امیدواریم اقدامات انجام گرفته منجر به صلح در قره‌باغ شود

مسکو - ایرنا - ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) گفت: امیدواریم اقداماتی که در مورد مناقشه قره باغ صورت گرفته است منجر به برقراری صلح در این منطقه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ولادیمیر پوتین روز سه شنبه در سخنرانی آغازین نشست وبیناری شورای سران سازمان همکاری شانگهای گفت: آنچه که در منطقه قره باغ می گذرد، یک تراژدی بزرگ است. امیدوارم که اقداماتی که صورت می گیرد منجر به برقراری صلح در این منطقه شود.

وی همچنین گفت که نقل و انتقالات تروریست های منطقه خاورمیانه، مناقشه های مسلحانه را تشدید می کند.  

وی با ابراز رضایت از کسب توافق برای توقف جنگ در قره باغ اظهار داشت: امیدوارم که اقدامات منجر به برقراری صلح پایدار به نفع مردم جمهوری آذربایجان و ارمنستان شود.

 پوتین همچنین به شجاعت علی اف و پاشینیان در مواقفت با تصمیم در مورد حل و فصل قره باغ کوهستانی اشاره کرد.

اوضاع افغانستان نگران کننده است

رئیس جمهوری روسیه اوضاع افغانستان را نگران کننده خواند و گفت: در چارچوب سازمان همکاری شانگهای اقدامات زیادی برای کمک به دوستان افغان به منظور دستیابی به سازش ملی و بنای صلح و آرامش در این کشور بکار گرفته می شود.


وی افزود: گروه تماس سازمان شانگهای در مورد افغانستان تشکیل شده که نقشه راهی را برای حل مساله افغانستان و اقدامات سازمان شانگهای در مورد این کشور تنظیم کرده است.

پوتین گفت که روسیه مصمم است فرمت دیدار مسکو را برای حل مساله افغانستان بکار گیرد که در آن کشورهای همسایه افغانستان ازجمله اعضای سازمان همکاری شانگهای و آمریکا حضور دارند.

ادامه وضعیت بی ثبات در خاورمیانه

رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود گفت که وضعیت بی ثبات خطرناک در خاورمیانه و شمال آفریقا ادامه دارد. رویارویی مسلحانه در لیبی و یمن و باقی مانده ستیزه جویان در بخشی از سوریه، منبعی برای انتشار خطر تروریستی و قاچاق مواد مخدر و سلاح شده اند.

وی افزود: بدیهی است که انتقال تروریست ها در خارج از محدوده ای از سوریه به کشورهای دیگر قابل توجه است و این مساله موجب تشدید مناقشه ها می شود.

مداخله خارجی در امور کشورهای عضو سازمان شانگهای

پوتین گفت: یک چالش آشکار برای امنیت مشترک ما افزایش تلاش های برای مداخله مستقیم خارجی در امور کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای است.

وی افزود: موضوع نقض آشکار حق حاکمیت، تلاش برای ایجاد تفرقه در جامعه، تغییر روند پیشرفت کشورها و قطع روابط و پیوندهای سیاسی، اقتصادی و انسانی بین کشورها است که قرنها بین کشورها برقرار شده است.

رئیس جمهوری روسیه به عنوان نمونه مداخله خارجی، به وضعیت بلاروس اشاره کرد و گفت: بلاروس عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای است. پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، دوستان بلاروسی ما فشار بی سابقه متحمل می شوند و با تحریم ها و اقدامات تحریک آمیز و با جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی که علیه این کشور به راه انداخته شده است، مقابله می کنند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که هر گونه راه حلی که از خارج بر مردم بلاروس تحمیل شود غیرقابل قبول است. باید به بلاروس اجازه داد که به وضعیت رسیدگی کرده و اقدامات لازم بکار گیرند. این رویکرد شامل رویدادهای اخیر در قرقیزستان و مبارزه سیاسی داخلی در مولداوی هم می شود.

توسعه همکاریهای اقتصادی و بازرگانی در سازمان شانگهای 

پوتین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که در دوره ریاست روسیه بر سازمان همکاری شانگهای، به این نکته توجه شد که همه کشورهای عضو سازمان شانگهای علاقه مند به توسعه همکاریهای سودمند در عرصه های اقتصادی، بازرگانی، اقتصاد دیجیتالی، فناورهای پیشرفته، نوآوریها، حمل و نقل، امنیت انرژی و تولیدات صنعتی هستند.

 وی با اشاره به رکود اقتصاد جهانی بر اثر شیوع همه گیر ویروس کرونا اظهار داشت: سازمان شانگهای هم از این مشکلات کنار نماند و بطور میانگین، اقتصاد کشورهای عضو این سازمان در سال جاری ۳.۲ درصد کاهش یافت

رئیس جمهوری روسیه این را نیز گفت که حجم مبادلات بازرگانی میان روسیه و کشورهای عضو سازمان شانگهای هم ۷ درصد کاهش یافته است.

 پوتین همچنین به افزایش همکاریهای امنیتی و نظامی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد که از آن جمله برگزاری رزمایش کشورهای عضو این سازمان در سال جاری و نیز حضور کشورهای ناظر در آن بود.

وی با اشاره به لزوم توسعه همکاریهای بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شرایط شیوع همه گیر کرونا خاطرنشان کرد که بسته ای از اسناد همکاری برای تعمیق تعامل بین کشورهای عضو در عرصه های سیاسی، اقتصادی و انسانی تنظیم شده است.

پوتین همچنین ایجاد یک سیستم برای تبادل روش های درمانی ویروس کرونا بین کشورهای عضو سازمان شانگهای را پیشنهاد کرد.
 

بیستمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) امروز سه شنبه با میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و حضور "حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی"رئیس جمهوری اسلامی ایران بصورت مجازی آغاز شد.

به گزارش ایرنا در این نشست مجازی که با سخنرانی پوتین رئیس جمهوری روسیه آغاز شده است؛ سران سازمان همکاری شانگهای، رهبران و سران هشت کشور عضو شامل روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان ازبکستان و چهار کشور ناظر شامل ایران، افغانستان، بلاروس، و مغولستان و همچنین مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور دارند.  

در این اجلاس که روسیه ریاست دوره ای آن را به عهده دارد، وضعیت فعلی و چشم اندازهای توسعه همکار سازمان همکاری شانگهای بحث و مهمترین موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر روسای جمهوری کشورهای عضو اصلی و ناظر قرار خواهد گرفت.

نظر شما