شناسهٔ خبر: 4375077 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

سخنگوي کميسيون عمران مجلس مدعي شد:

موتور "آنتونف" سقوط کرده، موتور هلي کوپتر بود

صاحب‌خبر -

موسوي- هواپيماي آنتونف 140 پرواز تهران –طبس 19 مرداد93 در حوالي شهرک آزادي تهران سقوط کرد که دراين حادثه 39 نفر کشته و 9 نفر مجروح شدند. علير ضا جهانگيريان رئيس سازمان هواپيمايي کشوري در 6مهريکي از عوامل اصلي اين حادثه را از کار افتادن موتور هواپيما دو ثانيه قبل از سقوط عنوان کرد. به گزارش مهروي با اشاره به اينکه در اين سانحه مجموعه اي از عوامل محيطي، خطاي انساني و اشکالات فني منجر به حادثه شده است، گفت: موتور يکي از عوامل اصلي سانحه بوده که از کار افتاده است. به گزارش عصر ايران به نقل از نسيم، 7ماه پس از اين حادثه عضو هيئت رئيسه کميته حمل ونقل مجلس ، انگشت اتهام سقوط اين هواپيما را به سمت رئيس سازمان هواپيمايي نشانه رفته و به صورت مستقيم، سهل انگاري سکاندار اين سازمان را عامل اصلي سقوط مرکب آهني پرنده برشمرده است.

مهرداد بائوج لاهوتي اذعان داشته که با گذشت مدت زماني طولاني، تاکنون گزارشي شفاف و روشن در مورد سقوط آنتونف دريافت نشده و مجلس همچنان براي يافتن حقايق اين ماجرا پافشاري مي کند.

اين درحالي است که رييس سازمان بازرسي کل کشور 27 آبان سال گذشته گفته بود گزارش مربوط به هواپيماي آنتونف تکميل شده است.به گزارش ايسنا ناصر سراج افزود: گزارش هواپيماي آنتونف تکميل شده و امروز يا فردا آن را خدمت رياست محترم قوه قضاييه ارسال مي‌کنم.

موتور "آنتونف" سقوط کرده، موتور هلي کوپتر بود

در اين ميان به گزارش خبر آنلاين به نقل از نسيم سخنگوي کميسيون عمران مجلس مدعي شد: موتور نصب شده هواپيماي سانحه ديده آنتونف، موتور"هلي کوپتر"بود. لاهوتي گفت: رئيس سازمان هواپيمايي مقصر اصلي سانحه هوايي است.

وي اعلام کردکه گزارش کارشناسان سازمان هواپيمايي کشوري درباره سقوط هواپيماي آنتونف به مجلس، شفاهي بوده وهيچ علتي به عنوان دليل روشن سقوط در آن اعلام نشده است.

البته، از کارافتادن موتور هواپيما به دليل گرماي شديد، ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دريا و عدم آگاهي خلبان از خاموش شدن ناگهاني موتور هواپيما از مهمترين ادله هايي بود که مطرح شد.با اين اوصاف، مهرداد لاهوتي با استناد به بررسي اعضاي کميسيون عمران مجلس درباره علل سقوط هواپيماي آنتونف، رئيس سازمان هواپيمايي کشوري را مقصر اصلي اين سانحه هوايي برشمرد.او ، با بيان اينکه به طور معمول، سقوط هواپيما به دو دليل نقص فني و يا خطاي انساني صورت مي پذيرد با طرح اين پرسش که اگرهواپيما نقص فني داشت، چرا سازمان هواپيمايي کشوري اجازه پرواز به آن را داده است به مدارک دراختيارخود اشاره داشت که براين اساس،کارشناسان ذي ربط درصورتجلسه اي به شخص"جهانگيريان"هشدار داده اند که هواپيما به دلايل نقص فني صلاحيت پرواز را ندارد.

وي گفت که درحين تنظيم صورتجلسه مذکور، نماينده شرکت هواپيمايي سپاهان به عنوان مالک هواپيما هم حضور داشته و آنها هم دلايل نقص فني را پذيرفته اند. وي افزود که تعدادي از کارشناسان نيز طي هشداري به رئيس سازمان هواپيمايي کشوري اعلام کرده اند که اين هواپيما به دليل نقص فني سقوط خواهد کرد.

به گفته وي، پيشتر نيز نزديک به چهار فروند از نوع هواپيماي آنتونف سقوط کرده پس با اين سابقه، مي طلبيده که در استفاده از اين نوع هواپيما، دقت عمل بيشتري لحاظ مي شده است.

لاهوتي،با بيان اينکه هواپيماي آنتونف سانحه ديده يک هواپيماي مسافربري نبوده و با اهداف ديگري وارد کشور شده است، گفت که موتور نصب شده بر روي اين هواپيما موتور "هلي کوپتر"بوده و آنها حق استفاده از اين هواپيما در ناوگان مسافري را نداشته اند.

او با اشاره به تصميم مجلس به اجراي ماده 49 ، درتشريح اين آيين نامه گفت که درصورت درخواست 10 نماينده مجلس، گزارش اين سانحه تهيه و سپس در صحن مجلس قرائت خواهد شد و اظهارداشت که اگر فرد متخلف باشد پرونده وي به قوه قضاييه ارجاع خواهد شد.لاهوتي، خبرداد که درحال حاضر، تهيه گزارش مذکور در مراحل نهايي خود قرار داشته چرا که اين سقوط به دليل سهل انگاري آشکار رئيس سازمان هواپيمايي کشوري رخ داده است.

برچسب‌ها:

نظر شما